دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 فروردين 1397 - 15:48
رئیس فدراسیون هندبال :

تلخ ترین خاطره ام در سال 96 رقم خورد/ روزگاری فدراسیون هندبال برترین فدراسیون جهان بود اما حالا آخرین!

رئیس فدراسیون هندبال گفت: بدترین خاطره من در سال 96 عدم صعود تیم ملی به جام جهانی بود. خاطره شیرنی هم در سال 96 نداشتم.
کد خبر : 264395

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی‌خبرگزاری آنا،‌درست اسفندماه سال 95 بود که علیرضا رحیمی با کسب 34 رای پس از شش سال دوری از فدراسیون هندبال بار دیگر مسئولیت فدراسیون هندبال را برعهده گرفت.‌ریاست فدراسیون هندبال به مدت 14 سال،مدیرعامل باشگاه‌های پرسپولیس و راه‌آهن‌، مسئول ورزش شهرداری تهران از مسئولیت های ورزشی داخل کشورش است،‌همچنین عضویت در هیات رئیسه هندبال آسیا، رئیس کمیته ساحلی آسیا، عضو کمیته قضایی فدراسیون جهانی هندبال و ... از دیگر موفقیت‌های بین المللی اوست.‌رحیمی در یک سالی که ریاست فدراسیون هندبال را برعهده داشت روزهای سختی را سپری کرد تا جایی که حتی یک بار از ریاست فدراسیون هندبال استعفا کرد اما مخالفت سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان باعث شد او دوباره به فدراسیون برگردد و کارش را از سر بگیرد.


انتظار این همه مشکل را در فدراسیون هندبال نداشتم


علیرضا رحیمی رئیس فدراسیون هندبال در ابتدای صحبتش به سال 96 و عملکردش اشاره کرد و گفت: «سال سختی را در هندبال گذراندم. البته از قبل خودم را برای روزهای سخت آماده کرده بودم و هدفم این نبود که اینجا بیایم و تنها مشکلات‌ را عنوان کنم اما واقعا انتظار این همه مشکل را هم نداشتم و فکر نمی‌کردم شرایط هندبال تا این حد نا‌به‌سامان باشد. اما با این حال خدا رو شکر بخشی از مشکلات ما برطرف شد .هندبال متاسفانه در 6 سال گذشته شرایط خوبی نداشت. شما نگاه کنید در 6 سال گذشته وقتی 6 رئیس فدراسیون روی کار می‌آید مشخص است که آنها هم فرصتی برای کار کردن نداشتند و خود همین موضوع مشکل بزرگی برای هندبال ایران به وجود آورده بود.»


مبلغ بدهی در فدراسیون هندبال واقعا زیاد بود


وی در ادامه گفت: «من بعد از 6 سال دوباره به فدراسیون برگشتم و می‌دانستم به هر حال پس از بازگشتم مشکلاتی هست ولی از این میزان حجم بدهی بی‌خبر بودم. مبلغ این بدهی را من تا‌کنون رسانه‌ای نکرده‌ام و الان هم قصد این کار را ندارم‌ اما واقعا مبلغ گزافی بود البته غیر از بدهی‌های مالی متاسفانه ما کرسی‌های بین‌المللی زیادی را هم از دست داده بودیم که همه آنها مشکلات را دوبرابر کرده بود. در گذشته داوود توکلی یکی از کرسی‌های مهم فدراسیون هندبال را در کنفدراسیون آسیا داشت که آن را از دست دادیم. بدهی‌ها و از بین رفتن کرسی‌های بین‌المللی و اختلافات بازیکنان تیم ملی همه و همه دست به دست هم داده بودند تا شرایط برای این رشته روز به روز سخت‌تر شود.»


رفتنم از فدراسیون هندبال بزرگترین اشتباه زندگیم بود


رحیمی ادامه داد: «رفتن من از فدراسیون هندبال بزرگترین اشتباه زندگی‌ام بود. من در آن مقطع نباید فدراسیون را تنها می‌گذاشتم اما متاسفانه به دلیل برخی درگیری‌ها استعفا دادم در حالیکه همان موقع هم با استعفای من موافقت نکردند اما من خودم متاسفانه لجاجت کردم و بر روی این امر پافشاری کردم. همین هم باعث شد که از فدراسیون هندبال بروم. فکر می‌کنم رفتن من از این رشته ورزشی خیلی به آن صدمه زد، شاید اگر نمی‌رفتم وضعیت هندبال به این بحران نمی‌خورد شما ببینید در بازی‌های آسیایی گوانگجو 2010 از بین رشته‌های والیبال، بسکتبال و فوتبال تنها هندبال بر روی سکو رفت اما در این سال های اخیر افت این رشته روز به روز بیشتر شد. بعد از اینکه من استعفا دادم به پرسپولیس رفتم اما با این حال من در فدراسیون هندبال زحمت کشیده بودم و تمام زیرساخت‌هایی که از هندبال الان می‌بینید در زمان من رقم خورد ولی متاسفانه بر سر لجاجت رفتنم را از هندبال خیلی کش دادم و همین هم‌ باعث شد این رشته ضربه ببیند.‌کارهای عمرانی در هر فدراسیونی همیشه ماندگار است آن زمانی که من مسئولیت فدراسیون را برعهده داشتم کسی یادش نمی‌آید که چند مدال گرفته‌ام اما همه به خوبی می‌دانند سالن هندبال در آن زمان ساخته شد.»


با وجود مشکلات مالی از تقویم ورزشی حتی جلوتر هم بودیم


رئیس فدراسیون هندبال عنوان کرد: «‌زمانی که دوباره مسئولیت ریاست فدراسیون هندبال را برعهده گرفتم از همان ابتدا نظرم این بود که دبیری انتخاب کنم که خودش از خانواده هندبال و تحصیل کرده باشد. به همین دلیل رجبی را برای این کار انتخاب کردم البته من به او نگفتم دیگر بازی نکند و به طور حتم اگر الان در فدراسیون نبود در تیم ملی مشغول به فعالیت بود. اما خودش ترجیح داد در کار اداری حضور داشته باشد. حضور او خیلی به ما کمک کرد چرا که از خانواده این رشته است و به خوبی به همه مشکلات واقف بود.‌در کل ما بیشتر وقت‌مان در فدراسیون در این یک سال بر روی مسائل مالی بود ولی با این حال با توجه به اینکه ما مشکلات خیلی زیادی داشتیم اما به هیچ عنوان از تقویم ورزشی عقب نماندیم و برنامه‌هایمان تحت هیچ شرایطی تحت‌الشعاع مسائل مالی قرار نگرفت و حتی بیشتر از پیش‌بینی‌های تقویم ورزشی هم جلو رفتیم که این خودش موضوع مهمی بود. زمانی که بودجه وزارت به فدراسیون ما واریز می‌شود من اولین کاری که انجام می‌دهم پرداخت پول شهرستان‌ها است. آن زمان که استعفا دادم همه به من می گفتند پول ما را پرداخت نکن اما در فدراسیون بمان اما من این کار را نکردم و همیشه پرداخت پول آنها در اولویتم بود.»


به خاطر بداخلاقی ها استعفا دادم


رحیمی در پاسخ به اینکه چه شد که به یکباره بعد از مدتی ریاست در فدراسیون هندبال تصمیم به استعفا گرفت اظهار کرد:« من سالهاست که مدیر ورزشی هستم و همیشه نظرم بر این بوده که وقتی مسئولیتی قبول می کنم خودم باید آن را به سرانجام برسانم و اهل امتیاز گرفتن هم نیستم و نبودم. در آن مقطعی که تصمیم گرفتم استعفا بدهم به خاطر مشکلات مالی و امتیاز گرفتن از وزارت ورزش و جوانان نبود بلکه تنها به خاطر بداخلاقی‌هایی که الان در جامعه ما حاکم است، این تصمیم را گرفتم. متاسفانه در جامعه ما شرایطی به وجود آمده که کسی به کسی احترام نمی‌گذارد. شما ببینید بسکتبال یک رشته دانشگاهی است و پلیس نباید در آن حضور داشته باشد اما آیا می‌توانیم مسابقات را بدون حضور نیروی انتظامی برگزار کنیم؟! در کدام مسابقه من به عنوان رئیس فدراسیون می‌توانم همراه استاندار یا همسرم در سالن حاضر شوم و بی اخلاقی نبینم؟! در اولین برخورد از تماشاگران فحاشی و رفتار زننده می‌بینیم. من فقط به خاطر این بی اخلاقی‌ها تصمیم به رفتن گرفته بودم.‌ من اصلا اهل امتیاز گرفتن از وزارت ورزش نیستم به خاطر اینکه من یاد گرفتم وقتی که مسئولیت یک فدراسیون را برعهده می‌گیرم تمام مشکلات آن بر روی دوش خودم است و باید آنها را برطرف کنم و نه تنها در فدراسیون هندبال این عقیده را دارم بلکه در گذشته که در اصفهان و مدیرکلی باشگاه سپاهان و پرسپولیس را هم برعهده داشتم همه کارها را خودم انجام می‌دادم.»


شکست تیم ملی تلخ ترین اتفاق سال 96 بود


رئیس فدراسیون هندبال در مورد ناکامی تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا اظهار کرد: «یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی که در سال 96 برای من افتاد شکست تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا بود. من اگر بخواهم هر چیزی را توجیه کنم قطعا شما به من می‌گویید پس تو چه کاره بودی. غیر از این هم جوابی نیست اگر بگویم اشکال از مربی بود همه به من می‌گویند پس تو چه کاره بودی و چرا بر اساس یک کار دقیق و حساب شده مربی را انتخاب نکردی، در واقع منظورم این است که هر کسی می‌تواند به راحتی بهانه بیاورد اما من به دنبال این کار نیستم و فقط خودم را در این باخت مقصر می‌دانم. من در انتخاب مربی دقت نکردم با اینکه او امتحانش را پس داده بود و بهترین مقام هندبال ایران با این مربی به دست آمده بود اما مسائلی که من در مسابقات قهرمانی آسیا از او دیدم خیلی سوالات را برای من به وجود آورد.»


اگر در قهرمانی آسیا بدون مربی بودیم روی سکو می رفتیم!


وی عنوان کرد: «من به جرأت می‌گویم اگر تیمم در این رقابت‌ها بدون مربی بود ما بر روی سکو می‌رفتیم. مهم‌ترین مشکل ماچک این بود که آنالیز درستی از تیم‌های حریف نداشت و همین باعث شکست ما شد من در این رقابت‌ها به خوبی احساس کردم که مربی ما شناختی بر روی تیم حریف و توانایی بازیکنانش نداشت. وقتی دو تیم در یک سطح باشند آن چیزی که باعث موفقیت‌شان می‌شود آنالیز درست مربیان است که ما این را نداشتیم. البته ما امسال هندبال ساحلی‌مان به مسابقات جهانی رفت و مقام آورد. همچنین تیم هندبال بانوان لارستان در مسابقات غرب آسیا به مقام سومی رسید اما با این حال وقتی در مسابقات قهرمانی آسیا تیم من نتیجه نگرفت خیلی لحظات سختی برای من بود. اگر تیم ما در این رقابت‌ها نتیجه می‌گرفت هندبال ایران در آسیا و جهان متحول می‌شد و ما می‌توانستیم اسپانسر جذب کنیم.در آن چند روزی که من با تیم ملی در کره بودم و در کوران مسابقات قهرمانی آسیا همراه تیم ملی بودم بدترین روزهای ورزشی و مدیریتی‌ام را سپری کردم. چرا که ممکن است یک تیمی از نظر فنی ضعیف باشد و در یک مسابقه هم نتیجه نگیرد. اما تیم ما و بازیکنان‌مان از همه نظر از تیم‌های حریف قدرتمند بودند.ما در حال حاضر 11 لژیونر در سطح اروپا داریم که همگی فوق‌العاده قدرتمند هستند اما متاسفانه آنها کنار همدیگر نتوانستند در این مسابقات نتیجه بگیرند. ما با تمام مشکلاتی که داشتیم بر روی این تیم سرمایه‌گذاری کرده بودیم و دوست نداشتیم که این اتفاق بیفتد.»


مهمترین دستاورد هندبال در سال 96 آرامش آن بود


رحیمی در مورد مهمترین دستاورد هندبال ایران در سال 96 و همچنین وضعیت داوری در لیگ که همیشه پرحاشیه بوده است؛اظهار کرد: «‌فکر می‌کنم در کنار کسب کرسی‌های بین‌المللی، کسب مقام سومی آسیا در هندبال ساحلی که پس از 9 سال جواز صعود به رقابت های قهرمانی جهان را به دست آورد و همچنین کسب عنوان سومی تیم هندبال بانوان لارستان از دستاوردهای مهم سال 96 بود.‌ اما فکر می‌کنم مهم‌ترین دستاورد فدراسیون هندبال ایران در حال حاضر آرامشی است که در این فدراسیون حاکم شده است. در مورد حواشی داوری هم در هندبال این موضوع کاملا طبیعی است چرا که هندبال یکی از رشته های پر برخورد است.موضوع داوری هم در همه رشته‌های ورزشی یکی از پربحث‌ترین مباحث است به این دلیل که هر تیمی که بازنده است اشکال باختش را داوری میداند. البته ما قبول داریم که در هندبال برخی اشتباهات داوری وجود دارد و منکر آن هم نمی‌شویم اما در کل هندبال رشته پرتنشی است و این مسائل و اشتباهات داوری در آن امری طبیعی است. بهترین داور جهان در هندبال چندین اشتباه دارد ولی الان شرایطی به وجود آمده که هر تیمی در هر رشته ورزشی نتیجه نگیرد و ببازد آن را ضعف خودش نمی‌داند بلکه به اشتباهات داوری ربطش می‌دهد.»


پیدا کردن مربی زن برای هندبال کار سختی است


رحیمی در مورد هدایت تیم ملی هندبال بانوان یادآور شد: «مربی زن پیدا کردن کار سختی است و هیچ تیمی در آسیا و جهان مربی زن ندارد اما با توجه به نتیجه نماینده ایران در مسابقات غرب آسیا باید روی بانوان سرمایه گذاری کرد. اگر مربی خوب زن پیدا کنیم حتما استفاده می‌کنیم اما آنچه اهمیت دارد استفاده از پتانسیل بانوان است.»


اگر تقویم ورزشی مان را در سال 97 اجرا کنیم خیلی هنر کردیم!


وی همچنین به برنامه های فدراسیون هندبال در سال 97 اشاره کرد و گفت: «‌ما برای سال 97 بر اساس تقویم ورزشی برنامه‌های‌ خودمان را پیاده می‌کنیم. منطق و نظم هر فدراسیون بر اساس تقویم ورزشی آن است.‌لیگ ما در سال 96 نسبت به سال‌های گذشته از نظر سطح کیفی مسابقات تغییرات زیادی داشته و بهتر از گذشته شده‌ایم و به دنبال آن هم هستیم که امسال یک تیم تهرانی در لیگ داشته باشیم. اگر ما تقویم ورزشی خودمان را اجرا کنیم خیلی هنر کردیم.»


در فدراسیون هندبال کمترین پرنسل را داریم


رحیمی در پاسخ به اینکه فدراسیون هندبال از نظر مالی به کارمندانش حقوق بالایی می‌دهد گفت:«فکر می کنم ما تنها فدراسیونی هستیم که تنها با 7 یا 8 کارمند کارهایمان را پیش می‌بردیم. اینکه ما حقوق‌های بالایی به کارمندان خودمان می‌دهیم، نمی‌دانم از کجا نشأت گرفته است. برخی از دو شغله‌ها در فدراسیون هندبال بودند که دبیر هم داشتند که بعد از ورود ما اعلام کردیم که آنها نیازی به دبیر ندارند و یک نفر می‌تواند کار همه را انجام دهد در فدراسیون آلمان 20-30 هزار تیم در لیگ آنها فعالیت می‌کند اما تعداد کارمندان آن 7 نفر است در حال حاضر کمترین پرسنل در فدراسیون‌ها را هندبال دارد.»


خاطره شیرینی در سال 96 نداشتم!


رئیس فدراسیون هندبال در مورد تلخ و شیرین اتفاقات سال 96 اشاره کرد و گفت:«بدترین خاطره من در سال 96 انتخاب نشدن تیم ملی در جهانی بود خاطره شیرنی هم در سال 96 نداشتم. من امسال آن چیزی را که دلم می‌خواست را در فدراسیون هندبال بدست نیاوردم.»


روزی برترین فدراسیون جهان بود اما حالا آخرین!


رحیمی در پایان صحبت‌هایش گفت:‌ «در سال 2004 هر 4 سال یکبار یک فدراسیون به عنوان فدراسیون برتر جهان انتخاب می‌شود که آن سال فدراسیون ما از بین 180 کشور، برترین فدراسیون جهان شناخته شد.‌در جهان توسعه و گسترش یک رشته مهم‌تر از مدال است به همین دلیل بود که آن سال فدراسیون هندبال برترین فدراسیون جهان شناخته شد. آخرین سمینار عملکرد فدراسیون‌ها در سال 95 برگزار شد که فدراسیون هندبال طبق نمودارهایی از بین 52 فدراسیون در رتبه آخر قرار گرفته است، فدراسیونی که روزگاری به عنوان برترین فدراسیون جهان انتخاب شده بود در سال 95 ضعیف ترین و آخرین رتبه را داشت. امیدوارم که در آینده نزدیک بتوانیم دوباره هندبال را به روزهای اوج خودش برگردانیم و واقعا از جایگاه فعلی که هندبال ایران دارد ناراضی ام و امیدوارم هر چه زودتر به روزهای اوج برگردیم.»


گفت و گو: فرزانه شریفی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته