روشن شدن حقایق با پیدا شدن جعبه سیاه ATR/ بررسی علت جدایی خلبانها از شرکت هواپیمایی آسمان
محمدرضا رضایی کوچی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج اظهار کرد: هیچ کارشناسی در دنیا نمی تواند با قطعیت بگوید علت اصلی حوادث هواپیمایی چیست؛ اصولا هم به این خاطر است که جعبه سیاه را برای هواپیماها طراحی می کنند تا براساس محتویات آن معلوم شود عامل سانحه چه بوده است.
وی با بیان اینکه ورای اطلاعات جعبه سیاه هواپیما، ابهامات و فرضیاتی مطرح است که باید به آنها پرداخته شود، گفت: اصل موضوع این است که آیا هواپیما در آن شرایط جوی و براساس مقررات شرکت هواپیمایی آسمان اجازه پرواز داشته یا خیر؟ ما در این زمینه ابهام داریم؛ چراکه استنباط ما براساس اطلاعات و اخباری که از دستگاههای مختلف گرفتهایم، این است که این هواپیما نباید در آن شرایط جوی در منطقه کوهستانی دنا پرواز می کرد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که سازمان هواشناسی در روز سانحه چه گزارشی از وضعیت جوی داشته است، گفت: سازمان هواشناسی وضعیت هوا را اعلام می کند و اعلام نمیکند انجام پرواز درست است یا نادرست. سازمان هواشناسی گزارش می دهد که مسیر در نقطه مبدا و مقصد چه شرایطی دارد.
وی افزود: اینکه آیا در این شرایط جوی این نوع هواپیما میتواند ابر و مه عبور کند؛ یا در چه ارتفاعی می تواند پرواز کند، بستگی به نوع هواپیما دارد. مهمترین ابهامی که در حال حاضر وجود دارد، این است که براساس اطلاعات دریافتی ما، در شرایط خاص فرودگاه یاسوج این پرواز نباید انجام می شده است.
نماینده مردم جهرم با بیان اینکه ما در جلسه کمیته بررسی ابعاد سقوط هواپیمای یاسوج مباحث یادشده را مطرح کردیم، عنوان کرد: مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان و معاون عملیات این شرکت می گفتند براساس شرایط جوی برای پرواز هواپیما مشکلی وجود نداشته است. ما هم به آنها اعلام کردیم که در آن شرایط هواپیما نباید پرواز میکرد.
رضایی کوچی اضافه کرد: در حال حاضر مباحثات ما با شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشور ادامه دارد و در یک کمیته مشترک روی این مساله کار می کنیم.
قرار است سازمان هواشناسی ریز اطلاعات مسیر هواپیما را ارائه دهد
وی ادامه داد: ما از سازمان هواشناسی خواستهایم تا اطلاعات ریز مسیر ارتفاعات دنا را به ما ارائه دهد تا ببینیم در زمانی که خلبان اطلاعات جو و پرواز را گرفته و به سمت هواپیما رفته تا مسافران را سوار کند؛ همچنین پس از تیکآف هواپیما و زمانی که به نزدیک منطقه سقوط رسیده، وضعیت هوا به چه شکل بوده است.
رضایی کوچی در ادامه سخنان خود گفت: ما درصدد هستیم به طور کامل بررسی کنیم که آیا در شرایطی که سازمان هواشناسی اعلام کرده بوده، این هواپیما اجازه پرواز داشته یا خیر؟ ضمن اینکه قرار است بررسی شود نقش هواپیمایی کشوری، نقش شرکت هواپیمایی آسمان و نقش خلبان در روند این پرواز چه بوده است؟ همه اینها موضوعاتی هستند که در حال کار روی آنها هستیم.
وی تاکید کرد: آنچه مهم است، این است که به سرعت گزارشی که همه جنبه های کارشناسی را در بر گرفته باشد و همه قصورات و خطاهای شکلگرفته براساس مقررات پرواز را اعلام کرده باشد، ارائه دهیم و مقصران را به دستگاه های مرتبط معرفی کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه اخیرا تعدادی خلبان از شرکت هواپیمایی آسمان جدا شدهاند، بیان کرد: تعداد این خلبانها مشخص نیست؛ ضمن اینکه هنوز معلوم نیست علت استعفای آنها چه بوده؛ آیا حقوق های آنهاکم بوده، فشار روی آنان زیاد بوده یا مشکلات دیگری از جمله مسائل اداری وجود داشته که باعث استعفای این عده شده است. عوامل دیگری هم می توانند در استعفای خلبان ها اثرگذار بوده باشند؛ مثل اینکه درخواستی از سوی خلبان مطرح شود که برای شرکت هواپیمایی مقدور نباشد و راهی جز استعفای خلبان نماند؛ یا اینکه شرکت هواپیمایی در مشکلات فنی ریسکهایی کند که خلبان به آن معترض است. به هر حال همه جوانب باید بررسی شود تا معلوم شود علت استعفای خلبانان چه بوده است.
رضایی کوچی با بیان اینکه ما در حال کار روی این موضوع هستیم که در طول مدت اخیر در شرکت هواپیمایی آسمان چه گذشته است تاکید کرد: اصل موضوع به پیدا شدن جعبه سیاه برمی گردد. تصور می کنم پس از بازگشایی جعبه سیاه در یک بازه زمانی دو هفتهای بتوان اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و به نتیجه رسید. اما تاکید ما این است که از موضوع زمان زیادی نگذرد تا به فراموشی سپرده نشود.
به گزارش آنا، روز دوم اسفند ماه محمد دامادی، نماینده ساری در مجلس در مصاحبهای با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود سوء مدیریت در شرکت هواپیمایی آسمان میتواند یکی از علتهای اصلی سقوط این هواپیما باشد. سازمان هواشناسی از وضعیت آب و هوای منطقه دنا اطلاع داده بود؛ بنابراین احتمال سانحه وجود داشت اما متاسفانه شرکت هواپیمایی آسمان دستور لغو پرواز را صادر نکرد.
این عضو کمیسیون عمران همچنین تصریح کرد: شکایتهای بسیاری از سوی خلبانان آسمان به کمیسیون عمران ارسال شده است و بیش از 30 نفر از خلبانان خوب و توانمند آسمان در ماههای قبل به دلیل سوء مدیریت استعفا دادهاند. متاسفانه تعدادی از خلبانان اعلام کردهاند که این شرکت با دریافت چک از خلبانان، آنها را مجبور به پرواز میکند.
انتهای پیام/