دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1396 - 10:16

گلایه محسن هاشمی از زمین‌خواری و کوه‌خواری در پایتخت

رئیس شورای شهر تهران با گلایه از زمین‌خواری و گیاه‌خواری در پایتخت گفت:‌متاسفانه کوه‌خواری هم شایع شده و بسیاری از مناطق با ارتفاع بالای 1800 متر مورد ساخت و ساز غیر قانونی قرار گرفتند و سپس قانونی شده است.
کد خبر : 265200

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی در پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه این هفته به نام هفته درختکاری نامگذاری شده است، اظهار کرد: در شرایط فعلی درخت برای شهر تهران مفهومی حیاتی است تهران در گذشته‌ای نه چندان دور به عنوان منطقه‌ای سرسبز و پوشیده از درختان شناخته می‌شد اما در دهه‌های اخیر بخش قابل توجهی از باغات و فضای سبز تهران برای ساختن‌ برج‌های مسکونی و مجتمع‌های تجاری ریشه‌کن شدند.


رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اگر چه مرثیه‌سرایی برای باغات تهران مشکلی از شهر را حل نمی‌کند اما نباید تصویر دیروز تهران را با سیمای خاکستری هوای آلوده و طراوت و سرسبزی از دست رفته امروز تهران مقایسه کنیم و راه بازگشت به توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست را در مسیری متفاوت بیابیم.


هاشمی تصریح کرد: توجه به اینکه نکته ضروری است که ایجاد فضای سبز و پارک‌های جنگی وسیع در حاشیه تهران اگر چه اقدامی مناسب و قابل تقدیر است اما جایگزینی برای باغات و فضای سبز از دست رفته یا در حال نابودی مرکز شهر نیست.


هاشمی تاکید کرد که علاوه‌بر اثرات غیر قابل انکار و ترجیحات فضای سبز موجود در شهر دسترسی و امکان حضور شهروندان در پارک‌های جنگلی حاشیه تهران با حضور مداوم آسان آنها کنار متن فضای سبز و بافت‌های شهری قابل مقایسه نیست و این خط مشی که با نابودی فضای سبز متن تهران با پارک‌های جنگلی حاشیه شهر آن را جبران کنیم سیاست مطلوب و مورد تایید مدیریت شهری جدید نیست.


رئیس شورای شهر تهران با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری به صیانت از فضای سبز و درختان شهری گفت: این موضوع از جمله مسائل مهمی است که در دهه گذشته اگر چه در شعار و تبلیغات شهری تکرار شده اما در عمل مورد کم توجهی قرار گرفته و این غفلت مورد گلایه‌های موکد و متعدد رهبر معظم انقلاب شده است که در تهران و حومه آن علاوه‌بر زمین‌خواری و گیاه‌خواری متاسفانه کوه‌خواری هم شایع شده و بسیاری از مناطق با ارتفاع‌ بالای 1800 متر مورد ساخت و ساز غیر قانونی قرار گرفته و سپس قانونی شده است.


وی با تاکید بر اینکه شورای پنجم بر خورد واجب می‌داند با نص‌العین قرار دادن توصیه رهبر انقلاب در صیانت از فضای سبز شهری با هر گونه تخلف و آسیب زدن به محیط زیست به خصوص از ناحیه اشخاص حقیقی و حقوقی متنفذ و پر قدرت مقابله کند، تصریح کرد: از درختان که نفس شهروندان تهرانی هستند چون ناموس شهر صیانت کرده و بر جای هر درخت قطع شده که ثمره سیاست‌کاری، سیاست‌مداری یا منفعت جویی زمین‌خواری بوده است باید نهالی نو کاشته شود.


هاشمی در پایان گفت: جای مردم سیاست بنشانید درخت که هوا تازه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته