دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 بهمن 1396 - 08:47
آخرین جزئیات از عملیات جستجو و نجات هواپیمای ATR؛

خبری از لاشه هواپیما نیست/ تعیین محدوده تقریبی سقوط هواپیما توسط ارتش روسیه/ اعتراض مردم به بی‌کفایتی مسئولان

بیش از 24 ساعت از حادثه سقوط هواپیمای آسمان از تهران به مقصد یاسوج گذشته‌است؛ صبح امروز دو پرواز برای یافتن اجساد مسافران هواپیما اختصاص یافته اما به دلیل افزایش توده‌های سنگین و پرفشار در ارتفاعات عملیات به کندی پیش می‌رود.
کد خبر : 261860

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ساعت 8:45 روز گذشته خبر ناپدید شدن هواپیمای آسمان از تهران به سمت یاسوج از رادار فرودگاه اعلام شد و دقایقی بعد نیز خبر سقوط هواپیما به صورت رسمی گزارش شد، متاسفانه این حادثه 66 مسافر و خدمه پرواز را به کام مرگ برد.


عملیات جستجو و امداد و نجات از دقایق اول این حادثه آغاز شد اما با توجه به نامساعد بودن شرایط جوی بالگردهای اعزامی اورژانس و امداد و نجات مجبور به بازگشت شدند و عملیات به صورت زمینی ادامه یافت. با این حال علی رغم گذشت بیش از 20 ساعت از این حادثه هنوز خبر جدیدی در دست نیست و هنوز اثری از لاشه هواپیما و سرنوشت 66 سرنشین آن در دست نیست.



بنا به اعلام مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور تمام امکانات سازمان اورژانس کشور جهت یافتن ردی از هواپیمای مفقودی بسیج شده است و از نخستین دقایق امروز صبح عملیات شناسایی و جستجوی هواپیما آغاز شد.


خالدی همچنین یادآور شد: ۴۰ دستگاه آمبولانس و ۱ دستگاه اتوبوس آمبولانس در نزدیکی محل احتمالی سقوط هواپیما مستقر هستند، البته لحظه به لحظه بر توده‌های پرفشار ارتفاعات دنا افزوده می‌شود که این وضعیت شرایط را برای ادامه فعالیت بالگردهای اورژانس دشوار کرده است.


وی ادامه داد: دو پرواز اورژانس هوایی یاسوج و گچساران در ساعت 7:10 صبح امروز جهت جستجوی اجساد مسافرین هواپیمای تهران به یاسوج اختصاص یافت و به سمت کوه‌های پادنا و دنا اعزام شدند و تلاش امدادرسان اورژانس هوایی کهگیلویه وبویراحمد همچنان جهت جستجو ادامه دارد.



تعیین محدوده تقریبی سقوط هواپیما


دهقان، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته برای یافتن لاشه هواپیما و سرنشینان آن گفت: سازمان هواپیمایی کشور از روز گذشته جلساتی را با دستگاه‌های مختلف اجرایی تشکیل داده و حتی دیشب هم تا صبح در سازمان مستقر بودیم و در پی برنامه ریزی‌های صورت گرفته تاکید شد همزمان با بهبود شرایط جوی و آب و هوایی منطقه عملیات امداد و نجات سریع‌تر صورت گیرد.
وی افزود:‌ خوشبختانه محدوده تقریبی سقوط هواپیما مشخص شده است، همچنین دو مدیرکل سازمان هواپیمایی کشور به همراه تیم‌های خود در منطقه حضور دارند و از صبح امروز که وضعیت هوا نسبت به روز گذشته بهتر شده و وسعت دید نیز افزایش یافته چند فروند بالگرد در منطقه حاضر شدند.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: عملیات جستجوی هواپیما به صورت هوایی و زمینی ادامه دارد اما تاکنون نتیجه خاصی نداشته است.
دهقان در مورد استفاده از پهپادهای نظامی برای ردیابی لاشه هواپیما نیز گفت: برنامه ریزی‌های لازم در دستور کار همکاران قرار گرفته است و هماهنگی‌های لازم نیز صورت گرفته تا به محض صدور اجازه از پهپادهای نظامی استفاده شود.


بهبود نسبی وضعیت هوا برای جستجوی هواپیما



احد وظیفه، مدیر واحد پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه از ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر امروز از میزان ابرناکی منطقه کاسته می‌شود، گفت: این چند ساعت می‌تواند زمان مناسبی برای پرواز در منطقه و جست‌وجوی هواپیما باشد که البته این موضوع در نهایت به نظر خلبان پرواز بستگی دارد و باید ارزیابی میدانی صورت گیرد.



ورود وزیر راه به یاسوج


وزیر راه و شهرسازی که به دستور رئیس جمهور مسئول تهیه گزارش علل سقوط هواپیمای ATR 72 در مسیر تهران - یاسوج شده بود، وارد استان کهگیلویه وبویراحمد شد.


عباس آخوندی به سرعت به روستای بیده در ارتفاعات پادنا وارد شد تا از نزدیک در جریان روند جستجو قرار گیرد.



مشاهده لکه‌سیاه در ارتفاعات


کریمی معاون امداد و نجات اصفهان و فرمانده میدان حادثه سقوط هواپیما گفت: گفته شده بود لکه‌ای سیاه همانند چرخ دیده شده که این موضوع تائید نشده است؛ بالگرد به منطقه اعزام و اخبار تکمیلی به زودی اعلام می‌شود.


آغاز نمونه‌گیری ژنتیکی از خانواده سرنشینان هواپیمای تهران - یاسوج


مهرداد علی بخشی، مدیر بحران سازمان پزشکی قانونی کشور از آغاز نمونه‌گیری ژنتیکی از خانواده مسافران هواپیمای تهران ـ یاسوج خبر داد گفت: اطلاعات مربوط به تمامی سرنشینان هواپیمای تهران – یاسوج که روز گذشته در ارتفاعات دنا سقوط کرد از سوی سازمان پزشکی قانونی دریافت شده و ما با خانواده این افراد تماس گرفته و از آنان برای اخذ نمونه ژنتیکی دعوت خواهیم کرد.


توقف پرواز بالگردها


با توجه به حجم بالای ابرها و وزش باد در منطقه نُقُل که احتمال می‌رود هواپیما در آن سقوط کرده باشد، پرواز بالگردها متوقف شد اما جستجوی زمینی نیروهای امدادی همچنان ادامه دارد.


جستجوی زمینی در منطقه ادامه دارد


شاهین فتحی، معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره آخرین وضعیت جستجو در منطقه احتمالی سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج گفت: هلال احمر تا کنون بالغ بر 42 تیم عملیاتی شامل تیم‌های حرفه‌ای امداد و نجات کوهستان را به منطقه اعزام کرده و از دیروز عملیات جستجو را با همکاری سایر دستگاه‌ها و تیم‌های امدادی از نهادهای نظامی و مردمی انجام می‌دهیم.


وی افزود: امروز هم علی رغم استفاده از پهبادها و بالگردهای مختلف و متعدد برای جستجو هنوز نتوانستیم محل سقوط هواپیما را پیدا کنیم.


فتحی با بیان اینکه بر اساس گزارشاتی که داریم از فردا در این منطقه بارندگی‌هایی رخ می‌دهد، گفت: قطعا با بروز بارندگی امکان پرواز بالگردها میسر نیست، اما عملیات جستجو را نیروهای پیاده ادامه می‌دهند. بنابراین قطعا عملیات جستجو علی رغم وضعیت نامناسب جوی و وسعت منطقه متوقف نمی‌شود.



براساس گزارش خبرنگار اعزامی آنا به منطقه بسیاری از مردم معترض در مقابل بخشداری تجمع کرده و نسبت به بی کفایتی مسئولان و نبود مدیریت بحران مناسب در این حادثه خواستار واگذاری امدادرسانی و ادامه عملیات جستجوی به نیروهای بومی و مردمی شدند.



تعیین محدوده تقریبی سقوط هواپیما


روابط عمومی ارتش اعلام کرد که مختصات تقریبی محل سقوط هواپیمای ATR در اقدامی هم افزا از طریق دفتر وابسته نظامی ارتش با مقامات دفاعی روسیه در اختیار نماینده ستاد بحران کشور قرار گرفت.



این خبر تکمیل می‌شود...


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب