تشکلها تابع فضای کلی دانشگاه و دانشجو هستند/ سه دلیل رخوت در دانشگاهها
دکتر محمدصادق کوشکی استاد دوره تشکیلاتی فرهنگی و سیاسی اعضای فعال تشکل های دانشجویی استان خوزستان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا ادامه داد: «دانشگاه های ما به چند دلیل دچار رخوت هستند؛ ابتدا بحث بی انگیزگی در دانشگاه است. اگر دانشجو انگیزه کافی برای انجام تحقیقات نداشته باشد، نمی توان از وی انتظار داشت که به فعالیت های جانبی در کنار درس و تحصیل بپردازد، وقتی بدنه دانشگاه که دانشجویان هستند، انگیزه خود را از دست بدهند، دانشگاه دچار رخوت می شود.»
متخصص علوم سیاسی در شاخه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا خاطرنشان کرد: «دوم؛ بحث اشتغال و آینده نامعلوم دانشجویان است. دانشجو نمی داند پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار می شود یا خیر؟ و در ذهن خود آینده ای نامشخص و نامطمئن را می پروراند. سوم اینکه؛ بی ثباتی دانشجوها در تحصیل و فعالیت می تواند دانشگاه را دچار رخوت کند.»
کوشکی اظهار کرد: «سال های گذشته برای ورود به دانشگاه، رقابت شدید بوده، اما چند سال اخیر رقابت خاصی وجود ندارد و گزینش دانشجو بر اساس علم و برتری علمی نیست. اگر گزینش بر اساس علم باشد، روی کیفیت تشکل ها موثر است. قبلا دانشجویانی که نخبه های علمی بودند، هر کدام در چندین تشکل فعالیت داشتند. همین نخبه ها با شرکت در تشکل ها مدیران و مسئولان امروز را تشکیل می دهند.»
به گفته وی، اکنون چون دانشجویان همه دانشگاه ها از پویایی لازم برخوردار نیستند، کیفیت کار تشکل ها پایین آمده است. این عوامل موجب رکود و رخوت در دانشگاه شده و به تبع آن بر تشکل ها تاثیر می گذارد. برخی از عوامل این رکود مربوط به دانشگاه می شود که مسئولان، اساتید و دانشجوها به وجود آورنده آن هستند و برخی دیگر از عوامل رکود به بیرون از دانشگاه برمی گردد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: «البته بین این همه مشکلات در دانشگاه ها، هنوز هستند دانشجویانی که به مسائل کشور و فعالیت در تشکل های اسلامی – سیاسی علاقه مند هستند و دغدغه هایی که دارند شخصی نیست، بلکه دغدغه آنان کلی و به آینده کشور بر می گردد.»
وی که در حاشیه کلاس های آموزشی «جریان شناسی دهه 60 انقلاب اسلامی ایران» اردوی تشکیلاتی فرهنگی، سیاسی اعضای فعال تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد استان خوزستان به میزبانی واحد دزفول با آنا گفتوگو میکرد یادآور شد: «در این دوره تشکیلاتی که برگزار شد، دانشجویانی در دانشگاه های استان خوزستان مشاهده کردم که اهل فکر هستند و ایده های خوبی دارند و اگر این دانشجویان درست آموزش ببینند، می توانند در کشور بسیار تاثیرگذار باشند.»
کوشکی در پاسخ به این سوال آنا که چه راهکارهایی پیشنهاد می دهید تا این دوره ها با کیفیت بهتر و تاثیرگذاری بیشتر برگزار شوند گفت: «اساس کار تشکل ها باید بر این باشد که با گردهم آوردن دانشجویان در این تشکل ها، دانشجویان فعال را گزینش کرده و به جای صرف هزینه برای 50 نفر، فقط برای 10 نفر هزینه کنند.اگر به این صورت عمل شود، هم در صرف هزینه برنامه ریزی شده، هم اینکه چون تعداد دانشجویان کمتر است به دفعات بیشتری می توان دوره های تشکیلاتی را برگزار کرد و آموزش های بیشتری داد.»
عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: «باید روی دانشجویانی که دغدغه آینده کشور را دارند، برنامه ریزی کرد و با تشکیل دوره های آموزشی و فرهنگی متعدد، آنان را برای آینده کشور و جامعه آماده کنیم. این سنجش از طریق استادنی که دوره های آموزشی تشکل ها را بر عهده دارند، میسر خواهد بود زیرا این دانشجویان پیگیر و فعال، مدیران و مسئولان وظیفه شناس فردا خواهند شد.»
این استاد دانشگاه در توصیه ای به جوانان گفت: «دانشجویان باید به مطالعه زیاد بپردازند و فقط کتاب های درسی را مطالعه نکنند، بلکه در کنار آن به مطالعه جانبی نیز مشغول شوند. دانشجو باید منابع دست اول را مطالعه کند و فقط جست و جو در فضای مجازی کافی نیست. من دانشجویی از روسیه دارم، این دانشجو در روز حدود 16 ساعت مطالعه دارد و جالب این است که دانشجوی روسی معتقد است، نسبت به دوستان خود در روسیه مطالعه کمتری دارد.»
کوشکی افزود: «دانشجوی ایرانی دانشجویی است که به طور مداوم و مستمر به مطالعه بپردازد. کشور ما می تواند در همه عرصه ها قدرتمند و توانمند شود، پس این قدرت فقط با تلاش و کوشش دانشجویان امروز برای فردایی روشن تامین می شود.»
گفتوگو از حسین اسدی ذاکر
انتهای پیام/