دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شمس در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا عنوان کرد

اجرای طرح تجمیع واحد تهران جنوب در آینده نزدیک/ پیشتازی در فناوری‌های نوین، آینده‌پژوهشی و ایجاد رشته‌های چندنظمی

رئیس واحد تهران جنوب، پیشتازی در زمینه‌ فناوری‌های نوین بخصوص نانو تکنولوژی، آینده‌پژوهشی و ایجاد رشته‌های چندنظمی، حضور فعال در مجامع بین‌المللی، راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی خودکفا برای توسعه مناسبات علمی با سازمان‌ها و مؤسسات علمی و ... را افق و چشم‌انداز این واحد دانشگاهی دانست.
کد خبر : 26210

دکتر احمد شمس به مناسبت 10 تیر، سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در سال 1364 در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، دستاوردها و برنامه‌های این واحد دانشگاهی را تشریح و با توجه به ۳۰ سال تلاش علمی – فرهنگی واحد تهران جنوب اظهار کرد: واحد تهران جنوب در راستای فعالیت‌های مجموعهٔ دانشگاه آزاد اسلامی، خدمات و دستاوردهای زیادی برای کشور، جامعه و نظام داشته است.


وی ادامه داد: دانشگاه آزاد از لحاظ جذب تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان به‌ عنوان هیئت‌علمی و کارمند موفق بوده که در واقع می‌توان گفت بار سنگین وظیفهٔ اشتغال دولت را به دوش کشیده و معیشت ایشان را تأمین کرده و این خدمات، دستاوردهای ملموسی است که به‌ صورت مستقیم حاصل‌شده و علاوه بر این، دانشگاه آزاد اسلامی به طور غیرمستقیم نیز خدماتی ارزانی داشته، از جمله تأثیر بسزایی در مدنیت داشته و در رونق شهرها و اقتصاد آنها نیز تأثیرگذار بوده است.








واحد تهران جنوب با توجه به پتانسیل موجود از نظر فضاهای آموزشی، تجهیزات، زیرساخت‌ها و کادر هیئت علمی استحقاق رشته‌های بیشتری را دارد که امیدواریم که بتوانیم رشته‌های بیشتری را اخذ، تصویب و تثبیت کنیم

شمس افزود: در این گذر، واحد تهران جنوب نیز به سهم خود استادان و کارمندانی جذب کرده، دانشجویان بسیاری در حال تحصیل هستند و فارغ‌التحصیلان زیادی را به جامعه عرضه کرده، بخصوص در رشته‌های خاص و مفید فایده‌ای که در واحد تهران جنوب آموزش داده می‌شود، بسیار مثمر و گره‌گشا بوده است.


رئیس واحد تهران جنوب، خلاصه‌ای از وضعیت کنونی این دانشگاه در حوزه‌های مختلف را تشریح کرد و به آنا گفت: واحد تهران جنوب در وضع کنونی دارای حدود 40 هزار دانشجوی فعال است و از مهر سال 1393 به همت ریاست محترم دانشگاه، تحصیلات تکمیلی گسترش پیدا کرده است. متأسفانه باید گفت که واحد تهران جنوب مانند برخی دیگر از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سال‌ها در حصر و تحریم قرار داشته است. بنابراین اگر تعداد رشته‌هایی که مهر 93 اخذ شده ‌بر سنوات محرومیت این واحد تقسیم کنیم، سالی ۲ یا ۳ رشته می‌شود.


وی یادآور شد: البته واحد تهران جنوب با توجه به پتانسیل موجود از نظر فضاهای آموزشی، تجهیزات، زیرساخت‌ها و کادر هیئت علمی استحقاق رشته‌های بیشتری را دارد که امیدواریم بتوانیم رشته‌های بیشتری را اخذ، تصویب و تثبیت کنیم.


شمس خاطرنشان کرد: از مشکلات دیرینهٔ واحد تهران جنوب پراکندگی ساختمان‌ها و فضاهای آموزشی است و بدتر اینکه اکثر ساختمان‌ها مستهلک بوده و تامین، تعمیر و نگهداری آنها مستلزم هزینهٔ هنگفتی است.



این مسئول اظهار کرد: ۱۳ دانشکده داخل ۲۷ ساختمان در سطح شهر تهران پراکنده‌اند. حق بود این مشکل سال‌های قبل با توجه به شرایط آن زمان که زمینه از هر حیث مساعدتر بود (مثل همکاری با ارگان‌های مختلف شهرداری و وزارت راه و شهرسازی) رفع می‌شد، ولی اکنون هم‌ و غم واحد تهران جنوب، تجمیع همین ساختمان‌ها است.


رئیس واحد تهران جنوب افزود: فعالیت‌ این واحد در دیگر زمینه‌ها مانند ارتقاء هرم هیئت علمی، افزایش حقوق و مزایای کارکنان و اعضای هیئت علمی نیز نسبت به گذشته قابل‌توجه است. در مورد پرداخت‌ها تهران جنوب هر مجوز و بخشنامه‌ سازمان مرکزی را حتی اگر اختیاری هم بوده، اجرا کرده است. شاید واحد تهران جنوب جزء معدود واحدهایی است که حقوق فروردین‌ 1394 را با افزایش سال جدید پرداخت کرده است.








واحد تهران جنوب، همواره به‌عنوان قطب فنی شناخته شده و بزرگ‌ترین مجتمع فنی کشور و منطقه‌ خاورمیانه با حدود 17 هزار دانشجوی فعال فنی در دانشکده‌های متعدد با رشته‌های متنوع در تمامی مقاطع تحصیلی به شمار می‌رود

وی خاطرنشان کرد: در بخش دانشجویی نیز دانشجویان واحد از وام‌های دانشجویی، تخفیفات و تقسیط‌های مناسب بهره‌مند بوده‌اند. فعالیت‌های دانشجویی در قالب کانون‌های علمی و فرهنگی، ادبی، تشکل‌های سیاسی اسلامی بسیار پویا و بانشاط ادامه دارد.


شمس در پاسخ به این سوال که وضعیت واحد تهران جنوب با بیش از ربع قرن سابقه را چگونه ارزیابی کرده و جایگاه کنونی آن در کشور و منطقه را چگونه می‌بینید به خبرنگار آنا گفت: واحد تهران جنوب از نظر کیفیت هنوز هم مطابق ارزیابی سال‌های گذشته دارای رتبه اول است و افت یا بازگشت به عقب نداشته و نیز از نظر کمیت بعد از واحد تهران مرکزی، تهران جنوب دومین دانشگاه بزرگ در خاورمیانه است.


این مسئول ادامه داد: واحد تهران جنوب همواره به‌عنوان قطب فنی شناخته شده و بزرگ‌ترین مجتمع فنی کشور و منطقه‌ خاورمیانه با حدود 17 هزار دانشجوی فعال فنی در دانشکده‌های متعدد با رشته‌های متنوع در تمامی مقاطع تحصیلی به شمار می رود. از برجستگی‌های دیگر این واحد دانشگاهی قطبیت فناوری نانو است و نخستین واحدی هستیم که مدیریت مرکز رشد استاندارد را در کشور دایر کرده‌ایم.


رئیس واحد تهران حنوب با بیان اینکه در زمینهٔ شرکت‌های دانش‌بنیان تهران جنوب پیشرو بوده اظهار کرد: واحد تهران جنوب به جرأت می‌توان گفت همانند سال‌های اولیه تأسیس اوج گرفته و همچنان رو به‌ پیشرفت، ارتقا و بالندگی است.


وی در خصوص برنامه‌های این واحد دانشگاهی به آنا گفت: برنامه‌ریزی زیادی صورت گرفته که ان‌شاءالله بتوانیم در آینده‌ای نزدیک طرح تجمیع را به اجرا درآورده و عملیات احداث دانشکده‌ها را آغاز کنیم. همچنین در راستای گسترش تحصیلات تکمیلی بتوانیم رشته‌های جدیدی را اضافه کنیم.



شمس ادامه داد: از برنامه‌های دیگری که به زودی در واحد تهران جنوب شاهد برگزاری آنها خواهیم بود، میزبانی دومین دوره «مسابقات سراسری و جشنواره‌ فناوری نانو» و همچنین "همایش ملی مد و لباس و پوشش اسلامی" در حوزه‌ فرهنگی است.


رئیس واحد تهران جنوب با بیان اینکه در همه‌ ابعاد در راستای سیاست‌های دانشگاه حرکت می‌کنیم، اظهار کرد: به نظر می‌آید کاملاً با سیاست‌ها همسو، هماهنگ و پیشتاز هستیم. آنچه که می‌توان از رئوس سیاست‌های کلان و مهم مدیریت جدید دانشگاه، ذکر کرد، گسترش تحصیلات تکمیلی است و واحد تهران جنوب نیز در این راستا نقش خود را بخوبی ایفا کرده و همچنان این ظرفیت و قابلیت را دارد که رشته‌های جدیدی را اخذ و به بهترین نحو ممکن اجرا کند.








از برنامه‌هایی که به زودی در واحد تهران جنوب شاهد برگزاری آنها خواهیم بود، میزبانی دومین دوره «مسابقات سراسری و جشنواره‌ فناوری نانو» و همچنین "همایش ملی مد و لباس و پوشش اسلامی" در حوزه‌ فرهنگی است

این مسئول با توجه به اینکه تجمیع‌ها از سیاست‌ها و تصمیمات مهم، اثرگذار و بدیع در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی است، یادآور شد: تجمیع یک، انتقال محل‌های پراکنده و نامناسب اداری سازمان مرکزی از پاسداران و تمرکز آنها در بخشی از مجموعه‌ علوم و تحقیقات. تجمیع 2 ادغام پردیس‌های علوم و تحقیقات سراسر کشور در واحدهای مادر و تجمیع 3 راجع به فضاهای پراکنده آموزشی برخی واحدها است که شامل تهران جنوب نیز می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: تجمیع ساختاری دانشگاه که اخیراً با عنوان تجمیع 2 ابلاغ شد و در واقع تجمیع 4 به حساب می‌آید، بسیار تصمیم مدبرانه‌ای است و قطعاً موجبات سبک‌سازی، چابکی و کاهش چشمگیر هزینه‌ها را فراهم خواهد ساخت. این تجمیع در مورد کم کردن معاونت‌ها، مدیریت‌ها، دفاتر و نیز ادغام، اصلاح و تعدیل پست‌ها است که واحد تهران جنوب هم حتماً اصلاح ساختار سازمانی خود را به سرعت و دقت اعمال خواهد کرد.


شمس با بیان اینکه از دیگر سیاست‌های خوب مدیریت جدید دانشگاه، تاکید بر اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی است به آنا گفت: واحد تهران جنوب بیش و پیش از همه‌ واحدها به آن لبیک گفته و مبادرت به برگزاری جشنواره‌های ملی شعر و پوستر دانشجویی، انتخاب کتاب سال دانشگاه در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی، برگزاری نخستین دوره‌ کلاس‌های مجازی فلسفه اخلاق به‌ صورت آنلاین و برگزاری نکوداشت روز معلم با حضور ریاست عالی دانشگاه کرده است.



رئیس واحد تهران جنوب ادامه داد: در زمینهٔ فعالیت‌های دانشجویی و تشکل‌های سیاسی- اسلامی واحد تهران جنوب به تبعیت از بخشنامه ریاست عالی دانشگاه بستر خوبی را فراهم ساخته است به نحوی که نخستین بار فعالیت یا بازفعالیت انجمن اسلامی در تهران جنوب آغاز شد. دانشجویان واحد در قالب این تشکل‌های مختلف اعم از بسیج، جامعه و انجمن‌ها در عین تکثر و اختلاف‌سلیقه، تفاهم و تعامل خوبی دارند و هیچ‌گونه مزاحمت و تضارب منفی وجود ندارد.


وی با بیان اینکه همواره حفظ و رعایت حرمت و کرامت انسانی میان کارکنان، استادان و دانشجویان مورد تاکید بوده است، اظهار کرد: یکی از منشورهای خوب مدیریت دانشگاه منع کنجکاوی و عدم تجسس در امور شخصی دیگران است، مهم‌تر از آن و در واحد تهران جنوب، خوشبختانه باب تهمت، غیبت، سخن‌چینی و ... بسته‌شده و این بهترین نوع کار فرهنگی است، اکنون احساسم این است که رابطه امن، مطمئن و همراه با احترام و اعتماد شکل‌گرفته است.








انتظار است که استادان، دانشجویان را فرزندان خود بدانند و همانند پدر و مادر دغدغه‌ آنان را داشته و بخوبی آموزش دهند تا دانشجویان نیز عناصری مفید برای خود و اجتماع باشند. در غیر این صورت اول خیانت به آن فرد و دیگر به اجتماع صورت می گیرد

شمس در پاسخ به این سوال که افق واحد تهران جنوب را با توجه به سیاست‌های جدید دانشگاه چگونه می‌بینید؟ به آنا گفت: تلاش در راستای تجمیع، دانشگاهی با کیفیت علمی بالا و بدون اتکا به شهریه و درآمدزا، پیشتاز در زمینه‌ فناوری‌های نوین بخصوص نانو تکنولوژی، آینده‌پژوهشی و ایجاد رشته‌های چندنظمی، حضور فعال در مجامع بین‌المللی، احراز موقعیت ممتاز و جذاب نزد مشتاقان تحصیل، راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی خودکفا برای توسعه مناسبات علمی با سازمان‌ها و مؤسسات علمی و تمرکز بر گسترش کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی را می‌توان افق این واحد دانشگاهی محسوب کرد.


وی درخصوص انتظار خود از جامعه دانشگاهی بویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و کارکنان خاطرنشان کرد: انتظارم این است همان‌طور که سیستم سعی می‌کند و رویکردش اعتنا و احترام به سرمایه‌ نیروی انسانی است، اعضا نیز قدر و حق واحد را بشناسند، احترام بگذارند و مراقب مجموعه‌ دانشگاهی خود باشند، دلسوز و یار باشند؛ یعنی درک و دوستی متقابل به وجود بیاید به گونه ای که دانشگاه را از خود و خود را از دانشگاه بدانند و اهداف و آرمان‌های دانشگاه را پاس دارند. دلسوز دانشجویانش باشند و آنان را خوب آموزش و پرورش دهند.


رئیس واحد تهران جنوب ادامه داد: انتظار است که استادان، دانشجویان را فرزندان خود بدانند و همانند پدر و مادر دغدغه‌ آنان را داشته و بخوبی آموزش دهند تا دانشجویان نیز عناصری مفید برای خود و اجتماع باشند. در غیر این صورت اول خیانت به آن فرد و دیگر به اجتماع صورت می گیرد. بدیهی است هرگونه معصیت و ثوابی حادث شود قطعاً ما نیز در آن سهیم خواهیم بود. دانشجویان عزیز هم قدر سرمایه‌ مادی و معنوی خود را بدانند، در کسب دانش و مهارت کوشا باشند و فرصت ها را غنیمت شمارند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته