دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1394 - 11:21

السفیر: شب‌های حساس هسته‌ای در وین/ گره «بازرسی‌ از مراکز نظامی ایران» باز می‌شود؟

روزنامه لبنانی السفیر در گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای نوشت بازرسی از مکان‌های نظامی ایران به وسیله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها موضوع مهم مذاکرات است. آژانس در حال حاضر می‌تواند تنها از تاسیسات هسته‌ای مشخص شده ایران بازدید کند.
کد خبر : 26157

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «السفیر» در گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای نوشت: عصر روز گذشته (سه‌شنبه) وزرای امورخارجه کشورهای غربی و ایران برای لحظاتی مذاکرات جاری در وین را ترک کردند تا به اظهارنظر درباره گمانه‌زنی‌های درز کرده درباره تمدید مذاکرات تا 7 جولای (16 تیر) بپردازند. این در حالی است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به‌شدت تاکید کرد که این کشور هرگز «توافق بد» را نمی‌پذیرد.


براساس این گزارش، هم‌زمان با اظهارات «اوباما» بود که «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران در سخنانی نسبت به دست نیافتن طرف‌ غربی به توافق با ایران و نقض توافق‌های موجود هشدار داد.


«السفیر» نوشت: در طرف غربی، روسیه مشارکت فعالی در مراحل نهایی و پیچیده مذاکرات هسته‌ای ایفا می‌کند، چنانکه «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه گفته بود که توافق در دسترس است و مذاکرات در مسیر صحیح به پیش می‌رود.








«باراک اوباما» سطح توقعاتش از موضوع بازرسی‌ها را افزایش داد و گفت: اگر با بازرسی‌ها موافقت نشود، توافقی نیز در کار نخواهد بود.

در حالی این اظهارات به‌وسیله مقام روس بیان می‌شود که همچنان گزارش‌های رسیده از باقی‌ ماندن اختلاف مهم میان ایران و 5+1 یعنی موضوع دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایگاه‌های نظامی ایران خبر می‌دهد، موضوعی که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران آن را به‌عنوان «خط قرمز» مذاکرات ایران معرفی کرده است و مذاکره‌کندگان ایرانی نیز این درخواست غربی‌ها را زیاده‌خواهی توصیف می‌کنند.


این روزنامه لبنانی می‌نویسد: در حالی‌که مذاکرات روند خود را طی می‌کند، اسرائیل همچنان به مداخله خود ادامه می‌دهد. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل شب گذشته در سخنانی بر مخالفتش با دستیابی به توافق هسته‌ای تاکید کرد و گفت گزینه‌ نظامی همچنان بر روی میز اسرائیل قرار دارد. وی خاطرنشان کرد که اجازه دادن به نظامی تروریستی (همچون ایران) برای دستیابی به سلاح هسته‌ای با روح برقراری امنیت جاری بر توافق در تضاد است.


در عین حال، «باراک اوباما» سطح توقعاتش از موضوع بازرسی‌ها را افزایش داد و گفت: اگر با بازرسی‌ها موافقت نشود، توافقی نیز در کار نخواهد بود. به مذاکره‌کنندگان آمریکایی نیز تاکید شده است که توافق بد را نپذیرند و در صورت تحقق نیافتن این موضوع (دستیابی به توافق بد با ایران) میز مذاکره را ترک کنند.


در حالی‌که همچنان نقاط پیچیده‌ای در موضوع بازرسی‌ها برای دستیابی به توافقی بلند مدت باقی مانده است، «ماری هارف» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: کشورهای 5+1 و ایران تصمیم گرفتند تدابیر اتخاذشده درچارچوب برنامه اقدام مشترک را تا 7 جولای (16 تیر) تمدید کنند و این موضوع به دو طرف امکان می‌دهد تا در زمان بیشتری در راستای دستیابی به توافق بر سر پرونده هسته‌ای ایران رایزنی کنند. البته این تاریخ بدین معنی نیست که لزوما مذاکرات تا ان زمان ادامه و یا در آن تاریخ پایان یابد.


«السفیر» نوشت: از شب گذشته (سه‌شنبه) و پس از بازگشت «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران از تهران، مذاکرات دو و سه‌جانبه میان طرف‌های مذاکره‌کننده در وین از سر گرفته شد. همچنین مذاکرات طولانی‌مدتی میان «ظریف»، «کری» و «یوکیا آمانو» دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد.








بازرسی از مکان‌های نظامی ایران به وسیله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها موضوع مهم مذاکرات است. آژانس در حال حاضر می‌تواند تنها از تاسیسات هسته‌ای مشخص شده ایران بازدید کند ولی آن‌ها می‌خواهند دایره فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کنند و از مراکز نظامی نیز بازدید نمایند.

«السفیر» نوشت: بازرسی از مکان‌های نظامی ایران به وسیله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها موضوع مهم مذاکرات است. آژانس در حال حاضر می‌تواند تنها از تاسیسات هسته‌ای مشخص شده ایران بازدید کند ولی آن‌ها می‌خواهند دایره فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کنند و از مراکز نظامی نیز بازدید نمایند. موضوعی که رهبر انقلاب ایران بارها و به‌شدت با آن مخالفت کرده است.


علاوه بر این، موضوعات مهم دیگری نیز همچون چگونگی لغو تحریم‌ها و مدت توافق محل اختلاف دو طرف است. قدرت‌های جهانی می‌خواهند برنامه هسته‌ای ایران را برای دستکم 10 سال محدود کنند اما آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران هفته گذشته در سخنانی محدودیت برای بازه زمانی طولانی‌مدت را رد کردند. در حال حاضر موضوع لغو تحریم‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار شده است زیرا ایران مصر بر لغو فوری ان است و غربی‌ها تاکید بر رفع تدریجی و چند مرحله‌ای آن دارند.


یکی از مذاکره‌کندگان ایرانی در مصاحبه با شبکه خبری «المیادین» گفت: اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره دستیابی به توافق بر سر برنامه‌ای برای ورود به پایگاه‌های نظامی ایران گمراه‌کننده است و هدف آن تاثیر منفی گذاشتن بر روند مذاکرات است.


وی تاکید کرد که تهران هرگز به هیچ طرفی اجازه بازرسی از مکان‌های نظامی را نمی‌دهد و آن را غیرمرتبط با فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌داند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته