دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1396 - 15:33
ظریف:

زمان هژمونی در منطقه گذشته است

وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: آشفتگی‌ ایران در این دنیای به هم وصل شده، آشفتگی‌ همه جهان است.
کد خبر : 261777

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت رسمی کنفرانس امنیتی مونیخ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ به ایراد سخنرانی پرداخت.
ظریف در ابتدای سخنرانی خود با اشاره کوتاه به سخنرانی نتانیاهو اعلام کرد که شاهد یک سیرک کارتونی بودیم و باید به موضوعات جدی‌تری بپردازیم.
ظریف در این سخنرانی گفت که آشفتگی‌ ایران در این دنیای به هم وصل شده، آشفتگی‌ همه جهان است.
وی تاکید کرد: «ایالات متحده آمریکا در حال حاضر از عواقب انتخاب‌های غلط خود در خاورمیانه از سال 1980 در عراق، افغانستان، لبنان، فلسطین، یمن و ... رنج می‌برد. ایران هرگز ایالات متحده آمریکا را مجبور نکرده است که چنین انتخاب‌های اشتباهی را اتخاذ کند.»
ظریف اعلام کرد که شکست داعش در منطقه به این معنا نیست که ما به صورت کامل از ریشه تروریسم رها شده‌ایم.
وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که ما خواستار منطقه‌ای قدرتمند هستیم و نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم چرا که زمان هژمون گذشته است.
ظریف اعلام کرد که باید از ایده‌هایی که دوره‌شان به سر آمده است و خواهان ایجاد امنیت شبکه‌ای از طریق کشورهای متحد هستند، فاصله بگیریم و می‌توانیم که اهداف مشترکی را در خاورمیانه برای خود تعریف کنیم.
وزیر امور خارجه درباره توافق هسته‌ای گفت: «برجام یک الگوی بازی با حاصل‌جمع جبری صفر نبود و ما اولین کشوری نخواهیم بود که توافق هسته‌ای را از بین می‌برد.»


ظریف با اشاره اجرای برجام توسط ایران و پایبندی به تعهدات، خاطرنشان کرد: «علیرغم تلاش فریبکارانه نتانیاهو برجام حفظ خواهد شد.»


وی تصریح کرد: «ایران پیشنهاد مجمع گفتگوی منطقه‌ای را داد و همچنان این پیشنهاد روی میز است و در صورتی که عربستان علاقه‌‌مند به گفتگوی جدی باشد، ما معتقدیم بحرانی میانی ایران و عربستان وجود ندارد.»
ظریف همچنین به حمایت‌های به عمل آمده از صدام، در تهاجمش به ایران در 1980 و حمله شیمیایی علیه ایرانیان و عراقی‌ها اشاره کرد.


وزیر خارجه همچنین به تهاجم اسرائیل به لبنان و اشغال غیرقانونی فلسطین و تهاجم‌های هر روز به سوریه توسط این رژیم اشاره کرد.


وی همچنین عنوان کرد: «سقوط جنگنده اسرائیلی در چند روز پیش نشان داد که اسطوره شکست‌ناپذیری اسرائیل فرو ریخته است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته