دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هشداردرباره شیوع هپاتیت بین معتادان تزریقی وزنانی بارفتارپرخطرجنسی

سیدمویدعلویان، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت:دربسیاری ازمراکزترک اعتیاد،غربالگری هپاتیت انجام نمی‌شودچون هزینه دارد،درحالی که بابیماریابی فعال می‌توانیم ازشیوع این بیماری جلوگیری کنیم.
کد خبر : 262565

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، سید موید علویان،‌ فوق تخصص گوارش و کبد در هشداری نسبت به شیوع هپاتیت در بین معتادان تزریقی، زنان دارای رفتار پرخطر جنسی و کودکان کار گفت: کنترل هپاتیت سی در معتادان خواسته اصلی ماست چون الان شایعترین راه انتقال هپاتیت در شرایط فعلی کشورمان، انتقال از طریق معتادهاست که سرنگ آلوده مشترک مصرف می‌کنند. ۴۰ درصد معتادان تزریقی زندانی، هپاتیت سی دارند. این عدد، رقم کمی نیست. سوال این است که کاری برای این موضوع شده؟ درمان یک معتاد، حفظ جامعه است. اعتیاد یک مقوله چندوجهی اجتماعی است. شاید نتوانیم جلوی تزریق را بگیریم اما می‌توانیم کاری کنیم که تزریق ایمن وجود داشته باشد. کارتن‌خواب‌ها، زنانی که رفتارهای جنسی پرخطر دارند، کودکان کار، اینها افرادی هستند که در معرض ابتلا به هپاتیت هستند. برای اینها چه کرده‌ایم؟


رییس شبکه هپاتیت ایران توضیح داد: اگر بخواهیم جامعه را حفظ کنیم باید این افراد را شناسایی و درمان کنیم. زنی که رفتارهای پرخطر دارد، ممکن است هر شب چندین نفر را مبتلا کند، نمی‌شود چشممان را به این واقعیت‌ها ببندیم و امیدوار باشیم اتفاقی نیفتد. باید آنها را شناسایی کنیم و برای درمان و آموزش آنها اقدام کنیم. آموزش آنها به معنی پذیرفتن این رفتار نیست، به این معناست که جلوی اتفاقات ناخوشایند بیشتر برای افراد جامعه را بگیریم. هیچ عقل سالمی حتی در کشورهای دیگر نمی‌گوید اعتیاد یا رفتار جنسی خارج از خانواده خوب است، اما به هر حال اینها وجود دارند و نمی‌توانیم انکارشان کنیم.


دکتر علویان همچنین تاکید کرد: باید بیماریابی فعال داشته باشیم. الان در مراکز ترک اعتیاد، غربالگری هپاتیت سی در تمام مراکز انجام نمی‌شود چون هزینه دارد. در یزد ۲۰۰ نفر زندانی هپاتیت سی آماده درمان داریم که هزینه تامین دارو را ندارند، نه دفترچه دارند و نه حتی بعضی‌شان شناسنامه و کارت ملی. اینها سیاه‌نمایی نیست، واقعیت‌های موجود جامعه است. در کشورمان چراغ‌های روشن زیادی وجود دارد و خدمات زیادی هم انجام شده اما مشکلاتی هم هست که نباید پنهان و کتمانشان کرد بلکه باید از همه مردم کمک گرفت که این مشکلات حل شوند.


او با اشاره به لزوم حمایت دولت از ان جی او ها گفت: متاسفانه دولت‌ها به جای حمایت از ان جی او هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، به آنها به چشم تهدید نگاه می‌کنند. انجمن‌های علمی و مردمی تبلیغ روسپیگری نمی‌کنند، سیاه‌نمایی هم نمی‌کنند، فرصت خوبی برای کمک به دولت هستند و می‌توانند در بیماریابی کمک کنند.


ما شصت نفر پاکستانی مهاجر در جنوب تهران پیدا کردیم، چون در پاکستان شیوع هپاتیت سی خیلی بالاست، خواستیم که این افراد غربالگری شوند و ببینیم مبتلا هستند یا نه، مکاتبات متعددی با وزارت بهداشت انجام دادیم اما هیچ کاری انجام نشد تا این که از یک ان جی او خواستیم این غربالگری را انجام دهند و این کار انجام شد. این بی توجهی در حالی است که همانطور که گفتم هپاتیت سی درمان دارد، مساله اینجاست که بیمارها را پیدا کنیم، از ابتلای جدید پیشگیری کنیم و مسئولان هزینه‌های درمان را متقبل شوند.


منبع: سرپوش


انتهای پیام/

برچسب ها: کبد هپاتیت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته