دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در رسانه‌های امروز

رسانه‌های مختلف به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان و حواشی آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند، در این گزارش به برخی اخبار مربوط به این طرح پرداخته شده‌است.
کد خبر : 265026

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال جمع کردن امضا برای طرحی با عنوان «اعاده اموال نامشروع مسئولان» هستند. طرحی که قرار است اموال و دارایی‌های مسئولان را از ابتدای انقلاب اسلامی تا‌کنون زیر ذره‌بین و مورد محاسبه قرار دهد. در گزارش زیر به تعدادی از خبرهای تولیدی رسانه‌های مختلف در این رابطه می‌پردازیم.



اعتمادآنلاین؛ امیر خجسته: طرح اعداه اموال نامشروع مسئولان جناحی نیست


به گزارش اعتمادآنلاین امیر خجسته رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، اظهارداشت: مردم باید بدانند که نمایندگانشان به صورت قدرتمند در این زمینه ورود پیدا می کنند و از حقوق بیت المال دفاع می کنند و اموالی را که امکان دارد برخی موارد به صورت نامشروع بدست آورده باشند پس می گیرند. استانداردها مشخص است و آنهایی که اموال هزار میلیاردی و ... دارند به واقع باید تعیین تکلیف شوند.


خجسته تاکید کرد: این طرح برای پس گرفتن اموال از مسئولان یک جناح خاص نیست و تمام گروهها و گرایش های سیاسی را شامل می شود از جمله مسئولان اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدال. نمایندگان به دنبال این هستند اموال مسئولان از هر گرایشی از ابتدای انقلاب تاکنون مورد بررسی قرار گیرد. اموال همه مسئولین بدون استثنا باید مورد بررسی قرار گیرند.



تسنیم؛ چشم امید ۱۵۰ هزار جوان بیکار به طرح «اعاده اموال نامشروع»/ چه کسانی با این طرح مخالفند؟​/ دستگاه‌های ناظر، علت عدم شفاف‌سازی


خبرگزاری تسنیم در گزارشی در مورد میزان مبلغی که امکان دارد با اجرای این طرح به خزانه بازگردد و تاثیر آن بر اشتغال و کاهش فقر آورده است: « هدف اصلی این طرح دو فوریتی که برپایه اصل 49 و 142 قانون اساسی تدوین شده، بررسی اموال مسئولان طی 40سال گذشته است و با سناریوهایی پیش بینی می‌شود که حدود 15هزار میلیارد تومان به خزانه کشور بازگردد که این میزان می تواند آغاز منابع جدیدی در اشتغالزایی و کاهش فقر باشد.


ایجاد یک شغل در ایران بین 100 میلیون تا 300میلیون تومان هزینه می برد و در برخی شغل‌های تخصصی نظیر نفت و پتروشیمی این رقم تا 2 میلیارد تومان هم می‌رسد.در صورتی که طرح "اعاده اموال نامشروع مسئولین" اجرایی شود با فرض در نظر گرفتن هزینه ایجاد هر شغل 100 میلیون تومان، حدود 150هزار شغل ایجاد می شود.»


همچنین این خبرگزاری در گزارش دیگری از احتمال مخالفت‌ها در مقابل این طرح آورده است: کسانی که بعد از انقلاب اسلامی با سندسازی و جعل اسناد املاک حسبی که متعلق به عموم مردم بود و هست را غصب و به ملک شخصی خود تغییر کاربری داده‌اند، زمین‌های منابع طبیعی را به منابع از پدر به ارث رسیده پنداشته‌اند و البته آنها که بر اساس آنچه خودشان شایستگی می‌دانند، همزمان ده‌ها پست حاکمیتی و دولتی را به شغل‌های شخصی خود افزوده و درآمد و هدایای آن را به جیب‌ زده‌اند، چرا باید با طرح مذکور موافقت کنند؟ یا آن‌ها که به صورت خودجودش در عین تصاحب همیشگی کرسی‌های مسئولیت، روز به روز هم میلیاردتر شده‌اند در حالی که تنها یک حقوق- حتی نجومی- داشته‌اند، مخالفتشان با طرح قطعی است.


احمد توکلی رئیس سازمان عدالت و شفافیت در گفت‌وگو با تسنیم، با تأکید بر اینکه دستگاه‌های ناظر، معلول نیستند، بلکه خودشان علت اجرا نشدن قوانین برای شفاف‌سازی هستند، افزود: فساد در امیران جامعه رخنه کرده که فساد به جامعه کشیده شده است، باید مسئولان دارایی‌های خود را افشا کنند تا معلوم شود که چقدر حقوق می‌گیرند؛ باید اعلام کنند تا معلوم شود که آیا می‌توانند با دستمزدهای مشروع خودروی شاسی‌بلند بخرند یا جهیزیه اشرافی بدهند.


مهر؛ ابوالفضل سروش: طرح اعاده اموال نامشروع یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است


ابوالفضل سروش، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح مورد موافقت نمایندگان مجلس هم قرار گرفته و رای لازم را کسب کند چراکه باید این طرح را به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در فضای سیاسی فعلی کشور دانست که می تواند در شکل گیری اعتماد مردمی موثر باشد.



فارس؛ ذوالنور: در حال حاضر برخی افراد با تصویب این طرح مخالفت کرده‌اند


حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور به فارس گفت: امضا‌کنندگان این طرح در مجلس عزم خود را جزم کرده‌اند و محکم بر سر این موضوع ایستاده‌اند؛ امضای نمایندگان پای این طرح ساده و سرسری نبوده و از سر توجه و انگیزه آن را امضا کردند و کار تا آخر نیز پیگیری خواهد شد.


ذوالنور با اشاره به مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی که در خصوص تصویب این طرح می‌شود، یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر برخی افراد با تصویب این طرح مخالفت کرده‌اند، اما بدون تردید نمایندگان این طرح را تا پایان پیگیری می‌کنند.




روزنامه جوان؛ حمایت گسترده از طرح بازپس‌گیری اموال نامشروع


روزنامه‌ی جوان در گزارشی با اشاره به مصاحبه و اظهار نظر شخیصیت‌های مختلف سیاسی در رابطه با این طرح پرداخته و آورده است: حمایت بسیاری از چهره‌های شاخص کشور از طرح دو فوریتی «اعاده اموال نامشروع» مسئولان طی 40 سال اخیر این امید را ایجاد کرده که به‌زودی طرح در مجلس تصویب و سپس عملیاتی شود و انحرافات شکل گرفته شده در بعد سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تصحیح و مقابله با فساد، بهبود شفافیت، گسترش بیشتر عدالت در جامعه، جبران خطاهای صورت گرفته در گذشته و پیشگیری از وقوع خطا و انحرافات شکل عینی به خود بگیرد.



آنا؛ فعال سیاسی اصلاح‌طلب: ضرورت نظارت بر اموال نزدیکان مسئولان


عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری با اشاره به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای این طرح نگاه‌های وسیع‌تر از این وجود داشته باشد، چه بسا ممکن است مسئولی کارهایی بکند به اسم نزدیکان و اطرافیانش باشد و ممکن است اموالی را به دست بیاورد که به خارج از ایران منتقل کند، این طرح مقداری از این لحاظ ایراد دارد و نمی‌تواند این رویه را کنترل کند.


وی ادامه داد: بحث مبارزه با مفاسد باید کلی تر مد نظر باشد، هرچند در مجموع پیگیری و اعاده اموال نامشروع برخی، بحث خوب و ارزشمندی است، اما کسی که مسئول هست احتمال دارد اموالی که به دست می‌آورد به نام خودش نباشد و این طرح به تنهایی و بدون برنامه ریزی های دیگر کفایت نمی‌کند، قطعأ‌ اقدامات در این خصوص باید مؤثرتر انجام گیرد.



کیهان؛ مسیری پرپیچ و خم و طولانی تا عملی شدن


با تمام اقدامات انجام شده تاکنون برای این طرح تردیدهایی درباره اجرایی و عملی شدن آن وجود دارد. محمد صرفی در قسمتی از یادداشت امروز کیهان به این موضوع اشاره کرده است: برخی خبرها حاکی است بر اساس این طرح اموال و دارایی‌های 15 هزار مدیر باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. ساده‌انگاری و خوش‌خیالی است اگر گمان کنیم آن مسئولانی که مالی را از راه غیر حق به دست آورده‌اند، با دست ادب و احترام آن اموال را به بیت‌المال بازگردانند. خاطره تلخ حقوق‌های نجومی هنوز از یاد مردم نرفته است. به جای برخورد قاطع و سریع با متخلفان حرام‌خور، آنان را سرمایه نظام خواندند، از فلان صندلی برداشتند و بر صندلی دیگر نشاندند. اعلام اسامی این مدیران از خدا بی‌خبر، کمترین کاری بود که باید در حقشان انجام می‌شد و انجام نشد. آبروی افراد محترم است و باید حفظ شود حتی اگر تخلف کرده باشند، اما قرار نیست آبروی نظام و انقلابی که خون پاک صدها هزار جوان برای برپایی و حفظ آن بر زمین ریخته شده، قربانی آبروی کسانی شود که با زد و بند و رانت و... میز مدیریت را به سکوی حمله به منابع و فرصت‌های کشور را به مثابه گوشت قربانی، تلقی کرده‌اند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته