دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1396 - 10:02
مسئول کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن ­سینا خبر داد؛

بانک جامع جنین اهدایی در کلینیک اهدای مرکز درمان ناباوری ابن سینا ایجاد شد

مسئول کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن ­سینا بیان کرد: استفاده از گامت یا جنین اهدایی از جمله پیچیده‌ترین روش‌های درمان ناباروری است که مدت‌هاست در ایران نیز انجام می‌شود.
کد خبر : 262937

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر فرهاد یغمایی، مسئول کلینیک اهدا و عضو تیم تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن­ سینا، در این باره گفت: کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بانک جنین اهدایی را مطابق با آخرین پروتکل­‌های جهانی، برای ارتقای کیفیت و تسریع روند اهدای جنین ایجاد کرده است.


وی با تاکید بر اینکه انتخاب اهداکنندگان و دریافت­ کنندگان بر مبنای قانون و مقررات مصوب وزارت بهداشت انجام می­‌شود، افزود: داشتن سلامت متعارف از نظر بیماری­‌های داخلی، روانی، عفونی، ژنتیک، زنان و ارولوژی و نیز احراز صلاحیت اخلاقی، از جمله شاخص­‌های اصلی انتخاب اهداکنندگان و دریافت­ کنندگان است. همچنین مسائل حقوقی در ابتدا به­ دقت بررسی می­‌شوند و رعایت دقیق و کامل محرمانگی روند اهدا و ناشناس ماندن اهداکننده و دریافت­ کننده، از اصول مهم این کلینیک است.


مسئول کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن ­سینا درباره چگونگی شکل­‌گیری بانک جامع جنین اهدایی کشور در این مرکز، گفت: این مرکز نزدیک به دو دهه است که خدمات درمان ناباروری به روش لقاح برون­تنی (IVF) را به هموطنان ارائه می­‌کند و خوشبختانه به دلیل نرخ بالای موفقیت درمان در این مرکز، بسیاری از زوج­‌ها صاحب فرزند می­‌شوند و تعدادی جنین فریز شده از روند درمان آنها در مرکز باقی می­‌ماند. بنابراین در نخستین گام برای ایجاد این بانک، زوج­‌های دارای جنین فریز شده که حداقل یک فرزند سالم داشتند، برای گفت­‌وگو درباره اهدای جنین­‌های باقیمانده­‌شان به مرکز دعوت شدند.


دکتر یغمایی در ادامه افزود: در جلسات گفت‌وگو به همه پرسش­‌های اخلاقی و حقوقی این زوج­‌ها پاسخ دادیم و پس از ارائه توضیحات کامل و جامع، رضایت­نامه کتبی و حقوقی اهدای جنین از آنها گرفته شد و از سوی مرکز تعهد داده شد که مشخصات آنها کاملا محرمانه بماند. همچنین، زوج­‌های داوطلب اهدا براساس پروتکل­‌های و راهنمای علمی و به­روز موجود در دنیا، به­‌طور کامل بررسی شدند. بررسی­‌های ژنتیکی و در صورت لزوم، تست‌های غربالگری ژنتیکی انجام شد، واحد جنین ­شناسی کیفیت جنین­‌ها را ارزیابی کرد و متخصصان نیز، سلامت داوطلبان اهدا را از نظر جسمی و روانی بررسی کردند. پس از اتمام این مراحل، برخی از داوطلبان فاقد شرایط رد شدند و فقط جنین زوج­‌هایی که دارای همۀ شرایط لازم بودند، در بانک جنین ثبت شد.


مسئول کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن­ سینا خاطرنشان کرد: مهم­‌ترین مزیت ایجاد این بانک اطمینان از سلامت روند اهدا و جلوگیری از ورود دلالان و تجاری­سازی این خدمات درمانی است.


عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن ­سینا در ادامه تصریح کرد: این رویداد یک پیشرفت مهم در روش‌­های کمک­ باروری در کشور به شمار می‌­آید و مرکز درمان ناباروی و سقط مکرر ابن سینا، وابسته به پژوهشگاه ابن سینا-جهاددانشگاهی توانسته است با ایجاد بانک جامع جنین­‌های اهدایی، مطابق با آخرین پروتکل­‌ها و راهنماهای علمی جهان در این زمینه و با رعایت دقیق موازین حقوقی و اخلاقی، خدمت مهمی به زوج­‌های نابارور کشور ارائه کند.


وی افزود: درمان فوق تخصصی گروهی با داشتن امکانات و تجهیزات منحصر به فرد و کادر علمی متخصص و با تجربه از جمله مزایای این مرکز است و نرخ بالای موفقیت در درمان ناباروری و درمان‌های جایگزین نیز همواره از افتخارات ما بوده است. اکنون نیز توانسته­‌ایم با ایجاد این بانک از جنین­‌های اهدایی دارای کیفیت بالا که با ارزیابی­‌های دقیق و سختگیرانه انتخاب شده­‌اند، صف­‌های طولانی متقاضیان جنین اهدایی را کاهش دهیم و خدماتی پیشرو و ارزشمند را به آنها عرضه کنیم.



انتهای پیام/

برچسب ها: درمان ناباروری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته