دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

صادرات رسمی تخم‌مرغ متوقف شد

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه با اعلام احتمال شیوع آنفولانزای مرغی از سوی سازمان دامپزشکی به سازمان جهانی بهداشت دام، صادرات رسمی تخم‌مرغ از کشور متوقف شده است، ‌گفت: در حال حاضر صادرات ناچیزی به صورت غیر رسمی به کشورهای عراق و افغانستان داریم.
کد خبر : 26467

ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه بحث آنفولانزای مرغی به شدت در صنعت مرغ و تخم‌مرغ به قوت خود باقی است، افزود: با توجه به اینکه عراق توان تولید داخلی ضعیفی دارد، با وجود مطرح بودن بحث شیوع آنفولانزای مرغی در ایران، واردات خود را همچنان ادامه می‌دهد که البته این امر به صورت غیر رسمی اتفاق می‌افتد.


وی با بیان اینکه میزان صادرات تخم‌مرغ به عراق و افغانستان طی این روزها کم‌تر از 500 تن است، تصریح کرد: با توجه به احتمال بروز بیماری آنفولانزای مرغی سازمان دامپزشکی کشور مجوز صادرات تخم مرغ را صادر نمی‌کند، بنابراین عراق برای واردات این محصول از ایران به سازمان دامپزشکی تعهد می‌دهد و همه مسئولیت‌ها و عواقب آن را بر عهده می‌گیرد.


نبی‌پور درباره تغییر میزان مصرف داخلی تخم‌مرغ پس از انتشار اخبار احتمال شیوع بیماری آنفولانزای مرغی نیز گفت: میزان مصرف بازار داخلی همواره طی ماه مبارک رمضان کم بوده است، ولی ما همچنان با مازاد تولید بسیار زیادی در صنعت تخم‌ مرغ مواجهیم.


رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار با تاکید بر اینکه در صورت عملیاتی شدن دوباره صادرات باز هم با مازاد تولید تخم‌مرغ در کشور روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: متاسفانه میزان تولید در کشور به علت ظرفیت‌سازی‌های اشتباه، بسیار بیش از نیاز بازار مصرف و کشش بازار برای صادرات است و در حال حاضر یک هزار و 600 واحد تولیدی تخم مرغ در کشور وجود دارد.


وی اضافه کرد: مصرف داخلی تخم‌مرغ و صادرات این محصول در مجموع سالانه حدود 850 هزار تن است، اما میانگین میزان تولید در کشور 930 هزار تن است که در شرایط مناسب بازار مصرف و صادرات باز هم حدود 80 هزار تن مازاد تولید داریم.


نبی‌پور با بیان اینکه قیمت تخم‌مرغ در کشور بسیار نامطلوب است، تاکید کرد: طی ماه‌های اخیر که ترکیه صادرات تخم‌مرغ خود را متوقف کرده بود و ایران بازار را در دست داشت، قیمت این محصول به هزینه تمام شده تولید آن نزدیک شد، اما با اعلام بروز بیماری آنفولانزای مرغی باز هم قیمت‌ها شکسته شد.


وی خاطر نشان کرد: میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم تخم‌مرغ در بازار مصرف 2 هزار و 700 تومان است، در حالی که قیمت این محصول بر اساس برآورد و اعلام وزارت جهاد کشاورزی 4 هزار و 200 تومان و هزینه تمام شده تولید آن بدون در نظر گرفتن سود برای تولیدکننده 3 هزار و 800 تومان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته