دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1396 - 16:33
معاون اجرایی رئیس مجلس:

پرداختن به آسیب‌های اجتماعی نباید برای سینماگران مشکل‌ساز شود

معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پرداختن به آسیب‌های اجتماعی سیاه‌نمایی نیست و نباید موجب بروز مشکلات و مصائب برای سینماگران شود.
کد خبر : 264406

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری آنا، علی افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه، 9 اسفند ماه) در جمع سینماگران و فعالان عرصه رسانه در جشنواره تولیدات سینمای اجتماعی معاونت پیشگیری از جرائم قوه قضائیه حاضر شد و پیرامون ابرچالش های پیش روی عرصه اجتماعی سخنرانی کرد.


افراشته با بیان اینکه در سال های اخیر موضوع آسیب های اجتماعی در محافل رسمی و رسانه‌ای کشور بسیار مورد بحث و نقد قرار گرفته، گفت: طرح چنین مباحثی نشان از گستردگی آسیب های اجتماعی دارد لذا سیاستمداران، مسئولان، فعالان اجتماعی و مدنی و قانونگذاران باید توجه خاصی به این مقوله داشته و همگی برای کاهش این آسیب ها بکوشند.


معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: امروزه برخی از آسیب های اجتماعی به مرز بحران رسیده و این روند امنیت اجتماعی را به مخاطره می‌اندازد.


افراشته که سابقه فعالیت در سازمان صدا و سیما را نیز در کارنامه خود دارد، افزود: توجه به آسیب های اجتماعی، از ضروری‌ترین و فوری‌ترین فعالیت‌های حاکمیتی و مدنی است و باید توجه داشت امروزه در شرایطی قرار داریم که همه مسئولین و مردم، نگران آسیب های اجتماعی هستند لذا هر کس که ایران و سربلندی آن را دوست دارد، باید به حل این مهم اهتمام ورزد.


وی به برخی از مهم‌ترین ابرچالش های اجتماعی پیش روی کشور اشاره و اظهار کرد: از جمله این موارد کاهش زمان دسترسی به مواد مخدر، کاهش موالید و میل به فرزندآوری، کاهش بعد خانوار و هسته‌ای شدن خانواده، کاهش شمار ازدواج، افزایش شمار معتادان، افزایش شمار سرقت، افزایش شمار زندانیان، افزایش شمار طلاق، افزایش شمار خودکشی، افزایش شمار خشونت، افزایش شمار جرائم جنسی و ایدز، افزایش شمار زنان سرپرست خانوار است.


معاون اجرایی رئیس مجلس، با هدف افزایش حساسیت در هنرمندان و سینماگران، به بیان برخی از آمارهای رسمی در زمینه وضعیت آسیب های اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: وجود 2 میلیون و 800 هزار معتاد، 5 میلیون مصرف‌کننده مشروبات الکلی، بیش از 700 هزار زن بی‌همسر بر اثر طلاق، 35 هزار نفر مبتلا به ایدز، 500 هزار تصادف سالانه و 3 هزار مورد فرار از خانه، نشان‌دهنده وضعیت آسیب های اجتماعی است.


افراشته ادامه داد: در چنین شرایطی باید از تمامی ظرفیت ها برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی به نحو مطلوب استفاده کرد که در این عرصه، سینما (به ویژه سینمای اجتماعی) از جمله این ظرفیت ها بوده که می‌تواند نقش بسیار موثری ایفا کند.


وی افزود: بر این باوریم که سینمای اجتماعی مهجور است و پرداختن به آسیب های اجتماعی نباید موجب بروز مشکلات و مصائب برای سینماگران شود و باید اجازه داد سینماگران با شهامت و به اصطلاح «بدون تنگی نفس» در حوزه آسیب های اجتماعی کار کنند.


معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه نباید بیان آسیب ها توسط سینماگران و در قالب آثار هنری را سیاه‌نمایی تلقی کنیم، خاطرنشان کرد: دشمن با تکیه بر آسیب های اجتماعی در صدد ضربه زدن به انقلاب اسلامی و ایجاد ناامنی است که با همت هنرمندان و تکیه بر باورهای عمیق دینی جامعه موفق نخواهد شد و در این مسیر طبق وعده الهی موفق خواهیم شد.


گفتنی است اخیرا سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با اهدای سیمرغ به نفرات برگزیده به پایان رسید. همه ساله، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، ضمن مشارکت فعال در برگزاری جشنواره فیلم فجر، مبادرت به انتخاب آثار برتر در حوزه مذکور می کند.


آخرین دوره این گردهمایی نیز امروز (چهارشنبه، 19 اسفند ماه) در فرهنگستان هنر و با حضور جمع کثیری از هنرمندان، فعالان عرصه رسانه و برخی از مسئولان کشوری برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته