دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ستار اورکی در گفت‌گو با آنا مطرح کرد:

قبیله عرب‌ها را خوب می‌شناسم/ صدای محیط؛ درون‌مایه اصلی موسیقی «ماهورا»

ستار اورکی؛ آهنگساز سینما، درخصوص نوع موسیقی فیلم «ماهورا» گفت: از آنجایی که قبیله عرب‌ها را به خوبی می‌شناسم به این نتیجه رسیدم که صدای محیط می‌تواند درون‌مایه اصلی موسیقی این فیلم باشد.
کد خبر : 259357

ستار اورکی؛ آهنگساز سینمای کشور که با فیلم «ماهوار» و انیمیشن سینمایی «فیلشاه» در این دوره از جشنواره حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا با اشاره به تفاوت ساخت موسیقی در آثاری مانند «ماهورا» که اثری دفاع مقدسی است با فیلمهای آپارتمانی، گفت: تفاوت ساخت موسیقی برای فیلم‌‌هایی مانند «ماهورا» که متعلق به خطه خاصی از کشور هستند قطعاً با ساخت فیلم‌های اجتماعی آپارتمانی زیاد است.


وی در ادامه درخصوص موسیقی فیلم «ماهورا» توضیح داد: در این فیلم به این دلیل که داستان در جغرافیای خوزستان می‌گذرد و موسیقی در روند ادامه بازی‌های فیلم بود که ناگفته‌های آن را بیان می‌کرد.


اورکی یکی از نکات مهم در مورد فیلم «ماهورا» را سکوت بسیار زیاد آن دانست و گفت: بعضی از بازیگران اصلی این فیلم اصلاً دیالوگی ندارند. بخشی از فیلم تنها صدای محیط پیرامون و بخش دیگری از آن موسیقی است.


آهنگساز فیلم سینمایی «فروشنده» اگر قرار باشد فیلمی در آذربایجان ساخته شود برای من که هنوز این خطه را از نزدیک ندیده‌ام و تمامی فرهنگ و سنن مردم آنجا برایم بیگانه است نیاز است که کلی تحقیق و بررسی کنم و خودم را به آن ها نزدیک کنم تا بتوانم اثری باورپذیر خلق کنم اما وقتی خودم به جغرافیایی تعلق داشته باشم برایم همه چیز حاضر و آماده است.


وی خاطرنشان کرد: من قبیله عرب‌ها را خوب می‌شناختم چون خودم با این اقوام بزرگ شده‌ام و از سوی دیگر طی تمامی سال‌هایی که از این دیار دور بودم هیچ‌گاه دست از تحقیق و تفحص برنداشتم و سعی کردم ارتباطم با جنوبی‌ها حفظ شود و به همین دلیل ایمان داشتم که در عین دشواری‌های فراوان اتفاقات خوبی برای فیلم رقم خواهد خورد و به همین علت تمامی توان خود را به کار بستم و عاشقانه این فیلم را دنبال کردم؛ البته باید تأکید کنم که من هیچ گاه مایل نبوده و نیستم که موسیقی فیلم هایم زیاد در چشم بیاید.


آهنگساز فیلم سینمایی «فصل نرگس» خاطرنشان کرد: من تلاش بسیار زیادی کردم تا آنچه مورد نظر کارگردان است در ساخت موسیقی این فیلم اتفاق بیفتد و از سوی دیگر به جغرافیای فیلم هم وفادار باشم و مهمتر از همه کاری کنم که موسیقی این فیلم در عین محلی بودن جهانشمول نیز باشد. این اتفاق درگیری های ذهنی زیادی را برای من به وجود آورد به نحوی که بیش از یک سال درگیر این کار بودم و این فیلم را همراهی می کردم؛ من بسیار سعی کردم با یکایک شخصیت های این اثر سینمایی همذات پنداری کنم و از آنجا که خودم فرزند آن دیار و اقلیم بودم به راحتی توانستم به این مهم برسم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب