دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1394 - 15:58

عباس جدیدی: 5 یتیم‌خانه در تهران تاسیس شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه بیش از نیمی از آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران در نتیجه عدم تربیت صحیح کودکان یتیم و بی‌سرپرست است، پیشنهاد داد: 5 یتیم‌خانه تخصصی در 5 پهنه شهر تهران تاسیس شود.
کد خبر : 25961

به گزارش گروه اجتماعی آنا، عباس جدیدی در جریان یکصدو شصت و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح تذکر خود در خصوص افزایش آسیب‌های اجتماعی و در نتیجه بالا رفتن آمار جرم و جنایت و پیشنهاد بر ایجاد 5 یتیم‌خانه و نحوه نگهداری افراد بی‌سرپرست، یتیم و بی‌خانمان‌ها پرداخت و گفت: ایجاد یتیم خانه‌های تخصصی و هدفمند در شهر تهران از واجب‌ترین اقدامات شهری است.


وی با بیان اینکه نگاه اعضای شورای شهر در جلسات شورا، نگاهی تخصصی بوده و بررسی ریشه‌ای موضوعات را هدف گرفته است، اظهار کرد: آمار 15 میلیون پرونده‌ قوه قضائیه از میزان جرم و جنایت در سال گذشته نشان از افزایش میزان جرم و جنایت به ویژه در شهر تهران دارد.


عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نگاه تخصصی به این پرونده‌ها نشان می‌دهد که 60 درصد از این آمار 15 میلیونی مربوط به آسیب‌های اجتماعی است که 50 درصد از آن را کسانی مرتکب می‌شوند که بی‌سرپرست و یتیم بوده و از نعمت پدر و مادر بی‌بهره هستند.


وی در ادامه به موضوع تکالیف قانونی مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: وظیفه نمایندگی بر ما به عنوان اعضای شورای شهر تکلیف می‌کند که به حل این موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی به صورت ریشه‌ای بپردازیم.


جدیدی با تاکید بر اینکه بر اساس عرف و عادت شهروندان این موضوعات را از چشم شهرداری دیده و آن را وظیفه شهرداری می‌دانند، تصریح کرد: هم در قانون شهرداری‌ها و هم در مصوبات شورای شهر تکالیف روشنی در این خصوص برای مدیریت شهری تعیین شده است که اگر از این وظایف قانونی کوتاهی شود آیندگان حتما شورای شهر کنونی را مورد مواخذه و نقد قرار می‌دهند.


اقداماتی که برای حل آسیب‌های اجتماعی شده تخصصی نیست


وی با تاکید بر اینکه باید در خصوص آسیب‌های اجتماعی با نگاه دلواپسی نظر انداخت و با منش اسلام ناب محمدی و سلوک به شیوه حضرت علی (ع) اقدام کرد، اظهار کرد: اقداماتی که تاکنون در خصوص آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته لازم بوده است اما این اقدامات کافی، تخصصی و ریشه‌ای نیست.


عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نگاه مدیریت شهری باید پیشگیری قبل از درمان باشد، گفت: اگر از ابتدا و ریشه‌ای این موضوعات سازمان‌دهی و ساماندهی شود آمار بزهکاری و معضلات اجتماعی بسیار کاهش می‌یابد.


وی تاکید کرد: در واقع هزینه‌ای که در خصوص رفع آسیب‌های اجتماعی شود، سرمایه‌گذاری است؛ چراکه در آینده باید برای درمان این موضوعات صدها برابر هزینه کرد.


جدیدی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در خصوص افزایش سرانه‌های رفاه در شهر به ویژه گرمخانه‌ها و کمپ‌های ترک اعتیاد گفت: در این کمپ‌ها افراد بی‌خانمان و بی‌سرپرست در شب‌ها نگهداری شده و در روز به سطح جامعه فرستاده می‌شوند که چنین نگاهی تخصصی نیست؛ چراکه آنها در جامعه دوباره دست به بزه‌کاری می‌زنند.


وی با بیان اینکه بسیاری از مجرمان افرادی هستند که از نعمت پر مهر پدر و مادر بی‌بهره بوده یا سرپرستی ندارند، اظهار کرد: اگر موضوع جمع‌آوری، ساماندهی و هدفمند کردن این افراد به صورت تخصصی انجام شود، پیش‌بینی می‌شود در حدود 50درصد این مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.


معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیشنهاد خود برای ایجاد 5 یتیم خانه تخصصی در پهنه‌های شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز گفت: این مراکز باید علاوه بر موضوع نگهداری به موضوع تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و آموزش‌های حرفه‌ای برای جذب در مشاغل بپردازند زیرا هدف از ساخت و ایجاد یتیم‌خانه‌ها تنها موضوع هتل داری نیست بلکه باید به گونه‌ای شخص یتیم به جامعه سپرده شود که نه تنها مشکلی ایجاد نکند که حتی کمک حال جامعه باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته