تربیت امری تدریجی که به زمان نیاز دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجتالاسلام علیرضا مستشاری در کارگاه نقش اساتید در سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در جمع استادان هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با توجه به اصول پنجگانه تعلیم و تربیت اظهار کرد: «بیدار کردن فطرت افراد، کرامت انسانی، آخرت گرایی، عدالت محوری و توجه به تفاوتهای فردی از اصول پنجگانه تعلیم و تربیت است که بر طبق متون دینی اگر بتوانیم این اصول پنج گانه را رعایت کنیم وظیفه تربیتی خود را انجام داده ایم.»
وی بیان کرد: «بعضی معتقد هستند وظیفه ما وظیفه آموزشی است و نباید در تربیت جوانان دخالت کنیم و از ما انتظار پیگیری مسایل تربیتی نداشته باشید و معتقد هستند یک استاد خوب استادی هست که وظیفه آموزش و تدریس خود را به خوبی انجام دهد و بعضی هم معتقد هستند که در کنار آموزش وظیفه داریم مخاطبان خود را که جوانان هستند تربیت کنیم و آنها را پرورش دهیم و نظر سومی هم وجود دارد که قرآن میفرماید ما چیزی به عنوان معلم و استاد و کسی که وظیفه آن آموزش باشد نداریم که این مهم در مرتبه دوم قرار دارد زیرا بزرگترین معلمها انبیا بودند اما در قرآن کریم، آموزش و پرورش را در کنار هم قرار داده است و تربیت را مقدم بر تعلیم دانسته است.»
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی قم با بیان اینکه علم باید همراه با تربیت باشد حتی علم خداشناسی گفت: «تربیت از امور قصدی نیست که من و شما قصد کنیم که مخاطبان ما این حرف ما را برای خود ملاک قرار دهند نوع حرف زدن ما، نوع نگاه کردن ما چه قصد کنیم و چه قصد نکنیم در مخاطب ما اثر میگذارد.»
مستشاری افزود : «مدتی که روح و جسم جوانان در اختیار یک معلم و استاد قرار میگیرد از نظر زمان بیش از آن زمانی است که در اختیار والدین خود قرار دارد و بیش از آن زمانی است که در اثر معاشرت با رفقا خود اثر پذیر است.»
وی اظهار کرد: «آنچه را که از من و شما خواستهاند بر طبق قرآن امور فطری مردم است و فطرت یعنی نیازهای درونی جوانان که آنها را عقل می فهمد لذا این تربیتی که وظیفه همه ما است منظور امور فطری است.»
مستشاری با تاکید بر اینکه اگر در امور فطری بینقص بودیم زندگی ما گلستان میشد اظهار کرد: «همه ما نیاز به تزکیه و خودسازی داریم چون همیشه نفس اماره داخلی و شیطان بیرونی، فطرت را تحتالشعاع قرار میدهند.»
انتهای پیام/