دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 فروردين 1397 - 00:10
روزشمار ورزش ایران در تیر ماه 96؛

حال نامساعد کیمیای تکواندوی ایران/ ورود کمیته پارالمپیک به اختلافات خانوادگی زهرا نعمتی

بدون شک یکی از خبرهای نگران کننده تیرماه 96 بیماری کیمیا علیزاده اولین دختر مدال آور المپیک ایران بود.
کد خبر : 262244

به گزارش گروه ورزشی‌ خبرگزاری آنا،‌هفته‌ اول تیرماه 96 با خبرهای وزنه‌برداری شروع شد. در این هفته تیم‌ملی وزنه‌برداری جوانان برای دومین بار قهرمانی جهان را از آن خود کرد البته در این میان حاشیه های کیانوش رستمی مرد طلایی المپیک ریو و سجاد انوشیروانی سرمربی تیم ملی وزنه برداری هم نقل محافل شده بود.


پولادمردان تازه نفس بازهم قهرمان جهان شدند
قهرمانی تیم وزنه‌برداری جوانان در مسابقات قهرمانی جهان از خبرهای خوش تیرماه 96 بود. این رقابت‌ها در توکیو ژاپن برگزار شد و طی آن تیم وزنه‌برداری جوانان با کسب 423 امتیاز برای دومین سال پیاپی قهرمان این مسابقات شد. تیم هشت نفره جوانان ایران در این مسابقات موفق به کسب 2‌مدال طلا، 2 نقره و 2 برنز توسط رضا بیرالوند، علی داودی و رحمان اورامه شد و از نظر مدالی در جایگاه ششمی قرار گرفت.


اختلاف قدیمی مردان آهنین سرباز کرد


بعد از قهرمانی ملی پوشان تیم وزنه برداری جوان‌ نوبت به داستان قدیمی اختلاف انوشیروانی سرمربی تیم ملی وزنه برداری با کیانوش رستمی رسید. کیانوش رستمی قبل از المپیک ریو تمریناتش را به صورت انفرادی و جدا از تیم ملی انجام داد که منجر به کسب مدال طلای المپیک ریو هم شد. بعد از المپیک کیانوش همچنان بر موضع خود پافشاری کرد و قصد داشت تمریناتش را به صورت انفرادی برای مسابقات جهانی آمریکا دنبال کرد، این موضوع با مخالفت انوشیروانی روبه رو شد.



در نهایت شورای عالی فنی فدراسیون وزنه برداری تشکیل شد. رستمی پس از نشست ویژه با اعضای شورای عالی فنی و مسئولان فدراسیون وزنه برداری اعلام کرد که حضورش در اردو به شرط عدم همکاری با انوشیروانی است. این موضوع با موافقیت مسئولان مربوطه همراه شده بود و همین مسئله هم منجر به کناره گیری سجاد انوشیروانی از هدایت تیم ملی وزنه برداری شد.


ناکامی والیبالیست‌های جوان


در تیرماه 96 ورزش روی خوش به والیبالیست‌های جوان نشان نداد و در نهایت به حذف بلندقامتان از مسابقات والیبال قهرمانی جوانان زیر 21 سال منجر شد. در روز نخست این مسابقات که در کشور چک برگزار شد تیم والیبال جوانان مقابل ایتالیا به میدان رفت و برابر این تیم به برتری دست یافت. ملی پوشان در دومین دیدار خود به مصاف اوکراین رفتند و موفق شدند این تیم را شکست دهند.آرژانتین سومین حریف تیم والیبال جوانان زیر 21 سال در مسابقات جهانی بود. این تیم مغلوب شاگردان وکیلی شد. با این نتایج تیم والیبال جوانان به عنوان صدرنشین گروه سوم مرحله مقدماتی به مرحله دوم مسابقات صعود کرد و در جمع هشت تیم برتر مسابقات قرار گرفت.در این مرحله تیم والیبالیست های جوان به مصاف کوبا رفتند و برابر این تیم متحمل شکست شدند. اما در دومین دیدار مقابل این تیم به برتری دست یافتند و به صعود به نیمه نهایی امیدوار شدند.اما ورزش روی خوش به والیبالیست های جوان کشورمان نشان نداد و آنها در سومین و آخرین دیدار خود در دوم رقابت‌های قهرمانی جهان برابر لهستان با شکست از دور مسابقات کنار رفتند.


هیات مدیره استقلال معرفی شد
در تیرماه تکلیف هیات مدیره استقلال از سوی وزارت ورزش و جوانان مشخص شد و محمدحسین قریب، سید رضا افتخاری، جواد قراب، اکبر عباسی ملکی و حسن زمانی از سوی وزارت ورزش و جوانان به عنوان اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال معرفی شدند.حسین قریب به عنوان رئیس هیات مدیره انتخاب شد ضمن اینکه مسئولیت سخنگویی هیات مدیره نیز به سیدرضا افتخاری داده شد.


ورود کمیته پارالمپیک به اختلافات خانوادگی زهرا نعمتی


زهرا نعمتی بانوی طلایی پارالمپیک ریو و تنها بانوی ورزشکاری که با وجود معلولیت توانست سهمیه المپیک ریو را به دست بیاورد توسط همسرش ممنوع الخروج شد. نعمتی که پرچمدار کاروان ورزشی ایران در رقابت های المپیک 2016 ریو هم بود به دلیل اختلاف با همسرش رهام شهابی پور با مشکل ممنون الخروجی مواجه شد. اختلاف این دو ورزشکار به جایی رسید که ‌کمیته ملی پارالمپیک به پرونده ممنوع الخروجی زهرا نعمتی توسط همسرش ورود کرد تا مشکل این بانوی ورزشکار کشورمان را حل کند. کمیته ملی پارالمپیک با لحاظ کردن جایگاه این ورزشکار در ورزش قهرمانی ملی و بین المللی، به دنبال حل مشکل او از طریق قانونی بود.



حسرت تکواندو 42 ساله شد


مسابقات تکواندو قهرمانی جهان در تیرماه به میزبانی کره جنوبی برگزار شد و ملی پوشان ایران در این رقابت ها نتوانست انتظارات را برآورده کنند. در وزن 54- کیلوگرم آرمین‌هادی‌پور مقابل حریف خود باخت و با کسب نشان نقره،‌حسرت کسب مدال طلای وزن اول در رقابت‌های جهانی را 42‌ساله کرد. مسعود حجی زواره هم در وزن 74- کیلوگرم صاحب مدال برنز شد. ابوالفضل یعقوبی هم در وزن 68- کیلوگرم در یک قدمی کسب مدال،‌از دور مسابقات کنار رفت. همچنین فرزان عاشورزاده سونامی تکواندوی ایران هم با شکست مقابل رقیب روسی از رسیدن به نیمه نهایی بازماند و حذف شد.


میرهاشم‌حسینی هم نماینده وزن سوم تیم تکواندو مردان به نشان برنز رسید. همچنین اکرم خدابنده در وزن 73+ کیلوگرم، ناهید کیانی در وزن 49- کیلوگرم، ملیکا میرحسینی در وزن 67- کیلوگرم، سجاد مردانی در وزن 87+ کیلوگرم و طیبه پارسا در وزن 57- کیلوگرم بانواندیگر نمایندگان ایران بودندکه پیش از کسب مدال از دور مسابقات کنار رفتند. کیمیا علیزاده تنها مدال آور ایران در این رقابت ها بود. این تکواندوکار کشورمان صاحب مدال نقره شد.



جادوگر ایران نفتی شد


از خبرهای مهم فوتبالی تیرماه توافق مسئولان نفت تهران با علی کریمی ملقب به جادوگر بود.


استقلال و پرسپولیس رودروی هم در آلمان


برای اولین بار در تیرماه تصمیم گرفته شد که دو تیم استقلال و پرسپولیس در یک کشور خارجی با هم دیدار تدارکاتی داشته باشند.قرار بود این دیدار تدارکاتی با برنامه ریزی حامی مالی مشترک دو تیم در تاریخ 25 تیرماه در بیله فلد برگزار شود که البته مشکلاتی در برگزاری آن وجود داشت و در نهایت هم لغو شد.


غروب اولین گزارشگر ورزشی رادیو ایران در روز ورزشی‌نویسان جهان


15 خرداد ماه عطاءالله بهمنش به علت سکته مغزی در بیمارستان بستری شده بود، او که از قدیمی ترین ورزشی نویسان کشورمان بود شامگاه یکشنبه 11 تیرماه در سن 94 سالگی به دیار باقی شتافت. بهمنش همزمان با دوم جولای که روز ورزشی نویسان جهان است دعوت حق را لبیک گفت. بهمنش نویسندگی را از دی ماه 1330‌ در مجله ورزشی «نیرو و راستی» شروع کرد. او در سال‌های 1333 تا 1337 در نشریه امید ایران می‌نوشت و پس از آن نیز از نویسندگان اصلی هفته ‌نامه کیهان ورزشی و دنیای ورزش به شمار می‌آمد و با نشریاتی همچون روزنامه اطلاعات، گلبانگ، روزنامه ری و ایران ورزشی نیز همکاری داشت.



بلندقامتان ایران پنجمی جهان


در مسابقات قهرمانی جوانان جهان که در کشور چک برگزار شد، تیم ملی جوانان برای کسب عنوان پنجمی بازی ها برابر چین به میدان رفت و با شکست این تیم به این عنوان رسید.


منشا پرسپولیسی شد


در تیرماه 96 پرسپولیس بالاخره توانست مشکلاتش را حل کند و گادوین منشا را رسما جذب کند. این باشگا به دلیل بدهی به بازیکنان خارجی از بستن قرارداد با «گادوین منشا» منع شده بود اما بالاخره با حل این مشکل توانست قرارداد مهاجم نیجریه‌ای خود را در هیات فوتبال ثبت کند.


مردان و بانوان والیبال نشسته جهانی شدند


مسابقات والیبال نشسته قهرمانی آسیا و اقیانوسیه در تیرماه در چین برگزار شد که تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران که پیش از این تیم های چین، ژاپن، سریلانکا، قزاقستان و عراق را شکست داده بود عنوان قهرمانی مسابقات آسیا و اقیانوسیه دست یافت و اینگونه سهمیه مسابقات جهانی را به دست آورد.همچنین در بخش بانوان در مسابقات والیبال نشسته قهرمانی آسیا و اقیانوسیه بانوان ایران موفق به شکسن تیم قزاقستان‌ شدند. ملی پوشان والیبال نشسته بانوان ایران با کسب دومین پیروزی مقابل تیم قزاقستان در رده سوم مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه ایستادند و اینگونه سومین و آخرین سهمیه این مسابقات برای حضور در مسابقات جهانی 2018 هلند را از آن خود کردند.



بسکتبال بدون برد در جام جهانی


سیزدهمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی جوانان جهان در تیرماه برگزار شد. تیم ایران در اولین دور مسابقات مقابل آمریکا شکست خورد. در دومین دیدار بلندقامتان ایران مقابل ایتالیا بازهم شکست خوردند. در سومین دیدار هم تیم بسکتبال جوانان ایران در جام جهانی رد برابر آنگولا شکست خورد تا بدون برد و ایستادن در جایگاه چهارم گروه D به کار خود در این مرحله پایان دهد.بسکتبالیست های جوان کشورمان در مرحله دوم این رقابت ها به مصاف اسپانیا صدرنشین گروه C رفت و مقابل این تیم با نتیجه شکست خورد و از صعود به جمع هشت تیم برتر مسابقات بازماند.آسمان خراش های ایران در رده پانزدهمی جدول قرار گرفتند.


اسطوره فوتبال ایران سفیر شد


از دیگر اتفاق های مهم تیرماه 96 این بود که علی پروین اسطوره فوتبال ایران به عنوان سفیر ورزش همگانی منصوب شد. پروین با حکم علی مجدآرا رئیس فدراسیون ورزش های همگانی به عنوان سفیر ورزش همگانی انتخاب شد.


کاروان طلایی دوومیدانی ایران در هند


اواسط تیرماه مسابقات‌ دوومیدانی قهرمانی آسیا در‌هند برگزار شد و ملی پوشان دوومیدانی ایران بهترین عملکرد ممکن را داشتند.در این مسابقات احسان حدادی پرتابگر دیسک کشورمان با رکورد 64.54 مدال طلا را از آن خود کند. علی ثمری هم در پرتاب وزنه این مسابقات مدال طلا گرفت. حسن تفتیان در فینال دوی 100 متر با زمان 10:25 ثانیه به مقام قهرمانی دست یافت. مسلم نیادوست دونده 1500 متر با رکورد 3:45:53صاحب نشان برنز شد.حسین کیهانی با زمان 8 دقیقه و 43 ثانیه و 82 صدم ثانیه قهرمان 3000 متر بامانع شد تا چهارمین مدال طلای ایران توسط وی به دست بیاید. بدین ترتیب در پایان بیست و دومین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا، کاروان ایران با کسب ۴ مدال طلا و یک برنز در رده چهارم بعد از هند، چین و قزاقستان قرار گرفت.



همه علیه تکواندوی پولادگر


بعد از کسب نتایج ضعیف تیم ملی در المپیک ریو و بعد از آن مسابقات جام جهانی که با افت فاحش تکواندوی ایران همراه بود، جمعی از خانواده تکواندو که شامل داوران، قهرمان شاخص و المپیکی این رشته بودند در بیانیه ای خطاب به سطانی فر وزیر ورزش خواستار رسیدگی به این رشته پرمدال و المپیکی شدند.


مظفر در قامت سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان


در راستای تقویت فنی تیم ملی فوتبال بزرگسالان برای بازی‌های داخل سالن المپیک آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا، شهرزاد مظفر و رز جدیدی‌زاده به عنوان سرمربی و مربی تیم ملی فوتسال بانوان انتخاب شدند. پیش از این فروزان سلیمانی و آمنه محمودی هدایت تیم ملی فوتسال بانوان را عهده دار بودند.


انتقادهای کی روش دبیرکل فدراسیون را برکنار کرد!


انتقادات کار‌لوس کی‌روش از عیلرصا اسدی در صفحه شخصی اش باعث شد تا مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال دبیر‌کل این فدراسیون‌را تغییر دهد. بر این اساس محمدرضا ساکت به جای اسدی دبیر کل فدراسیون فوتبال شد. هر چند تاج در صحبت هایش بعد از این جابه جایی انجام شده، تاکید کرد که بحث برکناری مطرح نبوده و اسدی خودش از این سمت استعفا داده است.


علی نژاد مسئول کمیته هماهنگی رقابت های جهانی ووشو


«یوزای چنگ»رئیس فدراسیون جهانی ووشو،‌مسئولیت کمیته هماهنگی رقابتهای جهانی ووشو و کونگ فو را به مهدی علی نژاد واگذار کرد. بر این اساس این کمیته سه نفره با مسئولیت رئیس فدراسیون ووشو کشورمان و با حضور «پترو گرین دینو» رئیس فدراسیون رومانی و «مارکوس آلوز» رئیس فدراسیون برزیل تشکیل شده است.


رامین رضاییان لژیونر شد/ حاج صفی در یونان


رامین رضاییان مدافع تیم ملی فوتبال پس از مذاکره‌ای طولانی با مدیران باشگاه اوستنده بلژیک قراردادی دو ساله با این تیم منعقد کرد.‌البته غیر از رضاییان، احسان حاج صفی کاپیتان فصل پیش تیم فوتبال سپاهان اصفهان هم به طور رسمی با پانیونیوس یونان قرارداد بست.


حال نامساعد کیمیای تکواندوی ایران


بدون شک یکی از خبرهای نگران کننده تیرماه 96 بیماری کیمیا علیزاده اولین دختر مدال آور المپیک ایران بود. کیمیا علیزاده بعد از مدال برنز المپیک ریو، در رقابت های تکواندو قهرمانی جهان شرکت کرد و به مدال نقره هم رسید. اما شیرینی مدال هایش چندان دوام نداشت و او بلافاصله بعد از بازگشت به ایران راهی بیمارستان شد و مدتی هم در بیمارستان بستری شد.کیمیا در محل برگزاری مسابقات با سرگیجه های شدیدی مواجه می شود و پس از بازگشت به ایران به دلیل اوضاع نامناسب جسمی در بیمارستان بستری شد. به گفته پزشکان یک نوع ویروس نادر سندرم گیلن باره باعث بیماری کیمیا شده است.



سندرم گیلن باره چیست؟


اختلال نادری است که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می شود. به دنبال این حمله، احساس ضعف در ماهیچه ها، بی حسی، گزگز و گاهی اوقات فلجی دیده می شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به اعصاب حمله می‌کند که باعث ضعف بدن و مشکلات حسی می‌شود. این بیماری بیشتر در سنین 30 تا 40 سالگی دیده شده است، ولی ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. علت این بیماری هنوز به روشنی مشخص نیست، ولی معمولا بعد از یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی و یا آنفلوانزا اتفاق می افتد. دلیلش می‌تواند این باشد که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت به شدت تلاش می‌کند و ممکن است که در این میان به صورت اشتباهی به سلول‌های عصبی خودی حمله کند. بعضی موارد ممکن است علایم گیلن باره بعد از اعمال جراحی اتفاق بیفتد.


یک زن رئیس ژیمیناسیتک ایران شد


در تیرماه 96 مجمع انتخاباتی فدراسیون ژیمناستیک به ریاست محمدرضا داورزنی در سالن همایش های آکادمی ملی المپیک برگزار شد. در پایان این مجمع زهرا اینچه درگاهی با 24 رای به عنوان رئیس چهار سال آینده برگزیده شد. غیر از درگاهی گلنار وکیل گیلانی هم ریاست فدراسیون چوگان هم برعهده دارد.


از برکناری عابدینی در فدراسیون تا ماندن طارمی در پرسپولیس


از مهمترین اتفاقات فوتبال در تیرماه 96 پایان همکاری‌ امیر عابدینی به عنوان سرپرست کمیته اقتصادی فدراسیون فوتبال بود.او در زمان پایان همکاری اش با فدراسیون فوتبال در خارج از کشور به سر می برد.


کشمکش های مهدی طارمی با پرسپولیس بالاخره تمام شد، مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس که عزمش را برای جدایی از این تیم و گرفتن رضایتنامه به مقصد باشگاه های اروپایی جزم کرده بود، در جمع سرخپوشان ماندنی شد. طارمی که مانع بزرگی (مبلغ یک میلیون یورو رضایت نامه) پیش پای خود می دید نتوانست این مانع را برطرف کند و در نهایت تصیم گرفت سال آینده هم در ترکیب تیم پرسپولیس باشد.



انتخابات پرحاشیه تیراندازی برگذار شد


در روز 25 دی ماه 95 مهدی هاشمی رئیس فدراسیون تیراندازی به دلیل دو شغله بودن با حکم دیوان عدالت اداری از سمت خود برکنار و مهدی مبینی به عنوان سرپرست چندماهی فدراسیون را اداره کرد تا اینکه مجمع انتخاباتی فدراسیون تیراندازی را در تاریخ 20 تیرماه 96 برگزار شد و با رای مجمع علی دادگر به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد.


انتقاد روسای سه فدراسیون به کیومرث هاشمی


یکی از جنجالی ترین اتفاقات ورزشی در تیرماه 96 نامه روسای فدراسیون های جانبازان و معلولان، وزنه برداری و ووشو به کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک نسبت به اقدامات کمیته ملی المپیک در ارتباط با روند اصلاح اساسنامه بود. کمیته ملی المپیک بعد از تهیه پیش نویس اساسنامه در حالی اقدام به ارائه همزمان آن به هیات وزیران و کمیته بین المللی المپیک کرد که اعضای مجمع هیچ اطلاعی از آن نداشتند و همین مسئله انتقاد و اعتراضات را به همراه داشته است. البته کیومرث هاشمی بعد از این اعتراض گفت: به دبیرکل کمیته ملی المپیک دستور داده تا پیش نویسی که همزمان برای دولت و IOC ارسال شده را در اختیار اعضای مجمع نیز قرار دهد.


قهرمانی کاراته در رده نوجوانان و جوانان


تیم 10 نفره ایران در مسابقات‌جودو قهرمانی جوانان آسیا تنها صاحب دو مدال برنز شد،علی امینی و علی یوسفی مدال آوران این مسابقه بودند. همچنین رقابت های قهرمانی کاراته آسیا در رده نوجوانان و جوانان با قهرمانی مطلق ایران به پایان رسید. تیم ایران با مجموع 42 مدال شامل 20 مدال طلا، 12 نقره و 11 برنز در میان 660 کاراته کایی که از 27 کشور در مسابقات شرکت کرده بودند، مقتدرانه روی سکوی قهرمانی ایستادند.


در رده سنی بزرگسالان نیز برای کاراته ایران چهار مدال طلا توسط کومیته تیمی زنان و مردان، بهمن عسگری و امیرمهدیزاده، چهار مدال نقره توسط سجاد گنج زاده، مجید حسن نیا، کاتای تیمی مردان(شهرجردی، زند و دلیخون) و کاتای تیمی زنان(رحمانی، نصیری و یزدانی) و دو برنز توسط مهدی خدابخش و مبینا کاویانی هم به دست آمد.


نایب قهرمانی نوجوانان والیبال ایران در روسیه
تورنمنت چهار جانبه روسیه با حضور تیم‌های ملی والیبال نوجوانان ایران، روسیه، جمهوری چک و لهستان برگزار شد و ایران با کسب 2 پیروزی به مقام دومی رسید.‌تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در اولین دیدار روسیه را شکست داد و در گام دوم مغلوب تیم قدرتمند جمهوری چک شد. نوجوانان ملی پوش در آخرین بازی رودرروی لهستان قرار گرفت و توانستند این تیم را از پیش رو بردارند.




کیمیا علیزاده ترخیص شد/ دوری دختر تاریخ ساز ایران از تکواندو


کیمیا علیزاده که طبق نظر پزشکان به یک بیماری ویروسی مبتلا شده بود، به مدت 12 روز در بیمارستان بستری شد که البته با تشخیص تیم پزشکی از بیمارستان مرخص شد. بنا به آخرین اظهارات دکتر معتمد پزشک معالج کیمیا، مشکل بیماری وی رفع شده و او به شرایط خوبی دست پیدا کرده است اما فعلا باید از میادین به دور باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته