دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1394 - 09:32

وزیر بهداشت: طرح اجباری پزشکان تا 10 سال آینده برداشته می‌شود

وزیر بهداشت در ضیافت افطار دانشجویان استعدادهای درخشان، امید را لازمه رسیدن به قله های موفقیت و پیشرفت خواند و قول مساعد داد مطالبات دانشجویان را پیگیری کند.
کد خبر : 26429

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سید حسن هاشمی درگردهمایی دانشجویان استعداد درخشان که در مرکز همایش های رازی برگزار شد با مرور خاطرات دوران دانشجویی خود، باور به وعده های خدا را یکی از الزامات زندگی هر انسان دانست و گفت: توکل به خدا در همه شرایط مانند ناامیدی و گرفتاری های زندگی لازم است و کم اعتنایی به نصرت خدا گاهی موجب عدم موفقیت افراد می شود.


وی با تاکید به قدرشناسی زحمات پدر و مادر اظهار داشت: روزی می رسد که به کمک پدر و مادر نیاز شدیدی داریم اما آنها دیگر در بین ما نیستند بنابراین لازم است تا قدردان آنها بود.


وزیر بهداشت گفت: باید احترام اساتید و تمام کسانی که برای شما زحمت کشیدند مانند پدر و مادر، خواهر و برادر را حفظ کنید.


وی گفت: شما دانشجویان مستعد، خواسته یا ناخواسته مورد توجه هستید اما نباید احساس کنید که با دیگران متفاوت هستید و کسی مقرب تر است که پرهیزگارتر باشد.


وی ادامه داد: باید همیشه این نکته را مورد توجه داشته باشید که ممکن است افرادی مستعدتر از شما باشند و باید در زندگی متواضع و فروتن بود و این امر باعث رشد بیشتر شما می شود.


دکتر هاشمی تأکید کرد: در آموزش دادن سعی کنید خسّت به خرج ندهید و این اعتماد به نفس و نگاه به آینده است که باید تقویت شود و همیشه در زندگی امید داشته باشید.


وزیر بهداشت امید را موتور پیشرفت در هر بخشی دانست و گفت: در کنار امید باید به زندگی و انجام کار خود عشق داشت بنابراین لازمه امید، داشتن عشق و شور و حرارت است و نمی توان انتظار داشت که انسان با ناامیدی و خمودگی به قله های پیشرفت برسد.


تشکیل شورای حمایت از استعدادهای درخشان در تمامی دانشگاههای علوم پزشکی


وزیر بهداشت اظهار داشت: در تمام دانشگاه ها شورایی جهت حمایت از استعدادهای درخشان تشکیل خواهد شد تا بتوانیم رابطه ای نزدیک و صمیمانه با افراد مستعد داشته باشیم.


دکتر هاشمی بر لزوم دوری از تصمیمات خلق الساعه تأکید کرد و گفت: اعتقاد دارم در خصوص آزمونها نبایستی تا حداقل 3 سال پیش از هر آزمون شاهد تغییر در منابع، نحوه برگزاری، تعداد سوالات و حتی تاریخ برگزاری باشیم.


دکتر هاشمی افزود: در آزمون دستیاری اتفاق خاصی رخ نداده کما اینکه در زمان تحصیل ما تنها یک انتخاب وجود داشت که در حال حاضر 27 انتخاب می توانید داشته باشید و می تواند تبدیل به 10 انتخاب با چندین رشته محل بشود و نمی توان گفت که یک فرد به رشته های پزشکی قانونی، ارتوپدی و زنان علاقه مند است.


وی تصریح کرد: ممکن است در آزمون دستیاری نمرات تکراری بیشتر باشد و چندین نفر در یک نمره مشترک باشند که در این حالت با نمره آزمون جامع و معدل تراز می شود و لازم است که مجددا تأکید کنم که در صورت وجود نمرات تکراری این گونه عمل خواهد شد.


وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح نیروی انسانی گفت: آنچه قانون است باید انجام شود و از دکتر لاریجانی تقاضا دارم تا این مورد را پیگیری کنند که حقی از کسی ضایع نشود و به گونه ای نباشد که 2 نفر در شرایط مساوی بهره مند و محروم شوند.


دکتر هاشمی خاطر نشان کرد: باید موانعی که بر سر راه ارتباط دانشجویان PHD با صنعت است برطرف شود و به عنوان نمونه دانشجویان داروسازی می توانند در صورت علاقه و خواست صاحبان صنعت نیمی از دوره خود را در صنعت بگذرانند و در این راه آیین نامه ای تهیه شده که به زودی ابلاغ می گردد.


وی با بیان اینکه قانون طرح نیروی انسانی مصوب مجلس شورای اسلامی است افزود: به سمتی حرکت می کنیم که حتما قانون طرح نیروی انسانی برداشته شود و امیدوارم این طرح اجباری طی حداکثر 10 سال آینده برداشته شود، چرا که در هیچ یک از رشته های دیگر غیر از گروه پزشکی وجود ندارد.


لزوم تجدید نظر در حقوق دانشجویان گروه پزشکی


دکتر هاشمی با اشاره به اینکه لازم است که درباره حقوق دانشجویان گروه پزشکی تجدید نظر شود گفت: حقوق 390 هزار تومانی فعلی در مقایسه با 30 سال پیش که به دانشجویان پزشکی حقوق 120 هزار تومانی می دانند ناچیز است، ضمن اینکه یک دستیار تخصصی با حقوق 790 هزار تومانی نمی تواند آرامش داشته باشد و از روسای دانشگاه ها خواسته ایم تا حقوق آنها حداقل دوبرابر افزایش پیدا کند و این اختیار را به هیات امنای هر دانشگاه داده ایم و روسای دانشگاه ها می توانند تصمیم بگیرند.


دکتر هاشمی افزود: علاوه بر این افزایش حقوق، معاونت درمان نیز ضریبی برای افزایش حقوق پیشنهاد کرده اند که امیواریم در عمل نیز طبق اعلام آنها از اول مهر ماه سال جاری عملی شود.


تنقیح قوانین اقدام قابل توجه وزارت بهداشت


دکتر هاشمی با بیان اینکه در برخی دستگاه های دولتی وضعیت آیین نامه ها مناسب نیست و مدت زمان مشخصی ندارد افزود: اقدام مثبتی که در وزارت بهداشت در حال انجام است، تنقیح قوانین است که در آن قوانین و آیین نامه هایی که همپوشانی دارند بازنگری و اصلاح می شوند.


وزیر بهداشت گفت: در شروع دولت هشتم 230 هزار پرسنل داشته ایم که در حال حاضر حدود 460 هزار پرسنل داریم اما با کمال احترام باید بگویم که چند ده درصد آنها مدرک تحصیلی دیپلم دارند و در برخی موارد نیز مدرک تحصیلی افراد با فعالیت انجام شده مطابقت نداشت به عنوان نمونه یک مدیر مالی در یکی از دانشگاه ها لیسانس موسیقی داشت بنابراین در آموزش و گزینش مشکل داشته ایم.


دکتر هاشمی با تشکر از معاون علمی و فناوری رییس جمهور به جهت واگذاری اختیارات معرفی استعدادهای درخشان به دانشگاه ها اضافه کرد: در مورد معافیت از انجام خدمت سربازی برای استعدادهای درخشان نیز سهمیه قابل توجهی به آنها اختصاص پیدا کرده است.


وزیر بهداشت تأکید کرد: اگر در یک رشته مانند طب ورزشی احساس شود که به تعهد طرح نیازی نیست حتما باید طرح برداشته شود.


دکتر هاشمی در خصوص رشته هایی مانند مهندسی بیمارستان گفت: تعدادی رشته وجود دارد که وزارت علوم دانشجوی آن را جذب می کند و باید اصلاح شود چرا که اگر فیلد آموزشی وزارت علوم ناقص باشد نباید به تربیت نیرو در آن رشته بپردازد.


وی ادامه داد: کارگروهی را با وزارت علوم تشکیل داده ایم تا رشته هایی مانند روانشناسی که به فیلد بالینی نیاز دارند به وزارت بهداشت منتقل شوند و رشته هایی مانند مهندسی بیمارستان به وزارت علوم منتقل شوند و این مساله به این معنا نیست که این رشته ها نتوانند از فیلد ما استفاده کنند.


کمبود نیروی متخصص در حوزه احداث بیمارستان در کشور


وی با اشاره به مشکلات در حوزه بیمارستان سازی در کشور گفت: هیچ شرکتی که به بیمارستان سازی مشغول باشد در کشور وجود ندارد و بیمارستانها توسط شرکت هایی احداث می شود که در حوزه های دیگر ساخت و ساز فعالیت دارند و در حال حاضر برای ساخت چندین بیمارستان در کشور مجبور شده ایم که از مشاور خارجی استفاده کنیم .


گفتنی است در این مراسم معاون علمی و فناوری رییس جمهور، معاون آموزشی و معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت و جمعی از مدیران حضور داشتند و نشست صمیمی و هم اندیشی دکتر هاشمی با دانشجویان با ضیافت افطاری به پایان رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته