دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1396 - 12:47
یک مهندس پرواز در گفت‌وگو با آنا:

هواپیمای ATR آسمان مشکل رادار هواشناسی داشت/ تعیین علت سقوط پس از بررسی جعبه‌ سیاه

یک مهندس پرواز در خصوص هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان گفت: تعیین علت دقیق سقوط هواپیما تنها پس از بررسی جعبه سیاه قابل اعلام است.
کد خبر : 261670

یک مهندس پرواز آشنا به سیستم‌های پروازی هواپیمای ATR در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، توضیح داد: هواپیما ATR 72-212 با شماره سریال 391 در سال 1993 ساخته و تحویل شرکت آسمان شده بود.


وی که خواست نامش فاش نشود، در ادامه افزود: واقعیت این است که این هواپیما به درد شرایط آب و هوایی ایران نمی‌خورد؛ فرودگاه یاسوج در ارتفاع بالایی از سطح دریا قرار دارد و فرودگاه مناسبی برای فرود اینگونه هواپیما نیست.


وی گفت: فرودگاهی مانند یاسوج یا ایلام برای اپروچ هواپیما مناسب نیستند، خلبان باید باند فرودگاه را برای فرود مشاهده کند اما در شرایطی که هوا مثل امروز نامساعد است، کل مسیر پرواز هواپیما در داخل ابرها است. اگر ارتفاع کمتر شود، احتمال برخورد با کوه وجود دارد و بیش از این هم امکان افزایش ارتفاع وجود ندارد.


این مهندس پرواز اضافه کرد: حداکثر قدرت پرواز هواپیمای ATR تا سطح ارتفاع 22 تا 24 هزار پایی است که هواپیمای سقوط کرده نیز در ارتفاع 19 هزار پایی مشغول پرواز بوده است؛ در این ارتفاع پرواز، کل مسیر پرواز در داخل ابرها است و خلبان دیدی نسبت به اطراف و شرایط پروازی ندارد.


وی همچنین با تاکید بر اینکه هواپیمای مذکور مشکل رادار هواشناسی هم داشته است، گفت: اگرچه چک‌های دوره‌ای و ماهانه بر روی اینگونه هواپیماها انجام می‌شود، اما این چک کردن‌ها بعضا واقعی و مطابق با استاندارد نیست و برای همین هم مشاهده می‌شود که گاهی بعد از انجام چک‌های سنگین، بازهم هواپیما با مشکل مواجه می‌شود.


این مهندس پرواز، گفت: خلبان حجت‌الله فولاد که متاسفانه در پرواز امروز هدایت این هواپیما را هم بر عهده داشت، یک بار دیگر هم با همین هواپیما پس از تیک‌آف از فرودگاه یاسوج یکی از موتورهای هواپیما را از دست می‌دهد که در بار قبلی با توجه به سردی هوا و کم بودن مسافران، موفق می‌شود، فوری به یاسوج برگشته و با موفقیت فرود بیاید اما این بار، مشکلی که پیش آمده منجر به سقوط هواپیما شده است.


وی تاکید کرد: هنوز اظهارنظر قطعی در خصوص سقوط هواپیما امکان پذیر نیست و باید جعبه سیاه هواپیما پیدا و بازخوانی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته