دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1394 - 15:47
/همگام با آنا در وین/

آغاز دور حساس ماراتن هسته‌ای/ وزرای خارجه ایران و 1+5 فردا در وین جمع می‌شوند

وزرای امورخارجه ایران و کشورهای عضو گروه 5+1 فردا یکشنبه در هتل «کوبورگ» وین جمع می‌شوند تا اخرین رایزنی‌های خود پیش از ضرب‌الاجل تمدید شده تا 7 جولای را از سر بگیرند.
کد خبر : 26529

به‌ گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، یکی از منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فرانسه عصر روز گذشته (جمعه) گفته بود که در دیدار وزرای امورخارجه همه مواضع بررسی و تاحدودی حل شد.


براساس این گزارش، در عین حال «لوران فابیوس» وزیر امورخارجه فرانسه گفت که قرار است فردا (یکشنبه) برای رایزنی با هم‌پیمانان اروپایی خود در راستای دستیابی به توافق بر سر پرونده هسته‌ای ایران، به وین بازگردد.


همچنین یکی از مقام‌های عالی‌رتبه حاضر در مذاکرات در مصاحبه با خبرنگار یکی از رسانه‌های ایرانی گفت دور بعدی مذاکرات میان وزیر امورخارجه ایران و گروه 5+1 (که از فردا آغاز خواهد شد) از اهمیت بالایی برخوردار است.


«محمد جواد ظریف» رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان و «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا در مصاحبه‌هایی تاکید کرده‌اند که مذاکره‌کنندگان هر دو طرف در وین تلاش می‌کنند تا به نتیجه مطلوب دست یابند ولی در این میان موضوعات مهمی وجود دارد که حل آن‌ها نیازمند اراده سیاسی است.


از سوی دیگر «محمد جواد ظریف» عصر روز گذشته (جمعه) در پیامی ویدئویی به آمریکا و متحدان غربی آن در گروه 1+5 اعلام کرد با وجود پیشرفت‌هایی که در دو سال گذشته طرف‌ها به دست آورده‌اند، هیچ تضمینی برای قطع آن وجود ندارد و آن‌ها می‌بایست میان توافق و فشار یکی را انتخاب کنند.


رئیس تیم هسته‌ای ایران هشدار داد اگر طرف‌های غربی و آمریکایی فاقد شجاعت برای مصالحه، خودباوری برای انعطاف، پختگی برای اتخاذ تصمیمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت‌های کهنه باشند، هیچ توافقی در کار نخواهد بود.


«ظریف» با تاکید بر تجربه ملت سرافراز ایران در جریان مقاومت در برابر تحریم‌ها و مقابله با تجاوز و جنگ تحمیلی هشت ساله صدام علیه ایران که با حمایت و پشتیبانی آمریکا و متحدان غربی‌اش همراه بود، خاطرنشان کرد که توهمات غیرمنطقی جنگ‌طلبان غربی صرفاً به افزایش تنش و دشمنی‌ها می‌انجامد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته