دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1396 - 08:31
سرمربی تیم‌ملی تکواندو:

موفقیت همیشه کسب مدال طلا نیست/ بی‌اختیاری شورای فنی در عزل سرمربی تیم ملی

سرمربی تیم‌ملی تکواندو گفت: در یک سال گذشته تغییرات زیادی در تکواندو دنیا به وجود آمد و ما در سخت‌ترین شرایط ممکن هدایت تیم ملی را برعهده گرفتیم.
کد خبر : 260028

مهدی بی‌باک سرمربی تیم‌ملی تکواندو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره جلسه شورای فنی فدراسیون تکواندو گفت: «اطلاعی از جلسه شورای فنی ندارم و فقط می‌دانم روز پنج‌شنبه(فردا) اعضای شورای فنی در مورد عملکرد تیم ملی در این یک سال اخیر جلسه خواهند داشت.سال‌های گذشته هم این جلسه برگزار می‌شد و ما گزارشی در مورد عملکرد تیم‌ملی در یک سال گذشته ارائه می دادیم.»


وی درباره نتایجی که در یک سال اخیر با تیم‌ملی تکواندو به دست آورد،‌گفت: «زمانی که هدایت تیم ملی تکواندو را قبول کردم تیم شرایط سختی داشت و کمتر کسی این ریسک را برعهده می‌گرفت اما خدا را شکر من مسئولیت این تیم را قبول کردم و رفته رفته با توجه به مدال‌ها و رنکینگ بازیکنانt تیم ملی روند رو به رشدی پیدا کرد، در ابتدا تیم از نظر روحی و روانی چندان شرایط خوبی نداشت اما کم کم بازیکنان خودشان را شناختند و رفته رفته بهتر عمل کردند. به اعتقاد من همیشه کسب مدال طلا موفقیت نیست همین که در تیم ملی یک عده بازیکن جوان روی کار آمدند و رنکینگ ملی‌پوشان در این شرایط افت نکرد و در خیلی مواقع آن را حفظ و یا افزایش دادیم کار بزرگی است که انجام شده است.ضمن اینکه در این یک سال ما فقط دو تورنمنت رفتیم و مابقی مسابقات ما گرندپری و گرند اسلم بوده که خدا را شکر با وجود اینکه شرایط روحی و روانی بازیکنان خوب نبود اما ما موفق شدیم دوباره اعتماد به نفس بازیکنان را برگردانیم و مدال‌هایی را در گرندپری‌ها کسب کردند.»


بی باک ادامه داد:«‌به اعتقاد من برای موفقیت یک تیم تنها کادرفنی راهگشا نیست و مجموعه عوامل دست به دست هم می دهند تا یک تیم در میادین بین المللی موفقیت کسب کند.از سال گذشته که مسئولیت فنی تیم برعهده من است ما در برخی موارد کمبود داشتیم که یکی از آنها نداشتن مدیریت فنی تیم بود.‌یک مدیر فنی لایق که به تیم و کادرفنی در شرایط سخت روحیه بدهد ما نداشتیم، اما در بحث تدارکات و اردوهای تیم ملی خدا را شکر مشکلی نداشتیم. از طرفی دیگر ما تغییر قوانین تکواندو را داشتیم و تا تکواندوکاران خودشان را با این شرایط وقف بدهند کار سختی بود، شما فکر کنید آنها با سیستم قدیم کار کردند و حالا با تغییراتی مواجه شدند که باید خودشان را با آن سازگار می کردند. ضمن اینکه ما امسال در تیم ملی پوست اندازی داشتیم به این صورت که برخی قهرمانان ما مثل زواره و بهنام اسبقی از تیم خداحافظی کردند و همچنین مهدی خدابخشی را در وزن 80- ما در چند گرندپری نداشتیم در صورتی که ما همیشه تیم 8 نفره به گرندپری یا گرنداسلم اعزام می کردیم اما امسال همانطور که گفتم به دلیل نداشتن بازیکن در هر مسابقه سه یا چهار نفر را اعزام می کردیم.همه این شرایط باعث شد در نظر برخی اهالی تکواندو نتایج خوبی به دست نیامده باشد که البته این طور نیست.»


وی گفت: «‌ما برای مسابقه گرندپری اول و دوم به ترتیب سه و چهار بازیکن اعزام کردیم. در مسابقات گرندپری لندن هم موفق به کسب یک مدال نقره و برنز شدیم. سجاد مردانی دو نفر از حریفان خود را با امتیاز خوب شکست داد و در مقابل حریف کره‌ای که مدال طلا، نقره و برنز مسابقات گرندپری را داشت تا ثانیه های پایانی جلو بود اما مسابقه به راند طلایی کشیده شد. در راند طلایی نیز همه چیز مساوی بود و هر دو تکواندوکار یک سنسور را روشن کرده بودند اما متاسفانه سیستم حریف کره‌ای را به عنوان فرد برتر انتخاب کرد. آرمین هادی پور هم در گرندپری لندن حریف قدرتمند که دارنده مدال المپیک و جهان بود را شکست داد‌ اما در مرحله نهایی مقابل حریف روسی خود شکست خورد اما در راند طلایی در 2 ثانیه پایانی با اینکه ضربه ای از بالای سر او رد شد و به هیچ عنوان برخورد نکرده بود اما متاسفانه به حریف امتیاز دادند.‌در هر صورت این دو نفر شانس مدال طلا داشتند اما متاسفانه همانطور که گفتم بدشانسی آوردند.»


بی باک ادامه داد: «‌خوشبختانه فرزان عاشورزاده بعد از 18 ماه موفق به کسب مدال نقره و برنز شد. در وزن 58- کیلوگرم سه نفر مختلف مدال کسب کردند. در وزن 80- که نماینده نداشتیم و در دو وزن 68 و 80+ نیز نتایج خوبی کسب کردیم.در گرنداسلم متاسفانه فرزان مصدوم بود و تنها یک هفته تمرین داشت از همین روی نتوانست در آن مسابقات نتیجه بگیرد اما مابقی بازیکنان مانند میرهاشم حسینی با نتایجی که به دست آورده نشان داد روند روبه رشدی دارد و از کسانی است که در آینده برای تیم ملی تکواندو مدال های خوبی کسب خواهد کرد و آینده روشنی دارد. آرمین هادی پور هم همین شرایط را دارد به هر حال باید به این نکته توجه کنیم که تیم ملی پوست اندازی کرده و جوانان زیادی به تیم ملی ملحق شدند و آنها نیاز به زمان دارند تا خودشان را ثابت کنند.»


سرمربی تیم‌ملی تکواندو در بخش دیگری از صحبت‌هایش با خبرنگار آنا به فشردگی مسابقات اشاره کرد و گفت:« تیم ملی در این مدن فرصت نفس کشیدن نداشت و ما پیوسته باید خودمان را برای گرندپری‌های مختلف آماده می‌کردیم، طبیعی است که چنین شرایطی نه تنها برای ما بلکه برای اکثر کشورها که شرایطشان مانند ماست سخت بود. در این مدت هم فقط کشورهای مانند روسیه و کره تکواندوکاران زیادی در هر مسابقه اعزام می‌کردند آن هم به دلیل پشتوانه سازی خوبی که داشتند.»


بی باک عنوان کرد: «‌البته همه این صحبت ها به این معنی نیست که من کامل از نتایج به دست آمده راضی هستم، نه من هم در برخی مواقع رضایت کامل نداشتم و توقع ام بیشتر بود اما باید به این نکته هم توجه کنیم که داشته‌های تیم‌ملی در حال حاضر همین است، متاسفانه آسیب دیدگی اعضای تیم و برخی مشکلات داوری باعث شد ما به مدال طلا نرسیم.‌در حالی که ما می‌توانستیم حداقل دو طلای در رقابت‌های گرندپری و گرند اسلم کسب کنیم.به هر روی به نظرم یکی دو مسابقه نمی‌تواند معیار خوبی برای اندازه‌گیری عملکرد تیم ملی باشد. من در جلسه پنج شنبه هم به اعضای شورای فنی از عملکرد خودم و همکارانم دفاع می‌کنم ضمن اینکه تغییر در کادرفنی هم در اختیار کمیته فنی و فدراسیون تکواندوست و شورای فنی در این خصوص اختیاری ندارد.»


سرمربی تیم تکواندو همچنین در مورد آخرین وضعیت جسمانی ابوالفضل یعقوبی گفت: «من اطلاعی از وضعیت یعقوبی ندارم و فکر می‌کنم‌ در صحبت هایش کم لطفی کرد چرا که ما حتی دکتر به او معرفی کردیم و با اینکه وظیفه من نیست و بحث جسمانی بازیکنان بر عهده کادر پزشکی است برای او وقت دکتر گرفتم و به او چندبار هم گفتم که وضعیت جسمانی‌اش را پیگیری کند. این مسائل دیگر به خود بازیکن بستگی دارد و اگر مشکلش حاد است باید خودش پیگیر آن باشد. ضمن اینکه او زیاد هم وزن کم نمی‌کرد و شاید یکی دو کیلو برای هر مسابقه باید وزن کم می‌کرد. در هر حال همانطور که گفتم من با او بارها گفتم که به دنبال حل مشکلش برود و حتی وقت دکتر هم برای او گرفتم. امیدوارم مشکل جدی برای او پیش نیامده باشد و هر چه زودتر سلامتی اش را به دست بیاورد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته