دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1397 - 16:24
کارشناس فوتبال:

5 هفته پایانی لیگ یک تورنمنت فشرده‌است

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: پرسپولیس شانس زیادی برای قهرمانی در لیگ برتر دارد اما هنوز این عنوان را از آن خود نکرده است بنابراین 5 بازی باقی مانده در لیگ را باید یک تورنمنت کوچک بنامیم.
کد خبر : 265067

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، هفدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر در حالی از 11 اسفند 96 تعطیل شده که در فاصله 5 هفته مانده به پایان این مسابقات قهرمانی تیم پرسپولیس با توجه به اختلاف 15 امتیازی‌اش را تیم ذوب‌آهن قطعی شده است. اختلاف فاحش پرسپولیس و قهرمانی زودهنگام این تیم که از لیگ شانزدهم نیز زودتر جام قهرمانی را بالای سر می‌برد عاملی شد تا گفت‌وگویی با جلال چراغپور داشته باشیم و درباره دلایل موفقیت پرسپولیس و اینکه چرا دیگر تیم‌ها اجازه دادند تا سرخ‌پوشان پایتخت خیلی زود قهرمان لیگ برتر شود، صحبت کنیم.


تورنمنت کوچک فوتبال ایران


چراغپور در خصوص اینکه پرسپولیس در فاصله 5 هفته مانده به پایان لیگ برتر قهرمانی‌اش اثبات شده است و چرا تیم‌های دیگر امسال آنقدر ضعیف عمل کردند، گفت: «البته 5 بازی باقی مانده و اگر پرسپولیس در تمام بازی‌هایش شکست بخورد و ذوب‌آهن 5 بازی را ببرد شاید تیم ذوب‌آهن قهرمان شود ولی قطعا چنین اتفاقی با توجه به شرایطی که پرسپولیس دارد رخ نمی‌دهد.»


وی ادامه داد: «فوتبال ما یک پکیج مشخصی برای تمامی تیم‌ها دارد اگر نگاه دقیقی به عملکرد یکایک تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ به خصوص آنهایی که در بالای جدول قرار دارند بیندازیم می‌بینیم که مثلا تیم فولاد 10 هفته نباخت ولی سه بازی آخرش را با شکست پشت سر گذاشت. یا مثلا پیکان 10 هفته به پیروزی نرسید ولی در چهار بازی آخرش طعم برد را چشید. این 5 بازی باقی مانده در لیگ را باید یک تورنمنت کوچک بنامیم.»


بحث تکنولوژی آمادگی جسمانی


کارشناس فوتبال ایران افزود: «به این دلیل یک تورنمنت کوچک پیش رو است که عناصر تشکیل دهنده آن عناصری ویژه هستند. یکی از این عناصر که خیلی هم مهم است بحث تکنولوژی آمادگی جسمانی است. کار خیلی پیچیده‌ای در ایران که در دنیا کار پیچیده و مشکلی نیست. در حقیقت بحث رسیدن به آمادگی جسمانی در ایران یکی از راه‌های غلط‌ لیگ ماست. اینکه ما برای آمادگی جسمانی از کجا شروع کنیم تا به حداکثر آمادگی بدنی برسیم. متاسفانه در هفته‌های باقی مانده مسابقات با وضع مشخصی ادامه پیدا نمی‌کند. تعطیلی یک ماهه به 5 بازی آخر لیگ خورده است. تیم‌ها 15 روز ریکاوری کردند و بعد از آن خود را آماده شرکت در 5 بازی باقی ‌مانده کرده‌اند.»


لیگ برتر ایران ویژه‌ترین لیگ جهان


چراغپور خاطرنشان کرد: «بدن‌ها در لیگ ایران به شدت دچار افت می‌شود چرا که این لیگ برتر ویژه‌ترین لیگ جهان است به دلیل بعد مسافت با هواپیما و اثر نیروی G بر بازیکنان. بازیکنان از تهران به اهواز، آبادان، اصفهان، تبریز یا مشهد می‌روند در لیگ هیچ کشوری چنین فشاری روی بازیکنان وجود ندارد و جالب اینکه بازیکنان نمی‌دانند در دو نوبت دچار چه فشار بدنی می‌شوند. وقتی بازی‌ها تمام می‌شود در کشورهای صاحب نام فوتبال 12 ساعت بعد از مسابقه را گلدن‌تایم یا زمان طلایی می‌نامند و بازیکنان در این زمان مخازن حیاتی بدن را ذخیره‌سازی می‌کند دلیلش هم آن است که منابع آن در آن کشورها موجود است.»


فرسایش بازیکنان ایرانی


وی ادامه داد: «در ایران شرایط برعکس است. ما بعد از بازی به فرودگاه می‌آییم اکثرا هم تا بازی تمام شود ساعت 10 تا 11 شب موقع پرواز است. همیشه و به صورت دائمی یکی دو ساعت پروازهای ما با تاخیر همراه است بنابراین بازیکنان تا زمانی که به شهرشان می‌رسند تا ساک‌ها را تحویل بگیرند و به خانه‌شان برگردند نزدیک صبح است بنابراین زمان طلایی به طور کامل از بین می‌رود چرا که بازیکنان پس از استراحت به تمرین می‌روند و آن پس از گذشت 12 ساعت از زمان مسابقه‌شان است. با این حساب ما باید فشار G، 90 دقیقه بازی و تاخیر در پرواز را برای بازیکن در نظر بگیریم و آن وقت آن بازیکن در تمرین ریکاوری که فردای مسابقه انجام می‌دهد اصلا آمادگی ندارد. روز بعد از تمرین هم باز هم تمرین سبکی می‌کند و در روز سوم که قصد دارد تمرینات جدی‌اش را برگزار کند به بازیکن اعلام می‌کنند که آماده شود؛ چون فردا برای انجام یک مسابقه دوباره سفر دارد . این فرسایش به ضرر بازیکنان ماست که نمی‌توانند تمرینات آمادگی جسمانی خوبی را برگزار کنند.»


فقدان برنامه واضح در تیم‌های ایرانی


کارشناس فوتبال ایران یادآور شد: «زمانی در تیم امید من به همراه حسن حبیبی و همایون شاهرخی بازیکنانی را در اختیار داشتیم که از میان آنها فقط یک نفر به نام مهدی مهدوی‌کیا بود که به آلمان رفت و توانست تا 10 سال بعد از دوران فوتبالش در تیم ملی امید در سطح اول فوتبال جهان بازی کند. بازیکنان دیگر یا در لیگ خودمان حضور داشتند یا برخی از آنها مثل علیرضا سهندرازیان، شهرام براتپوری و حمید مطهری فوتبال‌شان بلافاصله تمام شد. دلیل موفقیت مهدوی‌کیا این بود که او در جایی تمرین کرد که تکنولوژی در خدمت بازیکنان بود ولی در ایران ما چنین شرایطی را نداریم. بنابراین همه تیم‌ها دچار نوسان می‌شوند برخی تیم‌ها مثل پارس جنوبی و فولاد خوزستان در ابتدای فصل از بدن‌های بازیکنان به صورت تخته گاز استفاده کردند و بازیکنان در انتهای فصل دچار ضعف بدنی شدندبعضی تیم‌ها هم مثل استقلال و ذوب آهن در ابتدای فصل از بدن بازیکنان استفاده خوبی نکردند ولی به مرور آنها در شرایط مسابقه قرارگرفتند در حقیقت ما تاکتیک و برنامه واضحی در مبحث آمادگی بدنی نداریم و فردی را نداریم در فوتبال ایران که حرف جدیدی را در خصوص مباحث علمی زده و به آن عمل کند.»


دلیل موفقیت پرسپولیس


چراغپور در ادامه خاطر نشان کرد: «اینکه برانکو چه تفاوتی با مربیان ایرانی دارد و دلیل موفق تر بودنش چیست به این خاطر است که او مسائل وابسته به آمادگی جسمانی را به دلیل تجربه‌اش درک کرده است و فشار روی بازیکنان را با هوشیاری تقسیم می‌کند. چرخش بازیکنان، چرخش پستی، چرخش فیکس بودن، از افت تیم پرسپولیس می‌کاهد و باعث می‌شود که این تیم از تیم دوم جدول 15 امتیاز بیشتر داشته باشد. خب متخصصی که برنامه‌های تمرین آمادگی جسمانی پرسپولیس را می‌دهد اروپایی و استاد دانشگاه است. خود برانکو هم لقب پروفسور را دارد و تحصیل کرده است. این تفاوت‌ها در فوتبال ما باعث می‌شود که فاصله‌ها آشکار شود.»


بارسلونا و رئال‌مادرید شانسی گل نمی‌زنند


وی افزود: «در فوتبال ما به مجرد اینکه از یک روش مربی نتیجه بگیرد دیگران بلافاصله از آن تقلید می‌کنند. روش کی‌روش که بازیکنان را جمع می‌کرد و مثل فنر باز می‌شدند شاید امروز از سوی خود او استفاده نمی‌شود ولی خیلی‌ها که اصول درونی این کار را بلد نبودند امروز در تیم‌هایشان از این روش استفاده می‌کنند و با نتایج یک بر هیچ حریفانشان را می‌برند. در صورتی که کسی نمی‌آید گل‌های به ثمر رسیده را آنالیز کند و ببیند چگونه این گل به ثمر رسیده است. تمام گل‌هایی که بارسلونا یا رئال مادرید می‌زنند روی آنها برنامه دارند حتی تلویزیون اجرای آنها را با رسم نمودارهایی به کل جهان نشان می‌دهد که این گل‌ها شانسی نبوده است دائما کار شده است باز هم ما این مطالب را یاد نمی‌گیریم و برای همین هم نمی‌دانیم از چه روش‌هایی موفق شدیم در طول فصل به رقبا گل بزنیم.»


حلقه مفقوده فوتبال ایران


چراغپور افزود: «از 9 تا 11 اسفند رقابت‌های لیگ یک ماه تعطیل شد. تیم‌های ما برنامه‌شان اکثرا به این ترتیب بود که 5 روز، 6 روز یا یک هفته استراحت کردند؛ بعد به کیش، قشم، کردان یا خارج از ایران برای اردوی کوتاه مدت رفتند. بازیکنان از نو دور زمین می‌دوند تا به آمادگی جسمانی برسند جالب اینکه بازی‌های تدارکاتی هم در این مدت دارند و برای انجام این بازی‌های تدارکاتی هم به وسیله هواپیما به شهرهای مختلف پرواز می‌کنند و دوباره همان فشار G بر بازیکنان غالب می‌شود. این حلقه مفقوده آمادگی جسمانی در فوتبال ایران است.»


ضعف برانکو در آسیا


کارشناس فوتبال ایران درباره اینکه چرا برانکو در لیگ قهرمانان آسیا نتوانسته پرسپولیس را قهرمان کند، بیان کرد: «برانکو در آسیا ضعیف است و در لیگ ما قدرت دارد. خب در لیگ ما کلاس آموزشی فدراسیون فوتبال‌مان برای تمامی مربیان از سوی کمیته آموزش برگزار می‌شد اما در آسیا مربیانی که برابر برانکو قرار می‌گیرند مدرک مربی‌گری‌شان را از یوفا و دیگر نهادهای معتبر فیفا گرفته‌اند آنها برای گرفتن مدارک خارج از کشور امتحان دادند و در انگلیس، ایرلند، هلند که کلاس‌های مربی‌گری معتبری دارند، امتحان دادند ولی در اینجا کمیته آموزش دارای ایراد است. آقای ماجدی همت کرده ولی باید مکانیسم آموزش فدراسیون عوض شود نسل جدیدی باید ارائه شود تا ظرف محتوا عوض شود و موقعی که بازیکنان بازنشسته می‌شوند از لیگ‌های پایین‌تر به لیگ برتر می‌رسند باید هم مقابل برانکو متوسط 15 امتیاز اختلاف را شاهد باشیم برانکوی متوسط هم به دلیل آنکه در آسیا امکانات کافی ندارد موفق نمی‌شود.»


وفاداری شفر به سبک فوتبال آلمانی


چراغپور در خصوص وینفرد شفر سرمربی استقلال گفت: «شفر کیس جدایی دارد. تمام مدارج یک مربی باهوش را در آلمان طی کرده است. او در تمام تیم‌هایی که مربی بوده در قضاوت تحلیل‌گران فوتبال عملکرد خوبی داشته است. تحلیل‌گران شفر را آدمی باهوش و فوتبال‌دان دانسته‌اند. البته در آلمان اگر درجا بزنی دیگر نمی‌خواهند این مربی در آنجا ادامه دهد برای همین هم شفر زودتر به آفریقا برای مربیگری رفت و بعد ار آن در کشورهای حاشیه خلیج فارس، آمریکای جنوبی و حالا ایران به مربیگری پرداخته است. شفر سبک آلمانی را خیلی خوب می‌داند و جزء باقی مانده مربیانی است که به سبک فوتبال آلمان وفادار مانده است. فوتبال در ایران با وجود استعدادها به نتیجه می‌رسد و شفر توانسته با بهترین استعدادهای فوتبال ما در استقلال این تیم را جزء مدعیان نایب قهرمانی قرار دهد.»


وی ادامه داد: «خداییش منصوریان هم یک متخصص پیدا کردن بازیکن برای تیم امید است الان هم باید او را حمایت کنیم تا امیدهای جدیدی را پیدا کند تیم استقلال را او از لحاظ نگرش نسل جوان نو کرد و از خیلی مربی‌ها جلوتر است.»


چراغپور افزود: «الان بچه 11-12 ساله در پلی استیشن تیمی رامی‌بندد که از مورینیو بهتر است ما عقب هستیم از فوتبال دنیا و مربیان عقب‌افتاده ما از دانش فنی فوتبال جهان باید به دنبال راه‌هایی باشند که خود را به سطح اول فوتبال جهان نزدیک کنند. ما باید اجازه دهیم آموزش‌های مدرن به فوتبال ایران داده شود اما منافع خصوصی آدم‌ها باعث می‌شود که ما با یک فوتبال سوپر سنتی مواجه شویم. خود من عضو کمیته آموزش فدراسیون فوتبال هستم و می‌گویم نیاز به تحول شگرفی داریم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته