دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1394 - 09:18
گفت‌وگوی آنا با مسئول انتخاب سوژه‌های برنامه ماه عسل:

اگر ماه عسل را توبیخ می‌کنند برای حمایت از زنان هم تشویقی بدهند/ ما طنز پرداز نیستیم

مسئول انتخاب سوژه‌های برنامه ماه عسل گفت: اگر برای ساخت برخی قسمت‌ها ما را توبیخ می‌کنند، راجع به برنامه حمایت از جامعه زنان در برنامه مشاغل سخت نیز به ما تشویقی بدهند، زیرا در این برنامه ما از زنان دفاع و حمایت کردیم.
کد خبر : 26326

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ بعد از اعتراض گسترده به رویه اجرا و همچنین دعوت از میهمانان برنامه ماه عسل، علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیما در نامه‌ای به مدیر شبکه سه تذکر داد و خواستار توبیخ عوامل انتخاب میهمان‌های این برنامه شد. بر همین اساس مریم نوابی نژاد مسئول انتخاب سوژه‌های برنامه ماه عسل در گفت‌وگو با آنا به این ابهامات و اتهامات پاسخ داده و معتقد است باید مورد تشویق هم قرار بگیرند.


* انتخاب سوژه‌ها و موضوعات برنامه بر چه اساس و معیاری صورت می‌گیرد؟


- با توجه به اینکه برنامه ماه عسل از سال‌های پیش تولید و پخش می‌شده است در بین مردم بسیار فراگیر و شناخته شده است به طوری که بسیاری از افراد پس از آشنایی با شغل و برنامه ما، مشکلات و مسایل خود را مطرح می‌کنند و همچنین ما نیز در اخبار به دنبال سوژه‌ها می گردیم، برخی از سوژه‌ها و میهمانان را مردم به ما معرفی و پیشنهاد می‌کنند. برخی از موضوعات نیز در برهه‌ای از زمان مهم و پررنگ تلقی می‌شود که به آن نیز توجه می‌کنیم به طوری که در برنامه سال گذشته متوجه شدیم بسیاری از خانواده‌ها، فرزند گم شده دارند و برخی از بچه‌ها نیز بدنبال پدر و مادرهای خود می‌گردند در نتیجه پس از بازخوردهایی که از جامعه دریافت می‌کنیم و صحبت هایی که با‌ سازمان‌ها و نهادهای مختلف داریم متوجه می‌شویم که باید به چه موضوعاتی بپردازیم.


* آیا نظرسنجی برای آمار میزان مخاطبان داشتید؟


- در روزهای آخر برنامه ماه عسل در ماه مبارک رمضان نظرسنجی در این زمینه خواهیم کرد.


* آیا از سوی سازمان صدا و سیما خط قرمزی برای اجرای این برنامه به شما ارائه شده است؟


- هر برنامه‌ای خط قرمزهای خاص خود را دارد، اصلا مگر می شود در صدا و سیما خط قرمزی وجود نداشته باشد اما برخی از موضوعات خیلی خاص و حساسند مانند دختران فراری و فروختن بچه ناشی از فقر. مثلا ما نمی توانیم در تلویزیون موضوعاتی مانند دختران فراری را مطرح کنیم در حالی که این موضوع همیشه در جامعه وجود داشته است و حتی سازمان‌هایی مانند بهزیستی مراکزی برای نگهداری و پناه دادن به دختران فراری دارند. طبیعتا در تلویزیون نمی توانیم به این قبیل موضوعات وارد شویم و البته طبیعی است که تعداد این آسیب‌های اجتماعی به حدی نیست که اکثریت مردم را مبتلا کند گرچه این موضوعات برای مردم بسیار جذاب است.


* چرا در برنامه ماه‌ عسل تنها به موضوعات ناراحت کننده و غمگین می‌پردازید و برنامه‌ای برای شاد کردن مردم تهیه نمی‌کنید؟


- برنامه ماه عسل یک برنامه اجتماعی است و برنامه طنز نیست که اگر موضوع طنز داشت می‌توانستیم هزار و یک موضوع را مطرح کنیم و بخندیم اما وقتی به جامعه وارد می‌شویم هزار نوع بیماری عجیب و غریب وجود دارد. در برخی موارد غیر از مشکلات مالی،‌ مشکلات بیماری نیز مانند خوره جسم فرد را می‌خورد. زمانی که یک برنامه اجتماعی اجرا می‌کنیم مگر می‌شود از بیماری، اعتیاد، فقر، بیکاری و طلاق حرفی نزد؟ بنابراین اگر موضوع برنامه اجتماعی باشد درون‌مایه‌هایی از غم نیز در آن وجود دارد اما اگر تک‌تک موضوعات ماه عسل را بررسی کنیم، مشخص می‌شود که در تمام برنامه‌ها همه نوع مساله و درون مایه‌ای عین روال زندگی وجود داشته است و مهمانانی از همه اقشار جامعه به این برنامه دعوت شده‌اند.



* انتخاب میهمانی با عنوان پزر عروس بر اساس چه شاخص و معیاری صورت گرفت، بازخورد این برنامه از سوی جامعه چگونه بود؟


- در برنامه‌ای که پزر عروس به عنوان میهمان دعوت شده بود به نوعی تقابل مشاغل سخت و ساده بود به طوری که 3 شغل ساده را در برابر 3 شغل سخت قرار دادیم، فکر می‌کردیم آنقدر مخاطبان ما باهوش هستند که نخواهیم به طور کامل و با جزئیات بیشتر محتوای برنامه را برای آنان توضیح دهیم. در آن برنامه، شیشه شور برج که از ارتفاع 1500 متری بالا می‌رفت، دختری که از 6 سالگی دیوار مرگ را می‌پیمود و زن سرپرست معدن ذغال سنگ که سخت‌ترین نوع معدن است به عنوان سه شغل سخت در برنامه دعوت شدند و در مقابل آنان نیز سه شغل ساده و پر در آمد را قرار دادیم مانند فردی که بخاطر نشستن در ویترین ساعتی 200 هزار تومان می‌گرفت، کسی که دنبال داماد راه می‌رفت و روزی 500 هزار تومان و ماهانه 16 میلیون تومان دریافت می‌کرد و کسی که پزر عروس بود و آنقدر درآمدش بالا بود که نمی‌توانست رقم را اعلام کند.


ما در این برنامه می‌خواستیم مشاغل سخت و آسان را به تصویر بکشیم و این برنامه بازخورد بسیاری در بین مردم داشت. تفاوت درآمدهای این افراد از یک اتفاق بزرگ‌تر یعنی تقسیم ناعادلانه در آمدها سخن می‌گفت. در پشت هر یک از برنامه‌های ماه عسل مفاهیم و معانی بسیاری وجود دارد. ما میهمان با شغل پزر عروس را به عنوان یک شغل پر در آمد و راحت دعوت کرده بودیم اما آن بخش قصه را نمی‌دانستیم که مردم به این شغل چه واکنشی نشان می‌دهند، البته دعوت این میهمان نیز از مفهوم داستان ما کم نمی‌کند و هر چه پیش می رویم احساس می‌کنیم داستان ما درست از آب در می‌آید.


* در برنامه‌ای که مجری به صورت تلفنی از خانمی برای یکی از میهمانان خواستگاری کرد، هدف چه بود؟


- وقتی کسی را روی آنتن خواستگاری کردیم همه مردم می‌گفتند چه جذاب اما هدف اصلی ما این بود که به مردم بگوییم ببینید بچه‌های بهزیستی در وقت خواستگاری چقدر تنها هستند و رئیس و مدیر مرکز نگهداری آنان در زمان خواستگاری نقش پدر و ولی را ایفا می‌کند. مفهوم دوم این بود که از بهزیستی بپرسیم چرا از این بچه‌ها تا سن 18 سالگی حمایت می‌کند و پس از آن این بچه‌ها را رها می‌کند در حالی که 18 سالگی تازه ابتدای اشتغال و ازدواج این جوانان است؟ از سویی دیگر در حالی که این دختر مایل به ازدواج با پسر بود اما حاضر نشد در برابر دوربین قرار گیرد زیرا از نگاه بد مردم در آینده می‌ترسید.


* آیا برای همه اقشار جامعه در این برنامه موضوعی و زمانی را در نظر گرفته‌اید؟


- نحوه برنامه‌سازی و انتخاب موضوع و مفهوم برنامه‌ها برای مخاطب خاص و عام متفاوت است اما مگر بضاعت یک برنامه چقدر است که بتواند برای همه مخاطبان در همه گروه‌ها برنامه بسازد. اینکه برخی از مخاطبان ما ساده و عام هستند و تنها تا حدی متوجه به مفهوم داستان نمی‌شوند تقصیر ما نیست.


* چرا مجری به صورت شفاف و صریح موضوع برنامه را اعلام نمی‌کند تا از برداشت‌های مختلف و شاید اشتباه مخاطبان جلوگیری کند؟


- می‌خواستیم مخاطبان برنامه را دسته بندی کنیم و بخشی از درک موضوع برنامه را به مخاطب واگذار کنیم به طوری که برای مخاطبان باهوش توضیح ندهیم زیرا اگر بخواهیم تمام برنامه را در ابتدا برای مخاطب توضیح دهیم این برنامه دیگر لطفی ندارد و لقمه آماده است که در دهان مخاطب می‌گذاریم.


*تصور نمی‌کنید نوع بیان و لفظ مجری برنامه در بسیاری از مواقع زننده است و برای مثال در بحث خواستگاری تلفنی بسیاری از جامعه زنان کشور را آزرده کرده است؟


- مجری برنامه با بیان این جمله می‌خواست در حد شوخی مراسم را ساده و صمیمی برگزار کند حتی در قسمت بعدی برنامه نیز چند بار توضیح داد اما متاسفانه وقتی مردم ما یک جمله را می‌بینند آنقدر می‌گویند و توضیحات بعدی را نادیده می‌گیرند.


* مشاور امور زنان و خانواده سازمان صدا و سیما نیز از این نوع بیان ناراحت شد و اعلام کرد که به برنامه تذکر داده خواهد شد.


- در هیچ‌کدام از برنامه‌های ما تحقیر و توهینی نسبت به هیچ یک از اقشار جامعه صورت نگرفته است و حتی تمام افرادی که در برنامه ما حاضر شدند با میل شخصی و تمایل قلبی حضور یافتند. فکر می‌کنم اگر برای بیان «شوهر نیست» آزرده شده‌اند و تذکر می‌دهند؛ راجع به برنامه حمایت از جامعه زنان در برنامه مشاغل سخت نیز به ما تشویقی بدهند زیرا در برنامه مشاغل سخت، ما از زنان دفاع و حمایت کردیم که برخی از زنان با غیرت تا اعماق یک معدن می‌روند و در آن برنامه فقط به توانایی و توانمندی زنان اشاره کردیم چرا مردم اینها را نمی بینند.


در هر حاال ما همیشه متهم به اجرا و تولید داستان‌های غمگین در ماه عسل بوده‌ایم در حالی که در هر یک از قسمت‌های ماه عسل از زوایایی مختلف به موضوعات پرداختیم و موضوعات مطرح شده در برنامه ماه عسل از این جامعه دور نیست. ما هیچ کس را به زور در برنامه نیاوردیم و هیچ کس از ین مهمانان اعتراضی نسبت به موضوع و پخش از تلویزیون نداشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته