دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مهران احمدی در نشست خبری «مصادره» مطرح کرد:

صحنه‌ای از فیلم حذف شود خودم را آتش می‌زنم

مهران احمدی در نشست خبری فیلم سینمایی «مصادره» گفت: این نوع کار را دوست دارم و اگر چیزی از فیلم حذف شود، خودم را آتش می‌زنم. شوخی رکیکی در فیلم نداشتیم که بخواهد دستخوش ممیزی شود.
کد خبر : 259344

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی، با حضور عوامل و بازیگران این فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.


در ابتدای این نشست؛ محمدحسین قاسمی؛ تهیه‌کننده فیلم با اشاره سبک کاری خود گفت: من نفهمیدم بالاخره ارزشی هستم یا نیستم، ولی به هر حال به دنبال ساخت طنزی بودی که به این اثر رسیدیم و راضی هستم.


وی افزود: تک تک اعضای گروه را دوست دارم و مدیون شما هستم. فیلم «شیار 143» داشت خفه می‌شد و رسانه‌ها نجاتش دادند.


قاسمی در خصوص شبه‌هایی که در مورد محمد امامی به عنوان سرمایه‌گذار فیلم ایجاد شده، بیان کرد: آقای امامی در این جشنواره دو یا سه فیلم دارد و یک فیلمش هم به برلین رفته و یک فیلمش هم به جشنواره اصلا نیامده است. او هر کار می‌کند، این را بدانید که مملکت قانون دارد.



مهران احمدی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید: «به نظرم بعضی تصاویر و لحظه‌ها تکراری بودند که در فیلم‌های دیگر هم چنین صحنه‌های آشنایی را دیده بودیم. در مورد صحنه‌های فیلم و جایی که بازجو و متهم هر دو یک نوع غذا می خورند توضیح دهید؟»، بیان کرد: بله همین طور است و در بازداشتگاه غذای برابر می‌دهند و من رفتم و دیدم که می‌گویم و خیلی هم عالی بود! گوشه کنایه‌ای به نظام نزدم و سعی کردم در کل اثر بی‌طرف باشم و وقایعی که مطالعه کردم و ایران از گذشته تا به حال با آن مواجه بوده است را نشان دهم و واقعیت‌هایی که رصد کردم را به تصویر بکشم. سیاست فقط بستری است که قصه‌ای تعریف کنیم و فیلم ما اصلا سیاسی نبود.


مهران احمدی نیز با اشاره به همکاری با نرگس آبیار که مشاور کارگردان بود، گفت: یعنی کسی که در مورد دفاع مقدس فیلم می‌سازد نمی‌تواند طناز باشد؟ به دلیل ویژگی‌های تکنیکی که آبیار در کارهایش داشت و همه می‌دانیم که او چقدر کارش درست است، باعث شد با هم همکاری کنیم. ما در ارمنستان مثل یک خانواده کار کردیم. بازیگران کار هم آنقدر حرفه‌ای هستند که جای همه مشخص است و کلا همه چیز خوب پیش رفت.


وی افزود: هر کمدی را می‌توان گروتسک دانست و برعکس. من طبیعتا مبدع آن نیستم، ولی این نوع کار را دوست دارم. اگر چیزی از فیلم حذف شود، خودم را آتش می‌زنم. شوخی رکیکی هم نداشتیم شما بد برداشت کردید. یک مثال بزنید که کجای فیلم چنین شوخی‌هایی داشت؟!


این بازیگر در خصوص استفاده از صدای ناصر طهماسب برای خواندن نریشن‌های فیلم، گفت: هرچه برایم خاطره داشت در این فیلم آوردم. ناصر طهماسب برایم هارول لوید بود و فقط ناصر طهماسب می توانست اینقدر خاطره انگیز باشد. صدای او نوستالژی دارد و فکر کردم می‌تواند جذابیت ایجاد کند. هارولدلویدی در شخصیت اصلی وجود دارد. ما ناظر سومی در فیلم می خواستیم که نریشن می‌توانست این حس را به ما القا کند.


وی اضافه کرد: با اتفاقات بی‌طرفانه برخورد می‌کنم. نقشی که بابک حمیدیان بازی می‌کند تغییر جهت می‌دهد. در طول زمان هم برای همین عطاران مدام به او می‌گوید چقدر عوض شدی! بحث من این است که آدمی به اجبار از کشور رفته و دست آخر در غربت تلاش می‌کند هویت خودش را حتی بسوزاند.


احمدی در ادامه گفت: فعلا سری بعدی ساخت ایران را بازی می‌کنم. من آرای مردمی را دیدم که ناراضی هستند! واقعا اینطور است؟! بگویم که خودم دیدم تهیه کننده‌ای ده میلیون تومان چک کشید برای خرید سانس فوق العاده! فوج عظیمی از نمی‌پسندم‌ها به ما ضرر زد. مردم اگر فیلم را دوست ندارند چرا تا ساعت 3 صبح در صف سینما هستند؟ من شنیدم دوستانی می‌خواستند رأی بدهند و دیدم کدشان قبلا استفاده شده! بازهم بگویم؟!من کاری به چیزی ندارم و اگر قرار است اعدام شوم، بشوم. اصلا مهم نیست برایم. فقط بدانید که این پول‌ها خوردن ندارد.


مهران احمدی در ادامه افزود: قبول دارید که عطاران بهترین فیلمساز ایران است؟ به این نکته توجه کنید که در تمام دنیا رسم است که کمدین‌ها یک نقش ثابت بازی می‌کنند. همه کمدین‌های بزرگ را که در دنیا بررسی کنید هم همین وضع را دارند و قائله در مورد به تکرار افتادن یا نیفتادن عطاران همین جا ختم می شود. کجا عطاران را در این سن و سال دیده بودید که درست در همین سن و همین شکل و شمایل بازی کرده باشد؟ او حداقل چهل سال بازه زمانی را در این نقش سپری می‌کند.


رضا عطاران در مورد تکراری بودن نقش خود در فیلم، گفت: بازیگر تلاش می‌کند که اتفاقی که شما می‌گویید نیافتد و اگر شما اینطور فکر می کنید نظرتان محترم است. در کارهای بعدی سعی می کنم این اتفاق رخ ندهد.


این بازیگر در مورد انتخاب این نقش و اینکه بعد از چهارسال غیبت در جشنواره، امسال با فیلم مهران احمدی حضور دارد، توضیح داد: حرف سناریوی این فیلم خیلی جالب است و به آدم‌هایی پرداخته شده است که نمونه‌اش این افراد ساواکی هستند که من نقشش را بازی کردم. ما از این مثال‌ها کم نداریم؛ افراد ساده‌ای که سمتی در جایی داشتند و وضعیت تغییر کرد و... این اتفاق‌ها زیاد افتاده و خانواده‌ها در چنین ماجراهایی درگیر شده‌اند. اصلی‌ترین دلیل انتخاب این نقش، قصه فیلم بود که خیلی دوستش داشتم.


وی ادامه داد: زمان کار خودم را در اختیار کار می‌گذارم و هر کاری براساس قصه وضعیتی دارد. من همیشه اندازه‌ها را رعایت می‌کنم که در فیلم چه اندازه کمدی باید داشته باشم و نزدیک شدن به موقعیت‌ها برای بازیگر مهم است. من همیشه نقش‌هایم را به اطرافم ارجاع می دهم. از پدرم خیلی چیزها را دریافت می کنم. در این فیلم هم بسیار از او و حالاتش ایده گرفتم. قبل از انقلاب عمویم زندانی سیاسی بود و پدرم اوایل خیلی ناراحت بود و... بعدها می‌گفت من خودم ساواکی‌ام! و ... کلا نظرش تغییر کرده بود.



هومن سیدی در ادامه گفت: خیلی زود این روزها از کدورت‌ها عصبانی می‌شوم و از هرکسی که فکر می‌کند من او را ناراحت کرده‌ام، عذرخواهی می‌کنم و فقط می‌گویم این کار برایم تجربه جالبی بود.


وی ادامه داد: می گویند فیلم‌هایی که می سازم و نقش هایی که بازی می کنم خشن است، زندگی خودش است و... واقعا اینطور نیست و من به این نقشی که در «مصادره» بازی کردم نزدیک‌تر هستم.


وی افزود: وقتی در کنار عطاران و مهران احمدی هستی باید طنز پرداز باشی. عطاران جزو معدود بازیگرانی است که وقتی در کنارش هستید، می‌فهمید او پدیده سال‌های اخیر است. لازم به یادآوری است که تهیه کننده فیلم هم بسیار توانمند است.


هادی کاظمی گفت: همه ما به عنوان بازیگر دوست داریم نقش‌های مختلفی تجربه کنیم و مهران احمدی این فرصت را داد که نقش جدی بازی کنم و اینکه چقدر قابل قبول بود را نمی‌دانم. امیدوارم موفق بوده باشم.


علی فوقانی؛ نویسنده فیلم «مصادره» در ادامه توضیح داد: ما می‌خواستیم به اینجا برسیم که طنزی بسازیم که نفهمیم به آن بخندیم یا نخندیم؟!


مسعود سلامی؛ مدیرفیلمبرداری فیلم در ادامه افزود: ترکیب‌بندی رنگ‌ها برایم سخت بود و آمریکا را تا به حال ندیده‌ام در نتیجه ساخت چنین فضایی آسان نبود. حقیقت این است که فضای بازجویی و اتفاقاتی که آنجا رخ می‌دهد، همگی سرد هستند و نمی‌شد این فضا گرم باشد و جز این هم قابل باور نبود.


نوید فرح‌مرزی؛ طراح گریم این فیلم بیان کرد: ما فرمت‌هایی در این کار اجرا کردیم که آنها از نزدیک ندیده بودیم و سعی کردیم همه چیز را واقعی جلوه دهیم و معجزه تدوین و بعد از تدوین کمک زیادی کرد و بازیگران بسیار با ما همراهی کردند. عطاران روزی چند بار بعضی وقت‌ها گریم می‌شد. سعی کردیم مقاطع زمانی و حسی بازیگران به صورت کامل تصویر شود.


سجاد پهلوان‌زاده؛ تدوینگر نیز در ادامه گفت: خوشحالم که مسائل فنی فیلم کمدی دیدهمی شود. گناه مهران احمدی این است که کمدی ساخته وگرنه چیزی از فیلم‌های مهمی که در سال های اخیر به عنوان فیلم اول ساخته شده، کم ندارد. در فیلم «مصادره» هرچه بسته بودیم در مونتاژ هم همان را پیاده کردیم. خوشحالم که هزینه‌ها درست مصرف شد و چیزی دور نریختیم. از همه عوامل گروه ممنونم.





انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب