کیمیایی: امروز دیگر امکان ساخته شدن «سرب» وجود ندارد/ فرامرز قریبیان از رابرت دنیرو بهتر است
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی پردیس سینمایی چارسو، در هشتمین شب از برنامه مروری بر سینمای دهه 60 ایران، فیلم «سرب» با حضور مسعود کیمیایی نقد و بررسی شد.
در ابتدای این نشست که پنجشنبه 11 تیرماه در سالن شماره 2 پردیس سینمایی چارسو برگزار شد، امیر پوریا، منتقد و مدرس سینما که اجرای این برنامه را بر عهده داشت درباره دلیل نمایش فیلم «سرب» گفت: «این فیلم یکی از مهمترین آثار سینمای ایران است که کاملا با استانداردهای سینمای کلاسیک نوآر منطبق بوده و با داشتن دغدغه ها و مفاهیم ایرانی ادای دین کاملی به آن نوع سینما دارد. از سوی دیگر «سرب» تنها فیلم تاریخی دوران معاصر است که با استاندارهای حرفهای تولید شده است و هیچ گاه در گذر زمان غبار فراموشی بر آن نمینشیند.»
در ادامه مسعود کیمیایی با بیان اینکه از دیدن این همه تماشاگر در این وقت شب غافلگیر شده است، گفت: «خیلی وقت بود که «سرب» را ندیده بودم؛ فیلمی که دوباره ساختن آن محال است، نه از لحاظ فنی بلکه از نظر محتوا. مشکل است که از خط انساندوستی نگذری و درباره یهودیان جهان حرف بزنی، آن هم در روزگار سال 68 که همه چیز در حال احتراق بود. این فیلم تقدیم شده به یهودیان پراکنده جهان و این کار بسیار سختی است.»
مسعود کیمیایی درباره همکارانش در این فیلم گفت: «هاشم سبوکی، تهیهکننده فیلم «سرب» امروز در بستر بیماری است و حال خوشی ندارد. گیتی پاشایی، سازنده موسیقی فیلم که حتماً همه یادتان مانده، در میان ما نیست. از بازیگران فیلم جلال مقدم و نرسی و تجدد و هادی اسلامی را دیگر نداریم. و البته امکان ساخته شدن این فیلم و گفته شدن حرفش هم امروز دیگر نیست.»
کارگردان فیلم «قیصر» افزود: «در سال 60 «خط قرمز» را ساختم که هنوز اجازه نمایش ندارد. فیلم بعدیام «تیغ و ابریشم» بود که به آن درجه «ج» دادند، 40 دقیقهاش را در آوردند و در ماه رمضان نشان دادند. سومین فیلمم قصهای بود به نام «هاگانا» که میشد آن را ساخت، اما قرار نبود بشود، چون روزگار سختی بود.»
سپس امیر پوریا درباره اولین تجربه محمود کلاری به عنوان مدیر فیلمبرداری در این فیلم و سیمرغ بهترین فیلمبرداری جشنواره هفتم فیلم فجر پرسید که کیمیایی پاسخ داد: ««سرب» اولین تجربه محمود کلاری به عنوان مدیر فیلمبرداری بود و انتخاب درستی هم بود. سینمای نوآر با سایه و خطوط پشت سر بازیگر شکل میگیرد و این کار فیلمبرداری را مهم میکند. طعم سینمای نوآر، طعم درخشان و غبطه برانگیز است. محمود کلاری به شدت در نورپردازی این فیلم دقت کرده است اما حیف که این کپیهای دیجیتال، حتی سایهای از آن عظمت را نشان نمیدهد.»
مسعود کیمیایی درباره موسیقی فیلم «سرب» هم گفت: «یهودیها در آن سالهای بسیار سخت، به شدت ترس داشتند و برای اینکه نهراسند و بیدار بمانند ضرب موسیقی تندی داشتند. این ضرب تند در این فیلم رعایت شده است اما الان که فیلم را میبینم معتقدم موسیقی آن زیاد است و باید کمتر باشد.»
در ادامه نوبت به حاضران در سالن رسید که سوالات خود را مطرح کنند. یکی از تماشاگران درباره بازی عباس قاجار در این فیلم پرسید که کیمیایی در این باره گفت: «بازیگرانی مثل عباس قاجار زیاد نیستند، اما کم هم نیستند؛ بازیگرانی که فوقالعادهاند ولی عقبتر ایستادهاند و کمتر دیده میشوند. عباس قاجار یکی از آنها بود و من نقشش را خیلی دوست دارم.»
کارگردان «سرب» درباره دوبله این فیلم هم گفت: «هر لهجهای و هر زبانی از هر جایی یک تاثیر می گیرد. یک زبان و لهجه در تجریش یک تاثیرپذیری دارد و در خیابان سیروس یک تاثیرپذیری. دوبله منوچهر اسماعیلی در این فیلم یک لهجه یهودی خیابان سیروسی دارد که کاملا درآمده است.»
کیمیایی در پاسخ به تماشاگر دیگری که درباره استفاده از دکور در این فیلم پرسیده بود، گفت: «من هیچ وقت در فیلم دکور نساختهام. برای فیلم «سرب» مرحوم حاتمی از من پرسید میخواهید بروید در شهرک من، که من گفتم نه. حاتمی تعجب کرد. گفتم من تهران را خوب میشناسم. هنوز هم گوشههایی از تهران را میشناسم که میشود تهرانی را که امروز دیگر نیست در آنها پیدا و فیلم کرد.»
تماشاگر دیگری پرسید مخاطب امروزی چگونه باید کدهای مستتر در فیلمهای شما را دریافت کند که کیمیایی در پاسخ گفت: «من در فیلمهایم به کد دادن فکر نمیکنم. در کتابهایم مثل «جسدهای شیشهای» و «سرودهای مخالف» هم اصلا به کد دادن فکر نکردهام. اصولا معتقدم آدم با خودش کد دارد و این کدها درون خودش است. من به این کدها فکر نمیکنم، بلکه با این کدها زندگی میکنم.»
کیمیایی در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد دوباره این فیلم را بسازید، آیا جایی از آن را تغییر میدهید، گفت: «هرگز. این فیلم وابسته به یک تاریخ گمشده و خاک آلوده است. تمام تلاشم این بود که آن تاریخ دیده شود؛ هنرمندانه و پر از قضاوت صحیح.»
وی در ادامه افزود: «البته اگر منظورتان این است که به جای زندهیاد هادی اسلامی، رابرت دنیرو را میآوردم یا نه، باید بگویم خیر! فرامرز قریبیان خودمان از همه اینها بهتر است.»
همچنین تماشاگر دیگری درباره علت نامگذاری فیلم «سرب» پرسید که کیمیایی با شوخ طبعی گفت: «خب، اسم آن فیلم قدیمیام چرا گوزنهاست مثلاً؟ خب اینها اسمهای خوبی هستند دیگر. اسم که نباید حرف فیلم را لو بدهد.»
قدردانی یشایایی از کیمیایی به دلیل ساختن فیلم «سرب»
در این جلسه هارون یشایایی، تهیهکننده آثار معتبری چون «ناخدا خورشید» و «اجارهنشینها» که در جمع حضور داشت، به عنوان عضوی از جامعه اقلیتهای مذهبی ایران از کیمیایی بابت ساخت فیلم «سرب» که بدعتی در زمینه جدا کردن یهودیت از صهیونیسم بود، قدردانی کرد و گفت: «فارغ از جنبههای سینمایی فیلم «سرب»، تاثیری که مسعود کیمیایی با این فیلم بر سرنوشت یهودیان ایران گذاشته تعیین کننده بوده است. کیمیایی در این فیلم یهودیت را از صهیونیست جدا کرد که بعدها همین طرز فکر، یک تئوری جهانی شد، و این تاثیر عمل روشنفکرانه کیمیایی است.»
برنامه مروری بر سینمای دهه 60 ایران زیر نظر امیر پوریا، منتقد و مدرس سینمای ایران در پردیس سینمایی چارسو برگزار میشود و تاکنون فیلمهای «مادیان»، «ریحانه»، «نقطه ضعف»، «پرنده کوچک خوشبختی»، «دزد عروسکها»، «طلسم»، «شبح کژدم» و «سرب» در این پردیس نمایش داده شده است.
در ادامه این برنامه که از ساعت 21:30 آغاز میشود؛ 12 تیر «کشتی آنجلیکا» ساخته محمد بزرگنیا، 21 تیر «بی پناه» به کارگردانی علیرضا داودنژاد، 23 تیر «زرد قناری» ساخته رخشان بنیاعتماد، 25 تیر «مردی که زیاد میدانست» به کارگردانی یدالله صمدی و 26 تیر «خواستگاری» ساخته مهدی فخیمزاده به نمایش در میآید.
علاقهمندان جهت خرید بلیت این فیلمها میتوانند به سایت پردیس سینمایی چارسو به نشانی www.cinemacharsou.com مراجعه کنند. پردیس سینمایی چارسو در تقاطع خیابانهای جمهوری و حافظ واقع شده است.
انتهای پیام/