دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1396 - 07:45
نماینده مردم تهران در مجلس مطرح کرد؛

لزوم تعریف فرمول کسر مالیات 70 درصدی از حقوق‌های نجومی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: باید فرمول داده شود که از افراد دارای حقوق نجومی تا 70 درصد مالیات دریافت شود و این در تمام دنیا رایج است. چنین افرادی باید در اداره کشور نقش بیشتری داشته باشند؛ چراکه کشور هزینه امنیت آن‌ها را پرداخت می کند.
کد خبر : 260162

علیرضا محجوب در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، با اشاره به وضعیت مالیات در کشور اظهار داشت: وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های دولتی برداشتی غلط از مالیات بر ارزش افزوده دارند. مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر مصرف است و بدان معناست که افراد پرمصرف به نفع فقرا مالیات دهند.


وی تاکید کرد: موضوع مالیات بر ارزش افزوده باید توزیع مجدد شود و از مصادیق توزیع مجدد درآمد است؛ آن هم از مصرف‌کنندگان پرمصرف و در آخرین لنگرگاه مصرف؛ نه از تولیدکننده، جریان تولید و محصول تولیدشده در یک واحد صنعتی.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتی اگر کسی کالایی را از یک واحد صنعتی خریداری کند، باید مالیات آن کسر شود، تصریح کرد: متاسفانه اصرار ممیزین مالیاتی و دستگاه مالیاتی کشور به شیوه سنتی مستوفیان قاجار سبب شده نتوانیم از قوانین به نفع قوانین استفاده کنیم؛ بلکه از قوانین به بدترین شکل آن استفاده می شود. ضمن اینکه در توزیع منابع نیز عینا شاهد همین اتفاق هستیم.


وی خاطرنشان ساخت: مالیاتی که در بند (الف) تبصره 6 دیده شده است، کمتر از چیزی است که قانون تعیین کرده است. نمی دانم چرا زمانی که قانون دائمی داریم و فرمول تعیین بخشودگی در آن مشخص است، اصرار داریم در قانون بودجه به قانونگذاری بپردازیم.


مالیات بر حقوق را نباید حرام و هرس کنیم


محجوب با اشاره به اینکه برهم زدن مدل دریافت مالیات درست نیست، تصریح کرد: مالیات بر حقوق از مالیات های تکلیفی است و از منابعی است که هزینه دولت باید مستقیما از آن ایجاد شود. ما آن را حرام و هرس می کنیم و با معافیت های مالیاتی آن را فضل و بخشش می کنیم. در حال حاضر سقف قانون اول مالیاتی ما 55 درصد است، سقف قانون مالیاتی دوم که به اشخاص و حقوق مربوط می شود، 25 درصد بود و اکنون ما عملا این میزان را به 15 درصد تبدیل کرده‌ایم.


وی افزود: معافیت مالیاتی برای حقوق کارمندان یعنی کاستن از درآمدهای کشور زمانی که صحبت از حقوق های نجومی بود، باید سوال می شد چرا از این افراد مالیات گرفته نمی شود؟ باید فرمول داده شود که از افراد دارای حقوق نجومی تا 70 درصد مالیات دریافت شود و این در تمام دنیا رایج است. چنین افرادی باید در اداره کشور نقش بیشتری داشته باشند؛ چراکه کشور هزینه امنیت آن‌ها را پرداخت می کند. کشور هزینه امنیت فقرا را تامین نمی‌کند؛ بلکه هزینه امنیت افراد ثروتمند را پرداخت می‌کند.


نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بسیاری از موارد که در بودجه مطرح است، جنبه قانونگذاری دارد، گفت: قانون بودجه طبق اصول 52 و 53 معلوم است و باید ماهیت کارکردی آن رقم، عدد و ردیف باشد. اما وقت زیادی از مجلس صرف مباحثی می شود که باید در قوانین بحث شود نه در قانون بودجه.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته