دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1394 - 13:14
ابراهیمیان:

شورای نگهبان همیشه به سؤالات تستی جواب می‌دهد/ عضو شورای نگهبان، اگر نامزد انتخابات خبرگان باشد، حق نظارت در آن حوزه را ندارد

سخنگوی شورای نگهبان، درباره عضویت اعضای مجلس خبرگان رهبری در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: در قوانین عادی اعلام شده است که عضو شورای نگهبان در مقام نظارت بر انتخابات، اگر نامزد انتخابات باشد، حق نظارت در آن حوزه را ندارد؛ اما در مورد هیئت مرکزی نظارت قاعده‌ای نداریم.
کد خبر : 25923

نجات‌الله ابراهیمیان در نشست خبری امروز ـ سه‌شنبه نهم تیرماه ـ خود با خبرنگاران، در پاسخ به سؤال خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، مبنی بر اینکه «سه عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات از اعضای مجلس چهارم خبرگان رهبری هستند. انتقادات زیادی به این موضوع مطرح است به ویژه با توجه به مواضع برخی از این اعضا درباره انتخابات 94؛ قانون در این زمینه چه پاسخی دارد؟ آیا این شیوه مناسبی است؟» گفت: در مورد تصمیمات چه در سطح قانون‌گذاری و چه در سطح تصمیماتی که در شورای نگهبان گرفته می‌شود، چند معیار وجود دارد.








اگر نظر شخصی من را بخواهید ممکن است نظر دیگری داشته باشم، ولی رویه گذشته شورای نگهبان و عملکرد آن در این دوره انتخابات حکایت از آن دارد که چنین تلقی از قانون وجود ندارد که ممنوعیت یا محدودیتی در عضویت نامزدها در هیئت نظارت وجود داشته باشد

وی ادامه داد: یک زمان سؤال می‌شود که آیا این موضوع مغایر قانون است یا خیر؟ و یکجا پرسیده می‌شود که آیا این راه‌ حل، راه حل مناسبی است یا خیر؟ اینها با هم تفاوت دارد. به عنوان مثال مجلس یک طرح را تصویب می‌کند و ما می‌گوییم که این مصوبه خلاف قانون اساسی یا شرع است یا خیر، اما یک سیاستمدار ممکن است که تحلیل کند و بگوید که این طرح، طرح مناسبی نیست.


ابراهیمیان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان محل ارزیابی مناسب بودن یا تشخیص بین خوب و خوب‌تر نیست و ما همیشه به سؤالات تستی جواب می‌دهیم و آن این است که این مصوبه خلاف قانون اساسی است یا خیر.


سخنگوی شورای نگهبان افزود: در بحث مربوط به انتخابات، هم قانون اساسی را داریم هم قوانین عادی مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را؛ در قوانین عادی اعلام شده است که عضو شورای نگهبان در مقام نظارت شورای نگهبان بر انتخابات خبرگان، اگر خود آن فرد کاندیدای انتخابات خبرگان باشد، حق نظارت در آن حوزه را ندارد.


وی با بیان اینکه «این قاعده در موضوع نظارت شورای نگهبان بر انتخابات وضعیت ما را روشن کرده است»، گفت: اما سؤال شما مربوط به هیئت مرکزی نظارت است، در اینجا ما قاعده‌ای نداریم که حضور داوطلبان را در این هیئت ممنوع یا محدود کرده باشد و به صورت صریح در قوانین انتخاباتی برای این موضوع قاعده‌ای نداریم.


سخنگوی شورای نگهبان در عین حال افزود: اما ممکن است سؤال شود که آیا از مجموع مقررات می‌شود این را استنباط کرد که در هیئت نظارت مرکزی هم دواطلبان انتخابات نباید نقش داشته باشند یا نه، رویه عملی شورای نگهبان در سال‌های قبل و انتخابات اخیر نشان داده است که در اکثریت چنین استنباطی از قانون وجود ندارد.


ابراهیمیان ادامه داد: اگر نظر شخصی من را بخواهید ممکن است نظر دیگری داشته باشم، ولی رویه گذشته شورای نگهبان و عملکرد آن در این دوره انتخابات حکایت از آن دارد که چنین تلقی از قانون وجود ندارد که ممنوعیت یا محدودیتی در عضویت کاندیداها در هیئت نظارت وجود داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته