دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نویسنده کتاب «سه جریان تئاتری معاصر آمریکا» در گفت‌وگو با آنا:

تأسیس کمپانی تئاتر نباید منتج به استفاده از سوپراستارهای سینمایی شود

برکه فروتن درباره تاسیس کمپانی تئاتر در ایران گفت: «از آنجا که تئاتر ما همیشه دولتی بوده و ما همیشه اجرای تئاتر را با حمایت دولت می‌دانیم، چندان به تشکیل کمپانی تئاتر خوش‌بین نیستم چراکه فکر می‌کنم این اتفاق از سرناچاری در حال روی دادن است.»
کد خبر : 26459

برکه فروتن که چندی پیش کتاب «سه جریان تئاتری معاصر امریکا» را به نگارش در آورده است در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره تشکیل کمپانی تئاتر در ایران گفت: «در شرایط فعلی تئاتر، بودجه دولتی مسائل مالی هنر نمایش را تأمین نمی‌کند و ما مجبور شده‌ایم به سمت تاسیس کمپانی و تهیه‌کنندگی تئاتر روی آوریم که از نظر من این سیستم غلط است؛ چراکه به شکل اصولی و درست و از ریشه انجام نشده و بر حسب اضطرار تشکیل می‌شود.»


وی اظهار کرد: «تشکیل کمپانی‌های تئاتری باید از خیلی وقت پیش و از زمان اولین اجراهای حرفه‌ای شکل می‌گرفت بنابراین وقتی کار با سیستم دولتی پیش رفته است شاید حرکت به سمت کمپانی‌شدن تئاتر چندان موفقیت‌آمیز نباشد.»


فروتن با تاکید بر اینکه موافق کمپانی‌بودن تئاتر هستم عنوان کرد: «در آغاز کار باید دید که تعریف ما از کمپانی تئاتر چیست؟ آیا عملکرد کمپانی قرار است فقط محدود به تولید تئاتر در برهه‌ای از زمان شود؟»


وی در سخنانش به این نکته اشاره کرد که در کمپانی‌های تئاتر گروه‌های متعددی عضو هستند که در زمان یک پروژه، کمپانی تمام امور اعم از بستن قراردادها را برعهده دارد و در زمانی که گروهی برای مدت طولانی کاری روی صحنه نمی‌برد، از کمپانی حقوق دریافت می‌کند و درصورت اجرای تئاتر، حقوق اضافه‌ای می‌گیرد.


این کارگردان تئاتر همچنین تاکید کرد: «اگر قرار باشد تنها اسم کمپانی را یدک بکشیم و گروه‌های نمایشی در قالب این کمپانی تنها تولید تئاتر کنند و سردمدار و موسس کمپانی صرفاً به بازگشت مالی و اینکه چطور می‌تواند مسائل مالی را رفع کند، فکر کنند، اتفاق وحشتناکی همچون چیزی که امروز شاهد هستیم رخ خواهد داد که ما را به ناچار به استفاده از بازیگران چهره سینما و توجه به گیشه سوق می دهد.»


فروتن بیان کرد: « از آنجا که قرار داد تیپ نداریم کسانی که خاک صحنه‌ خورده‌اند در قبال کسانی که به عنوان بازیگر چهره از سینما به تئاتر می‌آیند، حقوق و دستمزد کمتری را دریافت می‌کنند که همین امر باعث زمین خوردن تئاتر می‌شود. اگر قرار باشد سوپراستار سینما جای هنرمند تئاتر را بگیرد، همان بهتر که چنین اتفاقی نیفتد و کمپانی تشکیل نشود.»


وی در پایان نیز عنوان کرد: «برای به موفقیت رسیدن کمپانی تئاتر در کشور ما نیاز به سال‌های طولانی داریم تا همچون دیگر کمپانی‌های تئاتر بتوانیم عملکرد درستی داشته باشیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب