دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حذف و اضافه دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد

حذف و اضافه دانشگاه آزاد اسلامی بنا بر بخشنامه معاونت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی از امروز شنبه 28 بهمن در واحدهای مختلف این دانشگاه آغاز شده است و تا سوم بهمن ادامه دارد.
کد خبر : 261342

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، تمامی دانشجویان یا پذیرفته‌شدگانی که موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، در مدت زمان مذکور و با رعایت ضوابط و مقررات آموزشی می‌توانند نسبت به ثبت‌نام و حذف و اضافه اقدام کنند.


براساس بخشنامه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحدهای دانشگاهی باید تمهیدات لازم جهت ثبت نام در محل را فراهم کنند.


براساس ماده 36 آیین‌نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی دانشجو می‌تواند پس از آغاز هر نیمسال تحصیلی در مهلتی که در تقویم دانشگاهی تعیین شده، تعدادی از دروس انتخابی خود را در صورت موافقت گروه آموزشی مربوط حذف کند یا درس یا دروس دیگری علاوه‌بر آنچه قبلا انتخاب کرده را انتخاب کند و در حقیقت تغییری در عناوین دروس انتخاب شده در زمان انتخاب‌واحد بدهد. البته این کار مشروط بر این است که تعداد واحدهای درسی باقی مانده از حداقل مجاز در نظر گرفته شده برای دانشجویان یعنی 12 واحد کمتر نشود.


البته این ماده تبصره‌ای هم دارد، تبصره‌ای که براساس آن دوره تابستانی مستثنی از مفاد این ماده است؛ از سوی دیگر براساس آنچه در آیین‌نامه آموزشی آمده، در نیمسال‌هایی که دانشجو به دلیل رعایت پیش‌نیازها یا عدم امکان ارائه درس توسط واحد دانشگاهی تا پایان هفته حذف و اضافه موضوع ماده 36 کمتر از حداقل واحد درسی مجاز را انتخاب کرده باشد، این مساله بلامانع بوده و آن نیمسال جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب خواهد شد؛ علاوه‌بر آن اگر میانگین نمرات آن نیمسال نیز کمتر از 12 باشد، دانشجو مشروط نخواهد شد؛ چراکه نمرات دروس آن نیمسال در میانگین کل و نیمسالی دانشجو محاسبه می‌شود.


هرچند تمامی دانشجویان امکان استفاده از حذف و اضافه را دارند، رعایت برخی قوانین در زمان استفاده از این امکان مساله‌ای است که دانشجویان باید به آن توجه داشته باشند و توصیه می‌شود دانشجویانی که از لحاظ کمیت و کیفیت در زمان انتخاب‌واحد خود مشکلی نداشته‌اند، به دنبال حذف و اضافه نروند و به دنبال ماجراجویی نباشند تا با مشکل مواجه نشوند.


همچنین یکی از قوانینی که دانشجویان باید به آن توجه کنند، انتخاب مجدد دروسی است که دانشجو پیشتر آن را در ترم‌های گذشته گذرانده است، در صورتی که دانشجویی سهوا اقدام به چنین کاری کند؛ عواقب آن برعهده خودش خواهد بود. علاوه‌بر این، همه دانشجویان در زمان کار با سامانه‌های دانشگاهی خود، با مشکل کند شدن و ترافیک این سایت‌ها مواجهند؛ مسئله‌ای که قطعاً در هنگام حذف و اضافه نیز وجود دارد؛ از این رو توصیه می‌شود دانشجویان پیش از شروع حذف و اضافه کد مشخصه دروسی را که با آن در زمان حذف و اضافه کار دارند، استخراج کنند تا از این طریق نه‌تنها در زمان صرفه‌جویی کنند، بلکه با کندی نیز مواجه نشوند.


پرداخت شهریه ثابت ترم جدید و همچنین پرداخت بدهی قبلی از سوی دانشجو هم از مسائل مهمی است که باید به آن توجه داشت؛ چراکه تا زمان پرداخت آن، دانشجو امکان استفاده از حذف و اضافه را ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب