دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1396 - 15:43

کسب مقام برتر طرح دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در مسابقات آسیایی

پروژه نیمکت نرده ای وارگونومیک موج صخره که از سوی دانشجوی کارشناسی رشته معماری واحد نجف آباد طراحی و ساخته شده بود در بین 1357طرح شرکت کننده از 35کشور جهان درمسابقات آسیایی 2018 موفق به کسب رتبه برتر و به عنوان یکی از طرح‌های برگزیده این دوره از مسابقات انتخاب شد.
کد خبر : 262500

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف آباد، حسین مرادی طراح و سرپرست تیم سازندگان موج صخره در مورد ایده اولیه که منجر به ساخت این نیمکت شد، گفت: «بر اساس تحقیقات انجام شده، وسیع‌ترین بیماری‌های اسکلتی – عضلانی و مفصلی ناشی از کار، فعالیت‌های نامناسب و استراحت نامطلوب بدن است. درد کمر و زانو از دردهای شایع در میان اینگونه افراد است. این موضوع باعث شد تا دست به کار تحقیق و ساخت این نیمکت شویم.»



مرادی ادامه داد: «طبق تحقیقات،استراحت بدن در شرایط نامطلوب به مرور زمان سبب ایجاد درد و بی‌حسی در کمر و پاها میشوند؛به همین دلیل استفاده از نیمکت‌هایی که فشار وزن را به مفاصل، بافت‌های نرم و همچنین دیسک‌ها منتقل نمیکند توصیه می‌شود. حال به کمک آرایش ژنتیکی، توالی از ضوابط ارگونومی انسان‌ها (نسبت به وزن – قد)در فیگورهای مختلف استراحت تشکیل دادیم که همچون اکوسیستمی در کنار یکدیگر فعالیت کرده و مفهوم جذابیت و مجسمه سازی عمومی را هم دربردارد.»


وی در باره مشخصات فنی این سازه مهندسی گفت: «این نیمکت از 258 قطعه ساخته شده که هر قطعه براساس پارامتر های اناتومیک اندام انسان طراحی شده و درکنارهم قرار دادن این قطعات میتواند به نشیمن های استاندارد مختلف دیگری دست پیدا کرد. نیمکت به طوری طراحی شده که موجب حذف فشار از روی نقاط پوستی حساس و نواحی استخوانی زیر پوستی می‌شود. تغییرات ساختاری طرح معماری براساس عوامل وارده خارجی یا نیروهای سایت، معماری شکل یافته براساس خواص و ویژگی مواد و شکل گیری ساختار یکپارچه و هوشمندانه ی طرح بر مبنای پاسخ به عوامل محیطی از دیگر مواردی است که میتوان به آن اشاره کرد. در نیمکت موج صخره 9 فیگور اصلی براساس ضوابط ارگونومی مختص خود درکنار یکدیگر قرار گرفته اند. از ویژگی های بارز این طرح تفکیک 8 فضا از هم است که باعث ایجاد فرمی پیوسته شده است.»


سرپرست تیم دانشجویی موج صخره درباره ساخت این نیمکت ارگونومیک خاطرنشان کرد: «شروع کار تحقیقاتی این پروژه از مرداد سال95 بود که پس از 3ماه کار تحقیقاتی فشرده، وارد مرحله ساخت و سازشدو در آذر سال 95 نیکمت موج صخره ساخته شد. »


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته