دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1396 - 11:31
رئیس جمهوری در دستوری به رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد؛

کاهش نرخ تسهیلات مسکن برای ساکنان بافت‌های فرسوده به ۶ درصد

رئیس جمهور دستور داد با کمکی که به صندوق پس انداز مسکن می شود، نرخ تسهیلات مسکن برای ساکنان بافت‌های فرسوده به ۶ درصد کاهش یابد.
کد خبر : 259065

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سید عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، درمراسم آغاز عملیات بازآفرینی و نوسازی شهری «امید» گفت: بر اساس طرح صندوق سپرده مسکن یکم در کلانشهرها هر فرد می تواند 80 میلیون تومان و هر زوج تا 160 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند که این رقم در شهرهای بزرگ 120 میلیون تومان و برای شهرهای کوچکتر 80 میلیون تومان خواهد بود که در صورت امکان قابلیت افزایش نیز دارد.


وزیر راه با بیان اینکه تاکنون 362 هزار نفر ظرف دو سال در صندوق سپرده مسکن یکم ثبت نام کرده اند گفت: امروز از رئیس جمهور درخواست داریم تا نرخ سود این تسهیلات از 8 درصد به 6 درصد کاهش یابد و دوره توقف از 6 ماه به 5 ماه کاهش یابد.


وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بانک‌ها 18 درصد است که با هزینه‌های جانبی بیشتر از این نیز خواهد شد گفت: این در حالیست که نرخ سود تسهیلات صندوق مسکن یکم یک سوم این میزان خواهد بود.


آخوندی گفت: در صورت موافقت کاهش دوران توقف از 6 ماه به 5 ماه افراد می‌توانند ظرف دو و نیم سال پس از سپرده‌گذاری معادل 6 برابر میزان سپرده خود تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند.


در عین حال،‌ ولی‌الله سیف رئیس‌ کل بانک مرکزی هم نرخ تسهیلات بانکی برای بافت فرسوده را 8 درصد و خارج از بافت فرسوده را 9.5 درصد اعلام کرد که در این زمان رئیس جمهور، گفت: اگر نرخ تسهیلات در بافت فرسوده که 8 درصد برای کسانی است که سپرده‌گذاری می‌کنند به 6 درصد کاهش دهیم، این می‌تواند مشوق خوبی برای جوانان بوده و بارسنگینی از دوش آنها بردارد که بنظرم می‌توانیم به این شیوه عمل کنیم.


بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه از محل صندوق مسکن یکم، 9.5 درصد در بافت شهری است که بر همین اساس، نرخ سود تسهیلات در بافت‎های فرسوده یک و نیم درصد کم‎تر از سایر بخش‎ها یعنی 8 درصد تعیین شده بود؛ حالا بر اساس دستور رئیس‌جمهور این نرخ برای بافت‌های فرسوده به 6 درصد قرار است کاهش یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته