دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1394 - 16:41
دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو:

سموم غذاهای مانده، بیماری کشنده بوتولیسم را در پی دارد

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو با تشریح بیماری بوتولیسم و راه‌های پیشگیری از آن، تصریح کرد، سموم غذاهای مانده، بیماری کشنده بوتولیسم را در پی دارد.
کد خبر : 25966

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، طلعت قانع درمورد مسمومیت و مرگ ناشی از بوتولیسم گفت: این بیماری یکی از انواع بوتولیسم غذایی است که با خوردن غذاهای حاوی سم ایجاد می‌شود.


وی افزود: در این بیماری باکتری در حالت غیرفعال زنده می‌ماند تا اینکه در شرایط مناسب رشد قرار گیرد، سپس در روده رشد کرده و از خود سم آزاد می‌کند.


قانع تاکید کرد: بوتولیسم به عنوان اورژانس‌های پزشکی در نظر گرفته می‌شود و بسیار کشنده است؛ مسمومیت بوتولیسم بر اثر مصرف غذاهای آلوده‌ای مانند کشک غیر پاستوریزه و غذاهای کنسروی که قبل از مصرف حرارت مناسب ندیده‌اند و همچنین مصرف سوسیس و کالباس آلوده بروز می‌کند.


وی، تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع و خشکی و درد گلو را از علایم بوتولیسم برشمرد و گفت: این علایم با تاخیر 12 تا 24 ساعته بعد از مصرف ماده غذایی آلوده، ظاهر می‌شود.


دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو تاکید کرد: فرد دچار مسمومیت باید سریعا به یک مرکز درمانی مجهز جهت تزریق داروی ضد سم منتقل شود.


قانع یادآور شد: مهمترین اقدام درمانی در بوتولیسم تجویز سریع داروی ضد سم آنتی توکسین(Anti toxin) در مرکز درمانی است، در صورت درمان نشدن، ممکن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت کند.


وی یکی از آسانترین راه حل های پیشگیری از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم را تهیه غذا متناسب با نیاز و نگهداری نکردن غذا به مدت زیاد و جوشاندن کنسروهای مورد استفاده به مدت 20 دقیقه اعلام کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته