دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توسعه ایستگاه‌های راه آهن تهران- قم- مشهد به دست طراحان فرانسوی

قرارداد طراحی و توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن تهران- قم- مشهد صبح امروز در شرکت راه آهن به امضا رسید.
کد خبر : 26061

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بر اساس این قرارداد جانمایی ایستگاه‌های راه آهن جدید شهر تهران در حوزه شهری تهران بزرگ با هدف افزایش دسترسی ریلی، طراحی ایستگاه چندوجهی، دسترسی آسان بین انواع مدهای حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری و طراحی و جانمایی ایستگاه راه آهن تندرو در دستور کار قرار می‌گیرد.


معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن در این مراسم با بیان اینکه قرارداد راه آهن و شرکت «ارپ» برای توسعه سه مورد از اصلی‌ترین ایستگاه‌های راه آهن کشور تنظیم شده است، گفت: تاکنون اهداف طرح موجود کمتر در راه آهن کشور دیده شده است که جانمایی جدید ایستگاه‌های شهر تهران طراحی ایستگاه چندوجهی، جانمایی ایستگاه تندروی تهران، بهینه‌سازی محوطه ایستگاه تهران، طرحی و باز آفرینی آن و ... از جمله آنها هستند.


سعید محمدزاده افزود: ایستگاه‌های موفق دنیا ایستگاه‌هایی هستند که در آن ایستگاه‌های درون‌شهری و برون‌شهری با یکدیگر ملاقات کنند و مسافر در کمترین زمان سفر خود را انجام دهد.


وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی‌ها بسیار کم است، بنابراین یکی از اهداف دولت یازدهم توسعه قطارهای حومه‌ای است که ایجاد ایستگاه‌های متعدد از لازمه‌های آن به شمار می‌رود.


محمدزاده با بیان اینکه مسیر تهران - مشهد مهمترین سفر ریلی کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: در مشهد بحث اتصال شبکه برون‌شهری و درون‌شهری را خواهیم داشت تا بر اساس آن ایستگاه این شهر آماده پذیرایی از مسافران باشد.








ایستگاه‌های موفق دنیا ایستگاه‌هایی هستند که در آن ایستگاه‌های درون‌شهری و برون‌شهری با یکدیگر ملاقات کنند و مسافر در کمترین زمان سفر خود را انجام دهد

وی تاکید کرد: استفاده از حداکثر ظرفیت ترمینال 1 مشهد در دستور کار ما قرار دارد و در صورت لزوم ترمینال 2 را نیز طراحی می‌کنیم.


معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با بیان اینکه قم سومین شهر مورد اشاره و تاکید در این قرارداد است، اظهار کرد: قم محور اتصالی تهران به اصفهان است. این محور همچنین به عنوان پایانه قطارهای حومه‌ای عمل می‌کند و نقش ایستگاه میانی قطار سریع السیر تهران را نیز خواهد داشت.


محمدزاده با تاکید بر اینکه ما صرفا ایستگاه راه آهن طراحی نمی‌کنیم، گفت: ما به دنبال طراحی ایستگاهی متشکل از انواع مدهای حمل ونقل هستیم و در این قرارداد نیز بر توسعه و مبنای حمل‌و‌نقل همگانی تاکید داریم. همچنین ایستگاه را به عنوان یک محرک دیده‌ایم تا از طریق آن شهر را توسعه دهیم.


همچنین مدیر عامل شرکت طراحی فرانسوی «ارپ» با بیان اینکه ایران بر توسعه ایستگاه‌های راه آهن به ویژه در تهران، مشهد و قم در این قرارداد تاکید دارد، گفت: بهینه‌سازی و طراحی سایت ایستگاه‌ها، طراحی جامع محوطه ایستگاه با رویکرد چند وجهی و توسعه حمل‌و‌نقل‌محور، به‌روزآوری ایستگاه موجود و نو کردن آن و تبدیل به یک ایستگاه مدرن و ساخت ایستگاه‌های جدید از اهداف مورد پیگیری است.


آرتین تریکو افزود: یک ایستگاه راه آهن بسیار شاخص و قابل توجه در تهران وجود دارد که حدود 80 سال پیش ساخته‌شده و شاید با نیازهای امروزی همخوانی نداشته باشد، بنابراین مدرن کردن این ایستگاه در دستور کار ما قرار دارد.


وی با بیان اینکه سایت 170 هکتاری ایستگاه راه آهن تهران نیز قابل برنامه‌ریزی است، تصریح کرد: برای ایستگاه راه‌آهن تهران 5 برنامه در نظر داریم که طراحی طرح جامع تهران را نیز در بر می‌گیرد. همچنین برای این ایستگاه راه آهن امکان سیر قطارهای سریع‌السیر را پیش‌بینی کرده‌ایم و بر اساس مطالعات ایستگاه‌های حومه‌ای طراحی خواهیم کرد.


تریکو تاکید کرد: ایستگاه راه آهن مشهد به لحاظ مکانی موقعیت مناسبی داشته و در قلب این شهر قراردارد، بنابراین سه هدف بهینه کردن، محوطه‌سازی ایستگاه و طراحی طرح جامع ایستگاه را در آن دنبال خواهیم کرد.


وی بیان کرد: قم نیز ایستگاه بعدی در این قرار داد است که جانمایی و طراحی ایستگاه سریع‌السیر قم در مسیر تهران- قم- اصفهان و بهینه کردن سایت و طراحی طرح جامع این ایستگاه را دنبال می‌کنیم.


ارتقای ایستگاه کنونی قم برای پذیرایی از قطارهای حومه‌ای تهران و قطارهای تندرو تهران- قم- اصفهان، بهینه‌سازی محوطه ایستگاه راه آهن قم و اتصال مستقیم از طریق باغ راه به حرم حضرت معصومه(س)، بررسی و طراحی ترمینال 2 ایستگاه راه آهن شهر مشهد، طراحی ایستگاه چندوجهی شهر مشهد با هدف دسترسی آسان میان انواع مدهای حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و ایجاد امکان پذیرایی از قطارهای برقی تهران- مشهد از اهداف تفاهم در قرارداد مشترک شرکت راه آهن ایران و شرکت فرانسوی ارپ است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته