دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1396 - 13:31
در پیام سالانه رئیس‌جمهوری روسیه به پارلمان این کشور مطرح شد؛

توسعه سامانه‌های تسلیحاتی در برابر قدرت موشکی آمریکا/ افزایش قدرت روسیه در قطب شمال

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: دولت روسیه در سال‌های اخیر از عهده رفع چالش‌های نوین و بغرنج در اقتصاد و عرصه امور اجتماعی بر آمده و وحدت کشور را حفظ کرده است.
کد خبر : 264575

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری اسپوتنیک عربی، ولادیمیر پوتین، در پیام سالانه خود به پارلمان فدرال، متشکل از مجلس دوما و شورای فدراسیون روسیه گفت: «ما می‌خواهیم وضعیت بافت جمعیتی کشور را تغییر دهیم و باید در 10 سال آینده رشد طبیعی جمعیت روسیه افزایش یابد. اولویت ما رفاه مردم است، ما باید کار شایسته را برای مردم فراهم کنیم.»


رفاه و وضعیت معیشت در روسیه


پوتین با بیان اینکه رفاه شهروندان یک اولویت برای دولت روسیه است، افزود: «من معتقدم رفاه مردم، عامل اصلی و کلیدی توسعه کشور است. 20 میلیون نفر در زیر خط فقر قرار داشتند که در سال‌های اخیر این آمار کاهش یافته است. معتقدم باید در شش سال آینده سطح فقر در روسیه را دو برابر کمتر کرد. ما باید به‌خاطر نسل‌های آینده اراده خود را برای کارهای ثمربخش نشان و فضای باز را در همه عرصه‌ها گسترش دهیم.»


وی با تاکید بر اینکه عقب‌ماندگی بزرگترین تهدید برای کشور است، گفت: «ما تحولات دشوار و بزرگی را پشت‌سر گذاشته و از عهده رفع چالش‌های بسیار بغرنج بر آمده‌ایم. اکنون باید بگویم که سال‌های آینده برای کشور تعیین کننده خواهد بود و دولت روسیه برای اشخاصی که خواستار کار و اثبات خود هستند فرصت‌هایی را برای بروز شکوفایی فراهم کرده است.»


رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: «نباید اجازه داد ثباتی که اکنون به دست آمده است به اعتماد به نفس کاذب منجر شود. ما در گسترش رشد با ثبات در روسیه توفیق داشتیم، اما نباید اجازه داد که ثبات به آسوده‌خاطری تبدیل شود. دولت روسیه از عهده رفع چالش‌های نوین و بغرنج در اقتصاد و عرصه امور اجتماعی بر آمده و وحدت کشور را حفظ کرده است.»


پوتین با بیان اینکه پیشرفت شهرها باید نیروی محرکه‌ای برای کل کشور شود، افزود: «هدف ما افزایش امید به زندگی به بیش از 80 سال است و دولت روسیه تدوین برنامه ویژه حمایت از سالمندان را در دستور کار دارد. روسیه این توان را دارد که بر همه تهدیدات جدید و سخت در دو عرصه اقتصادی و اجتماعی غلبه و وحدت کشور را حفظ کند.»


وی گفت: «روسیه از زمان شوروی ظرفیت بنادر را تا سه برابر افزایش داده است. همچنین نیروی دریایی روسیه در قطب شمال پرقدرت‌ترین نیرو بوده و خواهد بود. اکنون می‌توانم این نوید را بدهم که روسیه در سال‌های آتی یکی از قطب‌های ترانزیت میان اروپا و آسیا خواهد شد.»


پوتین با درخواست از مسئولان کشورش برای مبارزه با فساد مالی گفت: «روسیه باید در مدت شش سال حجم صادرات غیر نفتی را تا دو برابر افرایش دهد و اقتصاد روسیه باید با نرخ‌های بالاتر از نرخ های جهانی رشد کند. این هدف دشوار و سمت‌گیری کلیدی برای دولت جدید خواهد بود معتقدم روسیه پتانسیل علمی خود را افزایش داده است.»


توان دفاعی روسیه برای مقابله با تهدیدات آمریکا


رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه درباره توان دفاعی کشورش گفت: «ما منافعی در قطب شمال داریم و در این راستا بنیه نظامی خود را در آنجا تقویت می‌کنیم.»


وی با بیان اینکه در حال حاضر 80 موشک بالستیک جدید به ارتش روسیه تحویل داده شده است، افزود: «عملیات نظامی در سوریه به‌خوبی قدرت دفاعی ما را نشان داد. در شش سال گذشته بیش از 300 نمونه از تجهیزات نظامی به ارتش روسیه تحویل داده شده است.»


پوتین تاکید کرد: «ایالات متحده آمریکا تاکنون همه پیشنهادات ما را درباره کنترل قابلیت‌های نظامی به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای رد کرده است، بنابراین، ما ناگزیر هستیم جدیدترین سامانه‌های تسلیحاتی خود را در در واکنش به دفاع موشکی آمریکا ایجاد کنیم.»


وی افزود: «اسلحه‌های ما دیگر شناخته شده هستند و بعد از جنگ سوریه، جهانیان نام سلاح‌های مهم و اصلی ما را یاد گرفته‌اند.»


رئیس‌جمهوری روسیه درباره احتمال خروج آمریکا از توافق دفاع موشکی گفت: «روسیه بارها آمریکا را به نقض‌ نکردن توافقنامه دفاع موشکی فراخوانده، اما همه این تلاش‌ها بیهوده بوده است. مسکو آمادگی مقابله با چنین وضعیتی را دارد و اکنون سلاح‌های روسیه در مدرن‌ترین حالت خود هستند. روسیه در حال حاضر موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای خود را مدرن‌سازی و تجهیز کرده است که می‌توانند هر نقطه‌ای از جهان را هدف قرار دهند.


وی افزود: «آمریکا قصد دارد سیستم دریایی دفاع موشکی را در پنج رزم‌ناو و 30 ناوشکن در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر کند، آن‌ها باید بدانند که روسیه نیز در مقابل موشک‌هایی به نام وویوودا را در اختیار دارد که در غرب آن را شیطان می‌خوانند، زیرا برد آن‌ها نامحدود و مسیر پروازشان غیر قابل پیش‌بینی است. باوجود همه این قابلیت‌های دفاعی، هیچ سپر موشکی نمی‌تواند مانعی برای تحقق اهداف ما باشد.»


پوتین تصریح کرد: «در روسیه پهپادهایی ساخته شده‌اند که سرعت آن‌ها چند برابر زیردریایی و اژدر است. این پهپاد‌ها می‌تواند با سرعتی حرکت کند که چند برابر بیشتر از سرعت حرکت همه ناوهای امروزی است. علاوه بر این، مسکو در حال آزمایش زیردریایی‌هایی با قدرت حمل کلاهک هسته‌ای است. همه سلاح‌های جدید نیروی دریایی، هوایی بدون سرنشین آزمایش شده‌اند.»


رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «آمریکا در حال آموزش نظامیان اروپایی برای استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه است. اکنون می‌گویم تا زمان ساخت سامانه‌های تسلیحاتی جدید کسی به حرف ما گوش نداد، اما اکنون باید به حرف ما گوش دهید و بدانید که سلاح‌های جدید می‌توانند در لایه‌های فوقانی جو زمین مانور دهند و این سلاح‌ها در عمل آسیب‌ناپذیر نخواهد بود دارای سرعت هایپرسونیک هستند. من به شما اطمینان می‌دهم همه نمونه‌های جدید سلاح‌ها قابلیت اجرایی و عملیاتی دارند و فعال هستند و فرایند ساخت انبوه آن‌ها آغاز شده است.»


وی با بیان اینکه روسیه نتیجه قابل توجهی در زمینه توسعه جنگ‌افزارهای لیزری به دست آورده است، ویدئویی را به حضار نشان داد و گفت: «این سلاح‌ها همچون شهاب سنگ خواهند بود. این سلاح‌ها تنها از سوی کشوری دارای سطوح بالای تحقیقاتی و دارنده یک پایگاه صنعتی قوی تولید می‌شود و روسیه همه این توانایی‌ها و ظرفیت‌ها را در اختیار دارد.»


رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داد نزدیک شدن ناتو به مرزهای این کشور اقدامی غیرسازنده است و مسکو به آن واکنش نظامی نشان می‌دهد. وی گفت: «هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه یا متحدانش با حمله و واکنش سریع و متقابل ما مواجه خواهد شد.»


توان دفاعی روسیه در خدمت صلج جهانی است


وی با بیان اینکه روسیه هیچ برنامه ای برای حمله علیه هیچ کشوری ندارد، گفت: «توان نظامی روسیه در خدمت صلح و ثبات جهان است.»


پوتین افزود: «آمریکا و غرب تاکنون از تحریم روسیه هیچ سودی نبرده‌اند و نتوانسته‌اند قدرت دفاعی ما را بازدارند، ولی این موضوع را نمی‌فهمند و به کار خود ادامه می‌دهند. روسیه در 30 سال به چنان میزان از پیشرفت دست یافته است که کشورهای دیگر در صدها سال به آن دست یافته‌اند.


رئیس‌جمهوری روسیه سالی یک بار درباره اوضاع کشور و رویکردهای اصلی سیاست داخلی و خارجی کشور به پارلمان فدرال گزارش می‌دهد. این پیام حاوی مواضع سیاسی، اقتصادی و ایدئولژیک این کشور و همچنین پیشنهادات مشخص درباره فعالیت‌های پارلمان روسیه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته