دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توضیح مدیرعامل راه‌آهن درباره قرارداد 7 میلیون یورویی چندوجهی کردن ایستگاه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که قرارداد طراحی و چندوجهی کردن ایستگاه‌های راه آهن کشور که فرانسوی‌ها آن را عملیاتی می‌کنند، 7 میلیون یورو ارزش دارد.
کد خبر : 26089

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا محسن پور سید آقایی در مراسم امضای این قرارداد با بیان اینکه طراحی ایستگاه‌های راه آهن تهران- قم- مشهد مجموعا 20 ماه به طور خواهد انجامید، گفت: البته طراحی ایستگاه‌های قطار حومه‌ای ورامین، اسلامشهر و کرج نیز در این قرارداد وجود دارد.


وی افزود: شرکت فرانسوی ارپ هیچ گاه ایستگاه‌های قدیمی را از نو نمی‌سازد، بلکه ایستگاه‌های موجود با تمام المان‌ها به صورت مجدد بازآفرینی و عملا با حفظ هویت توسعه می‌یابند که برای همین منظور استفاده از تجربه این شرکت را انتخاب کردیم.


مدیرعامل شرکت راه آهن تاکید کرد: هدف ما این است که مفاهیم و معماری موجود در ایستگاه‌های راه آهن تهران، قم و مشهد به شکل فعلی حفظ شوند و به صورت مدرن توسعه یابند.


پورسید آقایی اظهار کرد: ما در کنار شرکت فرانسوی ارپ یک شرکت مشاور ایرانی نیز به عنوان ناظر بر قرارداد قرار داده‌ایم تا هم امور نظارتی و هم تحویل گیری اسناد را انجام دهد.


وی ادامه داد: ما این طرح را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در حین انجام آن مشاوران ایرانی بتوانند روش‌های انجام کار را آموزش ببینند و بر این اساس در طراحی‌های بعدی مورد نیاز کشور از مشاوران ایرانی استفاده شود.


معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عملیات ساخت پس از اتمام طراحی بلافاصله آغاز و فرآیند ساخت‌و‌ساز با بهره‌گیری صد درصدی از پیمانکاران ایرانی انجام می‌شود، اضافه کرد: ممکن است بر اساس طراحی‌های صورت‌گرفته بخش‌هایی از سایت تهران خارج شود، چرا که اکنون قسمت‌های متعددی از جمله تعمیرات لوکوموتیو، واگن‌های مسافری و بخش های فنی در داخل این سایت قرار دارند.








طراحی ایستگاه‌های راه آهن با همکاری شرکت فرانسوی و ساخت‌و‌ساز آن توسط شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی صورت می‌گیرد

پورسیدآقایی با بیان اینکه تشکیل وزارتخانه راه و شهرسازی فرصت طلایی برای ایجاد تفکر جدید یکپارچه‌سازی حمل‌و‌نقل شهری را در کشور فراهم کرد، گفت: متاسفانه این تفکر در گذشته چندان در میان طراحی‌ها دیده نمی‌شد، در حالی که امروز توسعه شهری بدون محوریت حمل و نقل امکان پذیر نیست.


مدیر عامل شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه برای رفت و آمد راحت به شهرهای اصلی و جلوگیری از حاشیه نشینی شهرهای بزرگ باید سیستم حمل ونقل مدرن ایجاد کنیم، افزود: با ایجاد امکان سیستم حمل و نقل آسان، ارزان و سریع مردم می‌توانند برای سکونت در شهرها و مناطق مختلف انتخاب داشته باشند.


وی با بیان اینکه متاسفانه تا کنون یکپارچه سازی حمل‌و‌نقل در کشور به صورت جزیره‌ای صورت گرفته است، اظهار کرد: مدهای حمل ونقلی کشور با یکدیگر متصل نیستند و حتی خطوط ساخته‌شده مترو نیز هیچ اتصالی با راه آهن ندارند. البته خط 7 متروی تهران قرار است اخیرا با یک خط انشعاب به فرودگاه مهرآباد متصل شود.


پورسید آقایی با تاکید بر اینکه باید ایستگاه‌های مترو و راه آهن در یک فضا قرار داشته باشند، ادامه داد: این معضل علاوه بر تهران در سایر شهرهای کشور نیز وجود دارد، به گونه‌ای که در اهواز، قم و تبریز نیز خطوط مترو بدون ارتباط با ایستگاه راه آهن طراحی شده است.


وی با بیان اینکه امروز باید به دنبال طراحی ایستگاه‌های چندوجهی در کشور باشیم، افزود: ایستگاه‌های حمل ونقل باید به صورت چند منظوره باشند و قطارهای راه آهن، قطارهای سریع السیر، ترمینال تاکسی و حمل ونقل شهری به صورت یکجا در اختیار مردم قرار گیرند.


پورسید آقایی تاکید کرد: در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی می‌توان از یک ایستگاه راه آهن به قطارهای سریع السیر و همچنین شبکه حمل‌و‌نقل شهری دسترسی داشت که ما نیز این مفهوم را از شرکت ارپ می‌خواهیم.


وی گفت: فرانسه دارای سیستم‌های حمل‌ونقل توسعه‌ای مدرن است و ارتباط با این کشور می‌تواند به توسعه سیستم های حمل ونقل ایران کمک کند.


معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانش و فناوری لازم برای ساخت در کشور وجود دارد، اما باید مفاهیم جدید طراحی به این بخش وارد شود که بر همین اساس طراحی این ایستگاه‌های راه آهن با همکاری شرکت فرانسوی و ساخت و ساز آن توسط شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی صورت می‌گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب