کدام سرویس تبلیغات اینترنتی بهتر است؟
در این مقاله قصد داریم تا مقایسه ای کلی بین تبلیغات در گوگل ادوردز و تبلیغات بنری را داشته باشیم.
همهی ما تجربه دیدن کادرهایی با تصاویر متحرک و اذیت کننده در حین گشت زنی در وب سایتها را داریم. این کادرها که به آنها تبلیغات بنری گفته میشود، علاوه بر آزار بصری، محتوایی نامرتبط با شعارهایی صرفاً تبلیغاتی دارند.
این تجربه غالباً در سایتهای ایرانی بیشتر از سایتهای خارجی کاربر را آزار میدهد. دلیل این امر بسیار ساده است. شبکه نمایش نقش اصلی در هدفمندی و کیفیت تبلیغات بنری دارد.
تبلیغات بنری شیوهای از تبلیغات است که سایتها برای افزایش ترافیک سایت، فروش و معرفی برند خود به کاربران اینترنت از آن استفاده میکنند. تا چندسال پیش اگر کسی میخواست از تبلیغات بنری استفاده کند، مجبور بود با هر سایت وارد مذاکره شود و به ازای مدت زمانی که بنر خود را در بخشی از سایت طرف مقابل قرار میدهد، هزینه پرداخت کند. دقیقاً شبیه اجاره بیلبورد.
کمکم با گسترش فضای کسبوکار های اینترنتی و تمایل دارندگان سایتها برای استفاده از این شیوه تبلیغات بنری، مجموعههای تبلیغاتی نظیر صباویژن، ای نتورک، کلیک یاب و...با سازماندهی بخش زیادی از پذیرندگان تبلیغات بنری و سفارشدهندگان تبلیغات، مدیریت شبکه نمایش تبلیغات بنری را شروع کردند. در واقع این سیستم کپیبرداری بسیار ضعیفی از شبکه نمایش گوگل بود.
شبکه نمایش گوگل چیست؟
شبکهی نمایش تبلیغات گوگل، سیستم بسیار قدرتمندی است که 2 میلیون وب سایت اینترنتی و 95درصد کل کاربران اینترنت را در اختیار دارد. در شبکهی نمایش تبلیغات گوگل، تبلیغات دقیقاً براساس نوع و ماهیت تبلیغ در سایتهای مرتبط با کاربران مورد هدف نمایش داده میشود. این تبلیغ میتواند از جنس متن، عکس و یا فیلم باشد.
هدفمندی در تبلیغات بنری
آنچه که شبکهی نمایش تبلیغات گوگل را از سایر سرویسهای دیگر متمایز میکند، هدفمندی دقیق در انتخاب مخاطب و نوع ارتباط و نمایش تبلیغ است. برای مثال هنگامی که شما قصد خرید از یک وبسایت را دارید، امکان دارد تبلیغات شما نیز همانند همان محصول باشد که شبکهی نمایش تبلیغات گوگل به آن کاربر نشان میدهد. یا مثلاً براساس دادههای کاربران که در چه وبسایتهایی وبگردی کرده، چه محصولاتی خریداری کرده و همچنین چه فرمهای آنلاینی را تکمیل کردهاند، تبلیغ شما را براساس ماهیت و هدف تعریف شده به آنها نشان داده میشود.
شبکهی نمایش تبلیغات گوگل مجموعهای از اطلاعات کاربران اعم از سن، جنسیت، وضعیت تاهل، موقعیت جغرافیایی، نوع دستگاهی که کاربر با آن کار میکند حتی اینکه کاربرانتان پدر یا مادر هستند و بسیاری از ویژگیهای دیگر را در اختیار دارد بنابراین به تبلیغ دهندگان کمک میکند تا کمیپینهای تبلیغات بنری را بسیار هوشمندانه مدیریت و مخاطبان را هدفگیری کنند.
پرواضح است که این هدفمندی در هیچیک از سرویسهای داخلی ایرانی دیده نمیشود و متاسفانه آنچه که به عنوان هدفمندی اعلام و از بابت آن هزینه دریافت میشود، اطلاعات بسیار ناقص و نادرست است.
پرداخت هزینه براساس بازدهی
در شبکه نمایش تبلیغات گوگل تبلیغ دهنده میتواند نوع پرداخت تبلیغات بنری را براساس CPA یا هزینه به ازای یک هدف تعیین شده(خرید یا عضویت)، هزینه ثابت و یا CPC هزینه بر اساس کلیک پرداخت کند.
درحالیکه در تبلیغات بنری ایرانی تنها دو مورد آخر مرسوم است زیرا موفقیتِ فروش هر وب سایت، به عوامل مختلفی بستگی دارد که شرکتهای فروشندۀ تبلیغات کلیکی، حاضر به ریسکِ تعهدِ فروش به ازای کلیکهای دریافتی، برای صفحات فرود نیستند. کلیکهای بنری از حداقل 150 تومان قیمت پایه برای هر کلیک شروع شده و تا 750 تومان با انتخاب زمان ، مکان جغرافیایی ، نوع دستگاه و کلاس وب سایتِ نمایش داده شده، قابل افزایش می باشد. این هزینهها برای هر کلیک برای بنرهای ثابت در وبسایتهای مطرح ایران، تا 7000 تومان (2$)برای هر کلیک میرود.
مقایسه هزینه تبلیغات بنری ایرانی با گوگل
بر اساس آمار monetizepros.com هزینه میانگین نمایش هر 1000 بنر، بطور میانگین 2.8 دلار میباشد. یعنی با در نظر گرفتن بهترین حالتِ دیده شدن به کلیک (CTR) که معادل 20% است، هزینۀ میانگین هر کلیک، معادل 0.014 سنت یا با دلار 3700 تومان معادل حدود 50 تومان خواهد بود این یعنی یک سوم قیمت پایه کلیکی در ایران.
از طرفی دیگر کلیکهای بنری در ایران به هیچ وجه هدفمند و قابل اطمینان نیستند، هرچند شرکتهای پخش تبلیغات بنری ادعا میکنند که سیستمهایی برای حداقل کردن تقلب مانند (Double Confirmation) در تبلیغات روی موبایل استفاده میکنند.
چگونه از تبلیغات بنری گوگل استفاده کنیم؟
بهدلیل محدودیتهای سیستم تبلیغاتی Adsense که واسط بین ادوردز و مدیران وبسایتها است، سایتهای فارسیزبان نمیتوانند از این تبلیغات بهره بگیرند اما از سویی دیگر استفاده از امکانات شبکه نمایش گوگل با بکارگیری شیوه بازاریابی مجدد (Retargeting) تبلیغات گوگل را به بازدیدکنندگان قبلی سایت خود، نشان دهید.
استفاده از بازاریابی مجدد گوگل ادوردز که بهعنوان هدفگیری مجدد (Retargeting) نیز شناخته میشود، میتواند نرخ تبدیل و ROI را بهطور چشمگیری افزایش دهد. این افزایش به این دلیل است که کاربرانی که قبلاً به سایت شما سر زدهاند، با نام تجاری شما آشنا هستند. همچنین امکان دارد همین کاربران برای مشاهدۀ دوباره، خرید مجدد یا انجام سایر اقدامات به وبسایتتان سر بزنند.
ویدیجی مارکتینگ تنها پارتنر رسمی گوگل در ایران به علت عدم امکان ثبت در ایران، در کشور نیوزیلند ثبت شده است. این شرکت با هدف مشاوره در زمینههای تبلیغات در گوگل ارزان و شبکه نمایش تبلغات گوگل، تبلیغات در اینستاگرام اسپانسر اینستاگرام، سئو و تبلیغات به تجارت های الکترونیک و سنتی بوجود آمده است. برای شروع تبلیغات گوگل ادوردز و تبلیغات در شبکه نمایش گوگل ، متخصصان وی دیجی مارکتینگ در کنار شما هستند.
انتهای پیام/