دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1394 - 13:42
رئیس انجمن مددکاران ایران در گفت وگو با آنا

دختران فراری به خانه‌های سلامت بهزیستی منتقل می‌شوند

رئیس انجمن مددکاران ایران با یادآوری سابقه‌ 16 ساله تاسیس مراکز نگهداری دختران فراری در کشور گفت: دختران بالای 18 سال که مشکل اخلاقی نداشته باشند و به دلیل شرایط بد سرپرستی و یا بی‌سرپرستی از خانه فرار کرده باشند با حکم قضایی به خانه‌های سلامت بهزیستی مننتقل می‌شوند.
کد خبر : 26126

حسن موسوی چلک در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا و در واکنش به اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خصوص مراکز نگهداری دختران فراری در کشور تاکید کرد: یکی از وظایف سازمان‌ها و مراکز دولتی، اتخاذ تصمیمات و تدابیر مناسب و تدوین برنامه‌های اجرایی برای پاسخگویی به نیازها و مشکلاتی است که در جامعه ممکن است وجود داشته باشد؛ طبیعتا یکی از حوزه‌هایی که در کشور ما باید راجع به آن تصمیمی اتخاذ می‌شد حوزه آسیب‌های اجتماعی و به طور خاص و ویژه موضوع فرار از خانه است.


وی افزود: سال 1378 مراکز اورژانس اجتماعی در ایران راه‌اندازی شد که یکی از مهمترین اهداف این طرح، پرکردن خلاء بین خانه و کلانتری بود که به مرور زمان این طرح تکمیل شد و هم اکنون 4 مرکز مداخله در بحران به عنوان مرکز مادر اورژانس اجتماعی به صورت سرپایی و شبانه روزی از 21 روز تا 40 روز به نگهداری از دختران فراری می‌پردازد.


رئیس انجمن مددکاران ایران در خصوص نحوه ورود به این مراکز نگهداری گفت: چنانچه افراد نتوانند به صورت حضوری به این مراکز مراجعه کنند می‌توانند از طریق تماس با اورژانس اجتماعی و خط 123 سازمان بهزیستی خود را معرفی کنند و در برخی موارد نیز از سوی مراجع قضایی و انتظامی افراد به این مراکز معرفی می‌شوند.


موسوی چلک یادآور شد: در برخی مواقع دختران به دلایل مختلفی از جمله ازدواج‌های اجباری، بدسرپرستی و مشکلات خانوادگی و اجتماعی از خانه فرار کرده و به سمت شهرهای دیگر سفر می‌کنند برهمین اساس پس از بررسی شرایط و وضعیت فرد فراری و احراز هویت وی، در مراکز بهزیستی به نام خانه‌های سلامت نگهداری می‌شوند.


انتقال دختران آسیب دیده به مراکز بازپروری زنان آسیب دیده


وی ادامه داد: دختران بالای 18 سال که مشکل اخلاقی نداشته باشند و به دلیل شرایط بد سرپرستی و یا بی سرپرستی از خانه فرار کرده باشند با حکم قضایی این افراد به خانه‌های سلامت بهزیستی مننتقل می‌شوند اما اگر در فاصله فرار تا مراجعه به اورژانس اجتماعی به هر دلیلی دچار رفتارهای نامشروع با دیگران شوند آنها دیگر آسیب دیده محسوب می‌شوند و آنها به مراکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی ارجاع می‌شوند.


دختران در معرض آسیب اجتماعی میهمان خانه‌های سلامت بهزیستی


این کارشناس آسیب‌های اجتماعی شرط اصلی حضور دختران فراری در خانه‌های سلامت را در معرض آسیب بودن آنان دانست و گفت: شرط اصلی حضور در خانه‌های سلامت این است که دختر آسیب دیده نبوده بلکه در معرض آسیب باشد و در این خانه‌ها بر ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری تخصصی برای دختران در معرض آسیب تاکید می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه خانه‌های سلامت دارای چارت سازمانی و اداری است، افزود: خانه‌های سلامت در همه استان‌ها وجود دارد و تشکیلات و چارت سازمانی دارد و مانند خانه‌های عادی ماست و دختران در این مراکز مانند خانه‌های عادی زندگی می‌کنند.


اقامت 6 ماهه دختران فراری در خانه‌های سلامت بهزیستی


موسوی چلک در خصوص مدت زمان اقامت در مراکز نگهداری در سازمان بهزیستی کشور گفت: این افراد با توجه به مقررات آیین‌نامه‌ای و دستورالعمل سازمان می توانند تا 6 ماه در این خانه‌های سلامت اقامت کنند و تا زمانی که از امنیت اجتماعی و خانوادگی فرد مطمئن نشویم از رها کردن و بازگرداندن فرد به خانواده جلوگیری می‌کنیم. ظرفیت این خانه‌ها 10 نفر است.


به گزارش آنا، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی نخستین مرکز برای نگهداری دختران فراری در پایتخت خبر داد و گفت: ما مطالعه‌ای در مورد دخترانی داشتیم که به هر دلیل از جمله اجبار در ازدواج، تفاوت‌های بین‌نسلی، عشق در فضای مجازی و... از خانه فرار می‌کنند و به این دلیل بعد از این شرایط دیگر نمی‌توانند به خانه برگردند و تنها مکان برای آنها پاسگاه‌های کلانتری است. در این شرایط به افرادی پناه می‌برند که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. مطالعات ما نشان داد که این دختران در مرحله اول اگر توسط یک مرکز نگهداری شوند بیشتر از فرار برایشان اتفاقی نمی‌افتد اما در غیر این‌صورت تا مرز تن‌فروشی، اعتیاد و سوءاستفاده جنسی نیز پیش می‌روند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
ترمه خوانساری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
۰
آدرس اینجا کجاست میشه دقیق بگید؟؟
سوگند
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
۰
سلام من 18 سالمه و مادرم فوت کرده . پدرم نو کار فروش مواد مخدر شیشه هستش و با خوانمی به صورت نا مشروع زندگی میکنه . اونا هر روز منو به طرز فجیح و بی دلیل کتک میزنند و چند جای بدنم هم ضرب دیده ولی کسی رو ندارم به دادم برسه میخوام خونه رو ترک کنم ولی جایی واسه موندن ندارم و میترسم تو خیابون بمونم تکلیف من چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۹
۰
سلام من ۲۱سالمه پدرم فوت کرده مادرمممم ازدواج الانم تو خونه رام نمیدن میخوام از خونه فرار کنم ولی جایی رو ندارم بمونم کسیو ندارم برم پیش حالا تکلیف من چی میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
۰
من پدر مادرم دارن از هم جدا میشن و من نه پدرمو میخوام نه مادرمو خانواده جفتشونم قادر به نگه داری من نیستن و من میخوام خودم برم بهزیستی باید چیکار کنم؟لطفا کمکم کنین
ستايش
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
۰
سلام خسته نباشيد من پدر و مادرم ١٢ سال از هم جداشدن و من الان ١٥ سال سن دارم من چند سال پيش مادر پدرم زندگي كردم وقتي پدرم زن گرفت پي پدرم رفتم ولي زنش راضي نبود تا زماني كه حامله شد
حامله كه شد من پيش مادرم رفتم و ٨ ماه پيشش دندگي كردم مادرم الان منو نميخواد منم نميخوم برگردم پيش پدرم چيكاربايد بكنم
اقلیما
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱
۰
آیا اصلا کسی توجه میکنه این دختر خانما تکلیفشون چیه باید چیکار کنن منم مشکلاتی پیدا کردم که باید برم از اینجا کاش ما بتونیم همدیگه رو پیدا کنیم باهم باشیم نترسیم ?
امیر حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۳
۲
سلام من میخوام با یه دختر بی سرپرست ازدواج کنم یا کسی که پدر و مادرش از هم جدا شدند.
خدا روشکر پسر خوبی هستم و قیافمم خوب هستش. احمد الله خونه و ماشین هم دارم اگه کسی هستش بسم الله
خواهشن یه دختر خوب باشه
مریم
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
۰
ادرس دقیق رو لطف میکنید من هیژده سالمه و خونوادم بام درس رفتار نمیکنن تو بومهن یکی از شهرهای تهرانم اگ به یک پرورشگاه خوب برم خوشحال میشم
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
۰
سلام من قم زندگی میکنم مادرو پدرم از هم جداشدن پیش پدربزرگم اینا زندگی میکنم اونا دیگه منو نمیخوان جایی ندارم برم یه پرورشگاه خوب معرفی کنین
بهاره نمازی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
۱
من جایی ندارم برای زندگی لطفا پرورشگاه معرفی کنید بهم 24سالمه
مائده عزیزی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
۰
سلام من 16 سالمه خانوادم منو نمیخوان لطفا یه پرورشگاه خوب بهم معرفی کنید
هانیه صنعتی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
۳
با سلام من ۲۵ سالمه پدر و مادرم معتاد هستن و همش با هم دعوا میکننو منو پدرم اذیت میکرد و یه بارم بهزیستی رفتم و تعهد داد که اذیتم نمیکنه اما باز کاراشو تکرار کرد و اخر سرم خیلی شدید کتکم زد که نزاره برم دانشگاه و منم از دستش شکایت کردم ولی چون نیومد دادگاه نتونستم پیگیری کنم و الانم با خالم و برادرم زندگی میکنم اما خالم دوست نداره من باهاش بمونم و هر دفعه یه بهونه میاره که بیرونم کنه و نه جایی برای زندگی دارم و نه پولی لطفا کمکم کنین
بهزاد. ا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
۱
من حاضر به ازدواج با خانومی که مشکل در زندگی دارن هستم. فقط. خدا پیغمبر بشناسه
ستاره
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
هرجا هستی بیا منم با خودت بیر
باران
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
۰
تورو خدا به من کمک کنید به من سرپناه بدید خانوادم خیلی اذیتم میکنن نمیتونم تحمل کنم میخوام فرار کنم
..
Romania
جمعه ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۴
۰
سلام میشه لطفاااا ادرس بهزیستی تو اهواز رو بهم بگید لطفا یکی جواب بده
€€€
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
۰
پدر و مادرم منو نمی خوان یه پرورش گاه خوب معرفی کنید
مائده
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵
۰
من خونوادم به خصوص مادرم اصلا بهم اعتماد نداره ، ۱۸ سالمه میخوام برم سرکار ک بتونم پول کلاس کنکورو در بیارم مامانم دعوا راه میندازه تو رو خدا کمکم کنید میخوام فرار کنم
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
۰
سلام من ۱۸ سالمه و میخوام از خونه فرار کنم میشه لطفا یه پرورشگاه خوب تو اهواز معرفی کنید؟
یگانه بقایی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹
۰
سلام من یگانه هستم من ۱۳ سالمه خانوادم منو نمیخوان لطفا یک پرورشگاه در مشهد ب من معرفی کنین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
۰
میشه یه پرورشگاه تو مشهد بهم معرفی کنین
رستمی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳
۰
سلام 29 سالمه پدر و مادرم باهام درس رفتار نمیکنن.پیش روانپزشک هم رفتم ولی مشکلم حل نشده تازه مشکلاتم بذارم شده می‌خوام فرار کنم از خونه جایی واسه رفتن ندارم توروخدا کمکم کنید.
معصومه پایسته
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱
۳
پدرو مادرم منو نمیخوان و همش فحش و ناسزا میگن بهم و تهدیدم میکنن از خونه بیرونت میکنیم ،21سالمه لطفا جایی در پرورشگاه بندر عباس بهم معرفی کنید
سحر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
۰
سلام من ۱۷سالمه
هلدینگ شایسته