دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1396 - 08:55

نگاهی به حضور مربیان خارجی در دربی‌های سرخابی/ برتری محسوس کروات‌ها بر ژرمن‌ها

دربی 86 در حالی برگزار می‌شود که تاریخچه جدال سرخابی‌های پایتخت بیانگر برتری مربیان کروات بر آلمانی‌هاست.
کد خبر : 263565

گروه ورزشی خبرگزاری آنا - مرتضی جوادی ؛ دربی شماره 86 سرخابی‌های پایتخت از ساعت 15:45 روز پنج‌شنبه 10 اسفند در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و میلیون‌ها هوادار علاقه‌مند به دو تیم بار دیگر تقابل سنتی استقلال و پرسپولیس را تماشا خواهند کرد.


دربی هشتاد و ششم دومین تقابل برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر است و نخستین رویارویی این دو مربی در دربی 85 رخ داد که در پایان این شاگردان برانکو بودند که موفق شدند با یک گل برنده شوند. این برای دومین بار است که پس از انقلاب سرخابی‌ها روی نیمکت خود به صورت همزمان از سرمربیان خارجی استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه بار دیگر شاهد حضور سرمربیان خارجی بر روی نیمکت سرخابی‌ها هستیم، نگاهی به تاریخچه حضور مربیان خارجی در دربی‌های گذشته خواهیم داشت.


* زدراکو رایکوف اولین سرمربی خارجی است که در دربی‌های سرخابی‌های تهران حضور داشته است. او در دربی پنجم که سوم مهر 1349 برگزار شد، هدایت آبی‌ها را برعهده داشت. این مسابقه به صورت دوستانه برگزار شد و در پایان استقلال توانست با نتیجه 3 بر 2 از سد پرسپولیس عبور کند.


* مرحوم رایکوف که اصالتی صرب داشت و متولد یوگسلاوی بود بیشترین تقابل را با مربیان ایرانی در دربی داشته است. او در دربی‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم، شانزدهم، هفدهم، هجدهم و نوزدهم تا با 12 حضور در دربی رکورد مربیان خارجی در دربی استقلال و پرسپولیس را در اختیار داشته باشد. البته در دربی پانزدهم رایکوف در مرخصی بود تا محمدرضا عادلخانی سرمربی استقلال باشد و سرمربی یوگسلاو استقلال تلفنی اطلاعات لازم را در اختیار عادلخانی قرار داده بود.


* اولین حضور مربی خارجی برای سرخ‌‌های تهران در دربی هشتم رخ داد. جایی که آلن راجرز انگلیسی در 15 بهمن 1350 توانست با نتیجه 4 بر یک استقلال را در هم بکوبد. این دیدار نخستین تقابل مربیان خارجی در تاریخ دربی‌ها نیز به حساب می‌آید. رایکوف سرمربی صرب استقلال در این مسابقه یکی از سنگین‌ترین شکست‌های آبی‌ها را متحمل شد تا نخستین تقابل مربیان خارجی در دربی را پرسپولیسی‌ها برده باشند. البته سنگین‌ترین شکست تاریخ دربی را نیز رایکوف متحمل شده است. شکستی که در دربی دوازدهم استقلال پذیرفت و با نتیجه 6 بر صفر مغلوب پرسپولیس شد. در این بازی هم راجرز و رایکوف سرمربیان دو تیم بودند و بنابراین بهترین پیروزی دربی با سرمربیان خارجی در اختیار سرخ‌پوشان است.


* تا به امروز 17 مربی خارجی هدایت سرخابی‌ها را در دربی برعهده داشته‌اند. زدراکو رایکوف، آلن راجرز، ایوان کونوف، ولادیمیر جکیچ، یورگن گده، استانکو پابلوکوویچ، یوگنی سکوموروخوف، رولند کخ، وینگو بگوویچ، راینر زوبل، آری هان، مصطفی دنیزلی، زلاتکو کرانچار، مانوئل ژوزه، برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر مربیانی هستند که سابقه هدایت استقلال و پرسپولیس را برعهده داشتند. در این میان سرخ‌پوشان با 12 مربی خارجی سهم بیشتری در آمار استفاده از مربیان خارجی را داشته‌اند. راجرز انگلیسی، کونوف روس، گده آلمانی، پابلوکوویچ و بگوویچ کروات، زوبل آلمانی، هان هلندی، دنیزلی ترک‌تبار، نلو وینگادا پرتغالی، کرانچار کروات، ژوزه پرتغالی و ایوانکوویچ کروات مربیان خارجی پرسپولیس بوده‌اند.


* مربیان کروات تا به امروز در 11 دربی روی نیمکت پرسپولیس نشسته‌اند و جالب اینکه استقلال هیچ‌گاه از مربی کروات استفاده نکرده است. از این 11 حضور کروات‌ها 4 پیروزی برای سرخ‌ها به دست آوردند، 2 بازی را باخته‌اند و 5 بار نیز به تساوی رسیده‌اند. موفق‌ترین مربی کروات برانکو ایوانکوویچ بوده که توانسته 3 بار استقلال را مغلوب کند. دیگر مربی کروات هم که توانسته برابر استقلال طعم پیروزی را بچشد استانکو پابلوکوویچ بوده است.


* مربیان آلمانی تجربه حضور در 6 دربی را در کارنامه‌شان ثبت کرده‌اند. استقلالی‌ها از 3 مربی آلمانی در دربی استفاده کرده‌اند و سهم پرسپولیسی‌ها 2 مربی بوده است. از 6 دربی که مربیان آلمانی حضور داشته‌اند، تنها ولادیمیر جکیچ بوده که توانسته در دربی بیستم استقلال را با نتیجه 3 بر صفر برنده کند. در 5 بازی دیگر آلمانی‌ها 4 شکست را متحمل شدند و یک بازی نیز با تساوی به پایان رسیده است. جالب اینکه با نشستن شفر در دربی 86 روی نیمکت استقلال علاوه بر اینکه حضور مربیان آلمانی در دربی به عدد 7 می‌رسد، شفر به رکورد جکیچ می‌رسد و تبدیل به دومین مربی آلمانی می‌شود که در دو دربی هدایت یکی از تیم‌های حاضر در دربی را دراختیار داشته است. ضمن اینکه تا به امروز تنها یک بار مربیان آلمانی و کروات رودرروی هم قرار گرفتند که برنده برانکو ایوانکوویچ بوده و شفر به طور حتم در این دربی دوست ندارد شکست دیگری در تاریخچه مربیان آلمانی برابر کروات‌ها ثبت کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته