برندسازی در حوزه صنعت مورد غفلت واقع شده است
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد شریعتمداری در سیزدهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران که با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان، قائم مقام وزیر کشور و جمعی از مدیران و صاحبان برندهای ارزشمند ایرانی و همچنین تولیدکنندگان موفق حوزه صنعت در محل مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، تاکید کرد: هم اکنون بخش خصوصی در شناسایی و معرفی برندهای داخلی پرچمدار هستند چراکه برندسازی از جمله کارهایی است که ما از آن غفلت کرده ایم.
وی با بیان اینکه برای حضور در بازارهای جهانی باید برندسازی را عملیاتی و به طور جدی آن را دنبال کنیم، اظهار کرد: در این زمینه هرجا که با مشکل مواجه شدید می توانید با مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط برقرار سازید و در این مسیر پشتیبان شما هستیم.
شریعتمداری ادامه داد: برندسازی از جمله سیاستهای مورد حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت است و واحدهای صنعتی و تولیدی برای بقا نیاز دارند که خود را با علم و تکنولوژی روز هماهنگ کنند.
وی همچنین در این مراسم به رشد ۶.۵ درصدی بخش صنعت در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: صنعت معدن و تجارت کشور با وجود تمام مشکلات پس از عبور از دوسال رکود و رشد منفی ۱۰ درصد، بار دیگر در مسیر پیشرفت قدم گذاشت و سال گذشته به ۶.۵ درصد رشد رسید.
شریعتمداری افزود: در سال جاری درخواست برای تاسیس واحدهای صنعتی ۱۹ درصد افزایش یافته است که نشان از رونق فعالیت های صنعتی در کشور دارد.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، با تامین اعتبار ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتباربانکی ۱۸ هزار واحد صنعتی دوباره به چرخه تولید بازگشتند.
شریعتداری گفت: ۹.۷ میلیارد دلار سرمایهگذاری مستقیم خارجی در پسابرجام به ثبت شورای عالی جذب سرمایهگذاری خارجی رسید و حدود ۴۰ درصد آن در نقاط مختلف کشور سرمایهگذاری شده است.
وی با بیان اینکه ۲۴۴ واحد صنعتی با جذب سرمایه مستقیم خارجی در دوره پسا برجام کار خود را آغاز کردند که ۵۰ واحد آن به بهرداری رسیده است، افزود: فعالان صنعتی و تولیدی از کمبود منابع مالی برای گسترش فعالیت خود گلایه دارند و باید شرایط را برای افزایش قدرت بانک ها در جهت تامین منابع مالی واحدهای صنعتی فراهم کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راهکارهایی برای تامین منابع مالی واحدهای تولیدی گفت:از دیگر مشکلات نرخ بالای سود بانکی برای تامین منابع نوسازی واحدهای صنعتی است که پیشنهاداتی برای تامین منابع مالی واحدهای صنعتی به مجلس ارائه شده است.
پیش از سخنان شریعتمداری ، دبیر کمیته علمی سیزدهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران در سخنانی با بیان اینکه هم اکنون حدود 70 درصد واردات داریم، این قضیه بدین سبب است که فعالان اقتصادی کشور به بحث نرم اقتصاد کمتر پرداخته اند.
شهریار شفیعی تصریح کرد: اقتصاد جهانی هم اکنون یک اقتصاد دانش بنیان است و به رانت متکی نیست و جای دارد که اقتصاد ایران نیز وارد حوزه تکنولوژی شود و فعالیت های نرم اقتصادی انجام دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پارادایم ابزار تولید تغییر یافته است، خاطر نشان کرد: در سال 2017 برند و تکنولوژی حرف اول را در بحث ابزار تولید می زنند چرا که اقتصاد برند، اقتصاد اصلی دنیا به شمار می آید.
شفیعی ادامه داد: اصل قدرت شرکت های برتر اقتصادی دنیا در دارایی های غیرملموس آنها نهفته است هرچند دارایی های ملموس آنها طی چند سال اخیر 10 برابر شده باشد.
این فعال حوزه برندسازی با بیان اینکه حوزه برند یک بازی برد برد است، اظهار کرد: برای ورود به بازارهای جهانی باید ابزار آن را آماده کنیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون در دنیا جنگ در حوزه برند و تکنولوژی است و این یک جنگ مغزها محسوب می شود و بسیار پیچیده و حساب شده صورت می گیرد بنابراین با بریز و به پاش های رانتی نمی توان با آن مقابله کرد.
مصطفی حسنی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت دیگر سخنران این جشنواره بود که در این مراسم از طرح پیشنهادی خود در خصوص آری به تولید ملی خبر داد و گفت: برای رشد تولید ملی باید ظرفیت خرید کالاهای داخلی را با ایجاد منافع برای خریداران مهیا سازیم.
وی اضافه کرد: در این طرح سیستم خرید به کالاهای کد دار ایرانی متصل خواهد شد و به خریداران کالاهای داخلی امتیازاتی تعلق می گیرد.
حسنی افزود: تامین منافع برای خریداران داخلی در این سیستم، نتیجه درخشانی خواهد داشت.
انتهای پیام/