دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1396 - 15:46
معاون گردشگری استان کرمان در گفت‌وگو با آنا:

کرمان پذیرای 3200 مسافر نوروزی می‌شود/ نرخ‌ خدمات نوروزی افزایش نخواهد داشت

معاون گردشگری استان کرمان از ثابت ماندن نرخ خدمات نوروزی به مسافران و گردشگران خبر داد و گفت: سال گذشته حدود 2 میلیون نفر گردشگر به استان وارد شد و امسال پیش‌بینی می‌کنیم این میزان چیزی حدود 2 میلیون و 200 تا دو میلیون و 500 نفر شود.
کد خبر : 264076

محمد حسین تجلی معاون گردشگری استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا درباره برنامه‌های گردشگری استان در نوروز 1397 گفت: در حال حاضر جلسات ستاد خدمات سفر استان تشکیل شده و دستگاه‌های مختلفی که عضو آن هستند خدمات وپژه‌ای را که قرار است به گردشگران ارائه کنند، مشخص کرده‌اند.


وی اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی استان نیز پیش از نوروز برنامه‌های مقدماتی از جمله بازدید و نظارت بر باغ‌های پذیرایی، هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی برای پذیرایی گردشگران اجرایی کرده است. البته با توجه به پهناوریکرمان، این استان را به سه بخش شمالی، جنوبی و مرکزی تقسیم کردیم که بازدیدهای بخش شمالی و مرکزی استان به اتمام رسیده اما بخش جنوبی هفته آینده مورد بازدید قرار می‌گیرد. این بخش محورهای استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان را شامل می‌شود.


وی ادامه داد: نظارت بر رستوران‌های بین راهی، مجتمع‌های گردشگری، مراکز اقامتی و بوم‌گردی انجام شده و با دفاتر خدمات مسافرتی که قصد ارائه خدمات نوروزی به تورهای یک یا چند روزه استان را دارند، جلسه گذاشته‌ایم و از دفاتری که اعلام آمادگی کردند خواسته‌ایم تورهای خود را اعلام کنند تا هم بر روی قیمت آنها آنالیز داشته باشیم و هم خدماتی که قرار است به گردشگران و مسافران نوروزی ارائه شود را بررسی کنیم.


تجلی اظهار کرد: قرار است جلسه‌ای با انجمن رستوران‌داران و هتل‌داران استان و انجمن رستوران‌های بین‌ راهی و مجتمع گردشگری طی هفته آینده برپا کنیم تا در آن بحث تثبیت قیمت‌ها و کیفیت خدمات را تشریح نماییم. صحبت‌هایی که در این جلسه مطرح می‌شود شامل خدمات در هتل‌ها (ارائه تخت و اتاق راحت و مناسب) و واحدهای پذیرایی است که با تاکید بر کیفیت اغذیه‌هایی که به گردشگران داده می‌شود و ظرفیت‌هایی که هر یک از آنها باید به مسافران نوروزی اختصاص دهند خواهد بود.


وی تاکید کرد: همچنین طی روزهای آینده با انجمن هتل‌داران و مهمان‌پذیران استان جلساتی برگزار می‌کنیم تا بر اساس برآورد میزان ورودی سال گذشته، نسبت به ورودی گردشگر در نوروز سال 97 پیش‌بینی داشته باشیم و طبق آن، آماده ارائه خدمات باشیم.


معاون گردشگری استان کرمان در معرفی دیگر برنامه‌های استان کرمان تشریح کرد: برنامه‌های جاری برای گردشگران مثل نمایشگاه‌های نوروزی صنایع دستی که غذاهای محلی بومی و صنایع دستی را شامل می‌شود طبق سال‌های گذشته برگزار خواهد شد. همچنین برپایی برنامه‌های شاد همچون اجرای موسیقی و تئاترهای محلی از دیگر خدمات نوروز 1397 به مسافران استان کرمان است. در کنار چاپ بروشور و نقشه استان، راهنمایان گردشگری نیز اطلاعات خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند و در این بین کسانی که داوطلب راهنما شدن در ایام نوروزی هستند نیز می‌توانند از جلسات توجیهی استفاده کنند و در مکان‌هایی که قرار است به عنوان محورهای اصلی استان یعنی مکان‌هایی که به عنوان فضای پرتردد مسافران جانمایی شود،‌ استقرار پیدا کنند و از زمانی ورود گردشگر خدمات اطلاع‌رسانی ارائه کنند.


وی درباره شروع و پایان دوره خدمات استانی بیان کرد: ستاد مرکزی خدمات سفر تاریخ شروع را به ما اعلام می‌کند اما سال گذشته از 25 اسفند تا 14 فروردین ماه بود.


وی در خصوص ظرفیت‌های استان بیان کرد: در کرمان حدود دو هزار و 200 تخت پذیرای مسافران در هر شب است و حدود 150 واحد بوم‌گردی داریم که به طور متوسط در گنجایش 150 واحدی به طور میانگین هر شب 600 تا 650 نفر می‌توانند از خدمات بهره‌مند شوند. 20 خانه مسافر نیز وجود دارد که در سال 1397 فاز خدماتی خود را ارائه خواهند کرد. به طوری که نزدیک به 300 نفر در هر شب می‌توانند در این خانه مسافرها استقرار پیدا کنند. همچنین 5 پانسیون در شهر وجود دارد که هر شب 100 مسافر را اسکان خواهد داد.


تجلی تاکید کرد: نرخ مصوب شده برای ارائه خدمات در نوروز 1397 هیچ تفاوتی با سال گذشته نخواهد داشت.


وی تاکید کرد: سال گذشته حدود 2 میلیون نفر گردشگر به استان وارد شد و امسال پیش‌بینی می‌کنیم این میزان چیزی حدود 2 میلیون و 200 تا دو میلیون و 500 نفر شود.


وی در خصوص بخش بازدید از بناهای تاریخی استان عنوان کرد: بخش‌های تاریخی از اوایل اسفند ماه وارد فاز آمادگی شده‌اند و علی‌رغم فضا و مکانی که دارند نظافت و آماده‌سازی شده‌اند، همچنین در خصوص مرمت بناها و بخش‌هایی که بیشتر بازدید می‌شود بازبینی‌هایی انجام شده و قرار است راهنمایان گردشگری و افرادی که موزه‌دار هستند با شیفت‌بندی منظم خدمات به جایی را ارائه کنند. در این زمینه جلسات توجیهی برای ایجاد آمادگی کامل برپا شده است.


لازم به یادآوری است، اگر بخواهیم به صنایع دستی خاص مردم استان کرمان اشاره کنیم نباید از زیبایی و هنر دیرینه پته‌دوزی زنان کرمان غافل شویم. پته دوزی هنر کار با سوزن بر روی پارچه‌ای ضخیم است که به اصطلاح عریض گفته می‌شود. همچنین گلیم خاص استان کرمان که شهریور سال جاری نیز در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید یکی دیگر از صنایع دستی استان کرمان به شمار می‌رود.


مجموعه گنجعلی‌خان، حمام وکیل، گنبد جبلیه، ارگ بم، ارگ راین، جنگل پردیسان قائم، باغ شازده ماهان، باغ فتح آباد، موزه هنرهای معاصر صنعتی، پیست اسکی سیرچ، یخدان مویدی، آبشارهای سیمک و کتابخانه ملی کرمان از بخش‌های دیدنی استان کرمان به شمار می‌رود.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته