دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دهن‌کجی ساخت وساز میدان سپاه به قانون

همیشه پای قانون که به میان می‌آید، موضوع تمکین به آن هم مطرح می‌شود اما برخی اتفاقات گواه آن است که نقص در روندهای قانونی و گاه بی‌توجهی به قانون آنقدر علنی رخ می‌دهد که انبوهی از علامت‌ سوال‌ها در ذهن شهروندان برجا می‌گذارد.
کد خبر : 26318

به گزارش گروه اجتماعی آنا، به نقل از سایت خبری روابط عمومی شهرداری تهران (شهرنوشت)، ادامه ساخت و ساز میدان سپاه در زمین‌های امنیتی و نظامی نشان داده است که گاهی با وجود تاکیدات قانونی بازهم قانون‌شکن برای توجیه کارش ده‌ها «اگر و اما» می‌آورد تا آنچه با صدور چندین رای قانونی از سوی مراجع بالادستی صورت می‌گیرد، در سایه بماند و ساخت و ساز در سه شیفت کاری در میدان سپاه، به همه تلاش‌هایی که برای نجات عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد صورت گرفته، دهن‌کجی کند.


واکنش رئیس دیوان عدالت اداری به موضوع پرونده ساخت و ساز غیرقانونی ساختمان عشرت آباد سبب شد تا بار دیگر موضوع سازه‌های سبز رنگی که بی‌توجه به حکم قانون، ارتفاع می‌گیرند و حکم کمیسیون ماده پنج هم مانع توقف آنها نشده است، بار دیگر زیر ذره‌بین قرار گیرد.


رئیس دیوان عدالت اداری در جمع مدیران شهری موضوع ساخت و ساز در محدوده میدان سپاه را مورد توجه قرار داده و اعلام کرده است: در مسیر تردد خود در میدان سپاه و پادگان ولی عصر(عج) شاهد بودم که اسکلت معظمی بالا می‌رود و هر روز نیز بر این اسکلت اضافه می‌شود، قبل از اینکه اطلاعاتی راجع به این اسکلت به دست بیاورم، حس ششم من می‌گفت که اشکالی در آن وجود دارد تا اینکه اخیرا فهمیدم آقایان بدون پروانه شروع به ساخت و ساز کرده‌اند که این خیلی موجب تاسف است.


حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری تصریح کرد: کسی که این مجموعه را می‌سازد یک نهاد نظامی است که خود را ولایت‌مدار می‌داند، کسی که ولایت مدار است مگر به خودش اجازه می‌دهد که پا روی قانون بگذارد؟


رئیس دیوان عدالت اداری عنوان داشت: برادر عزیز [...]، می‌خواهی بسازی اول پروانه بگیر! اگر این در نقطه‌ای است که نباید تغییر کاربری داده شود، هر کسی می‌خواهد باشد، نباید حقوق شهروندان را زیر پا بگذارد. چطور به خودت اجازه می‌دهی در کلانشهری مثل تهران بدون پروانه چنین ساختمانی بسازی؟


وی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حفظ فضای سبز اشاره کرد و گفت: البته من طی این دو روز موضوع را به بعضی از مقامات منتقل کرده‌ام. این درست نیست که بخش عمده‌ای از بیت المال هزینه شود، دستور تخریب بدهیم و بعد هم شهرداری و دستگاه قضایی را در اذهان مردم اینگونه جلوه دهیم.


حجت الاسلام والمسلمین منتظری تاکیدکرد: معتقدم حتما باید این مسایل را دنبال کنید و پایش هم بایستید. بنده هم به عنوان یک خدمتگزار در دستگاه قضایی کمک می‌کنم تا جلوی این تخلفات را بگیرید.


تندگویان: حداقل به فرمایش رهبری احترام بگذارند


این در حالیست که پیش از این محمدمهدی تندگویان گفت: شهرداری اجازه ورود به سازه‌های داخل پادگان و مراکز امنیتی را ندارد اما طبق روال، نهادها باید به شهرداری یک نامه بزنند؛ این در حالی است که این نهادها خودشان تابع قوانین نهادی خود هستند و در رابطه با این مسائل در ستاد مشترک تصمیم گیری می‌شود.


عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: فقط پیش از ساخت و ساز نهاد امنیتی یا نظامی باید به شهرداری اطلاع بدهد و شهرداری نظر موافق یا مخالف خود را اعلام کند اما شهرداری اجازه ورود به ملک امنیتی یا پادگان را ندارد.


به گفته نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی این روال همیشگی است و در اکثر موارد شهرداری توافق را انجام داده و کسی مخالف نبوده و ساخت و ساز اتفاق افتاده است اما در این مورد شهرداری عدم موافقت خود را چندین بار در قالب مکاتبات اعلام کرده به طوری که شهردار منطقه در مکاتبات اعلام کرده بود که با ساخت آن موافق نیست.


تندگویان افزود: دانستن تعداد طبقات این ساختمان به دلیل نداشتن نقشه امکان پذیر نیست و قرار بود با سازنده جلسه گذاشته شود اما آنها پای میز مذاکره نیامدند.


تندگویان تاکید کرد: وقتی یک سازه‌ای در شهر ساخته می‌شود حتی اگر یک نهاد امنیتی و سازه نظامی باشد باید به نظر مدیران شهری توجه کند چرا که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که شب عید آمدند و یک مکان به بزرگی بوستان یاس که متعلق به نهاد امنیتی و نظامی است به مردم بخشیدند و اجازه مصادره دادند، مجموعه امنیتی سازنده سازه در میدان سپاه هم باید حداقل به فرمایش رهبری احترام بگذارد و سازه‌ای را که در وسط شهر احداث می‌کند که بخشی از نمای شهر را بر هم می‌ریزد، هماهنگی و توافق با شهرداری بشود و تا حداقل اگر آنجا جای مناسبی نبود به جای دیگری انتقال یابد.


وی گفت: اما با وضعیتی که پیش آمده امروز دیگر به دنبال تخریب و قلع نیستیم و تنها به دنبال تفاهم هستیم.


نکته‌ای که در سخنان نایب رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی حائز اهمیت بود آن است که سازمان میراث فرهنگی در خصوص عمارت کلاه فرنگی هیچ نظر قاطع و مشخصی به شورا اعلام نکرده است. این در حالی است که آنها باید مدعی العموم باشند چرا که شورای شهر نمی‌تواند دنبال سپاه یا سایر نهادهای امنیتی برود و بگوید چرا حریم این محوطه تخریب شده است.


حکمی که به آن توجی نشده است


با این حال تلاش‌های گستره مدیریت شهری برای نجات عمارت کلاه فرنگی بدون ورود جدی میراث فرهنگی از طریق طرح موضوع در شورای عالی معماری و شهرسازی دنبال شد و در نهایت با گذشت 9 ماه از آغاز ساخت و سازی که اکنون به طبقه چهاردهم رسیده است، چهارم خرداد ماه، محمدمهدی تندگویان از صدور رأی نهایی کمیسیون ماده پنج درباره تخلف صورت گرفته در سازه عشرت آباد خبر داد و گفت: ارتفاع این سازه تا سقف 16 متر تعیین شد.


او گفت که رأی نهایی سازه‌ در‌حال‌ ساخت در میدان سپاه در کمیسیون ماده پنج صادر شد و باید پیچ و مهره‌های سازه آهنی باز تا ارتفاع آن به سقف تعیین شده برسد.


عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در‌ آن زمان تاکید کرد: بر اساس رأی صادره کمیسیون ماده پنج، سازندگان سازه میدان سپاه موظف به رعایت حدود قانونی بافت تاریخی از بنای این سازه شده‌اند.


اما شاهدانی که هر روز از مسیر میدان سپاه به سمت اتوبان شهید صیاد شیرازی حرکت می‌کنند می‌بینند که نه تنها قد سازه کوتاه نشده است بلکه در سه شیفت کاری افراد مشغول فعالیت هستند تا آنجا که در سحرگاه می‌شود فعالیت جوشکاری‌ها را دید.


چاره چیست ؟ سپاه باید تمکین کند


ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر که پیش از این با سایت فردا درباره ساخت و ساز میدان سپاه مصاحبه کرده بود و بر اساس انتشار گزارشی متهم به حمایت تمام‌قد از ساخت و ساز خلاف در عشرت آباد شده بود نیز بار دیگر با انتقاد از آنچه با بی‌انصافی در رسانه مذکور نقل قول شده بود، اظهار کرد: علی رغم آنکه خود من از همان جنس هستم و هرچه دارم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است اما وقتی قانون اجازه نمی‌دهد سپاه باید تمکین کند.


قناعتی گفت: قانون موجود بین نیروهای مسلح و شهرداری‌های هر شهر وجود دارد که چنانچه سازمانی مربوط به نیروهای مسلح بخواهد در مجموعه خود، فضا و بنایی را بسازد حتما باید نامه‌ای را به شهردار منطقه خود بزند و شهرداری نیز مدت مشخصی را برای پاسخ دارد تا ظرف مدت یک ماه جواب سازمان وابسته به نیروهای مسلح را بدهد.


قناعتی افزود: اگر شهرداری در نامه خود قید کرده باشد که مخالف ساخت و ساز است ، نیروهای مسلح نیز در هر رده‌ای نباید آن سازه را بسازند و اگر نیروی‌های مسلح پاسخی از مرجع در زمان تعیین شده دریافت نکنند حق ساخت و ساز دارند.


عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: اما آنچه محل بحث است ساخت و ساز فراتر از خط آسمان است آن‌چنان که سپاه در ساخت و ساز در این پهنه، از خط آسمان تجاوز کرده است و سپاه باید از شهرداری برای رعایت حدود ساخت و ساز تمکین می‌کرده است چرا که هیچ ارگان و نهادی در رابطه با قانون مستثنی نیست و اگر قانون می‌گوید این منطقه پهنه جی است و خط آسمان در ساخت و ساز باید در تراز ساختمان‌های اطراف باشد باید همه رعایت کنند.


قناعتی تاکید کرد: در حالی که شهرداری از این می‌گوید که باید در ساخت و ساز صورت گرفته خط آسمان مراعات شود، سپاه باید تمکین کند و اگر این را به سپاه گفته‌اند تنها دو راه پیش روی این نهاد بوده است یعنی یا باید رای کمیسیون ماده پنج و شورایعالی معماری و شهرسازی را برای ادامه ساخت و ساز در ارتفاع بیشتر بگیرد و بعد ادامه ساخت و ساز دهد، یا طبق رای عمل کند.


طبق آنچه عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر بر اجرای قانون در شهرتهران بر آن تاکید کرد آن است که عالی‌ترین مرجع که در پهنه جی می‌تواند اجازه ساخت و ساز دهد کمیسیون ماده پنج است و سپاه باید تمکین کند و ارتفاع سازه را به اندازه تعیین شده از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی و کمیسیون ماده پنج برساند. چرا که ما در رابطه با قانون با کسی تعارف نداریم اما آنچه در عمل اتفاق افتاد نشان دارد گاهی با اینکه قانون هم تمام قد مقابل یک ساخت بایستد و با وجود ارائه مدرک و رای کمیسیون ماده پنج سپاه همچنان به ساخت و ساز ادامه می‌دهد یعنی تخلف می‌کند و قانون هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب