دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1394 - 12:42
نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران:

پرونده هسته‌ای همچنان در شورای عالی امنیت ملی مطرح است، وزارت امور خارجه مذاکره‌کننده است/ نامه اوباما را تأیید نمی‌کنم

سخنگوی دولت از تشکیل ستاد تنظیم بودجه سال 95 خبر داد و گفت: دولت همچون دو سال گذشته مقید است در راستای احترام به قانون در وقت مقرر لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند.
کد خبر : 25901

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران اظهار کرد: با وجود این، برنامه زمان‌بندی و ستاد اصلی شورای راهبردی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد شامل پنج کارگروه به ترتیب هزینه‌یابی، منابع‌، بخشی، منطقه‌ای و مرتبط با شرکت‌های دولتی را تشکیل داده است.


وی درباره آخرین وضعیت بازار کار ایران اظهار کرد: در این باره گزارشی ارائه می‌دهم که مقایسه اطلاعات مربوط به بهار 1393 نسبت به بهار 1394 است. در این راستا و بر طبق این گزارش در بهار 1394 نرخ فعالیت حدود یک درصد افزایش پیدا کرده یعنی از 37 درصد در بهار 93 به 38 درصد در بهار 94 تبدیل شده است. جمعیت بیکار ما از 2 میلیون و 530 هزار و 64 نفر در بهار 93، به 2 میلیون و 647 هزار و 233 نفر، در بهار 94 افزایش پیدا کرده است.


11 استان کشور نرخ بیکاری یک رقمی دارند


سخنگوی دولت گفت: تعداد شاغلین کشور در بهار 93، 21 میلیون و 107 هزار و 245 نفر بوده که این تعداد در بهار سال 94 به 21 میلیون و 861 هزار و 836 نفر رسیده است. در واقع تعداد شاغلان در بهار 94 نسبت به بهار 93، 754 هزار و 591 نفر افزایش یافته است. اکنون 11 استان کشور دارای نرخ بیکاری یک رقمی است و نرخ بیکاری کل از 10.7 درصد در همین حد 10.7 درصد است.


در جلسه‌ای که دیدگاه‌های مختلف حضور دارند طرح اختلافات طبیعی است








انجام کار رسمی برای مرکز گفت‌وگوی ملی ضروری به نظر نمی‌رسد ولی باید شرایطش فراهم شود تا افراد به جای اینکه پاسخ یکدیگر را در روزنامه‌ها بدهند کنار هم بنشینند و با هم صحبت کنند

نوبخت درباره ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری با فعالان سیاسی و همچنین روحانیون و حواشی که در این دو میهمانی به وجود آمد، اظهار کرد: به جای مراسم افطار بهتر است بگوییم دو گردهمایی شکل گرفت که در اثر نوع نگاه رئیس‌جمهوری بود. رئیس‌جمهوری معتقد است که باید از همه ظرفیت‌های داخلی فارغ از نگاه سیاسی استفاده شود و از این روز از همگان برای شرکت در این دو گردهمایی دعوت شد.


سخنگوی دولت در ادامه درباره پیشنهاد یکی از فعالان سیاسی مبنی بر اینکه «مرکز مذاکره ملی ایجاد شود»، گفت: انجام کار رسمی در این زمینه ضروری به نظر نمی‌رسد ولی باید شرایطش فراهم شود تا افراد به جای اینکه پاسخ یکدیگر را در روزنامه‌ها بدهند کنار هم بنشینند و با هم صحبت کنند. گفت‌وگوهای ملی را برای افزایش امنیت ملی و اتحاد ملی نافذ می‌دانیم. وی افزود: انتظار از چنین گردهمایی‌هایی این است که وقتی نگاه‌های متفاوت حضور دارند حرف‌های متفاوت نیز بزنند و انتظار حداقلی نیز این است که همه این حرف‌های متفاوت هر چقدر که با نظر ما تفاوت دارد شنیده شود. رئیس‌جمهوری نیز همگی این حرف‌ها را شنید. این جلسات نمادی از همدلی است و لازمه همدلی صورت گرفتن مذاکرات است.


تمدید درازمدت در سیاست جمهوری اسلامی ایران نیست


نوبخت در ادامه درباره مذاکرات هسته‌ای ادامه داد: مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات بسیار روشن است. مقام معظم رهبری به دلیل جایگاه قانونی که دارند بسیار شفاف حمایت بی‌نظیری را نسبت به تیم مذاکره‌کننده ابراز داشته‌اند که بسیار مورد تقدیر است. ایشان همچنین مواضع خود را در خطوط راهبردی نیز با صراحت اعلام می‌کنند و از تیم مذاکره‌کننده به عنوان افراد غیور، مورد اعتماد و شجاع دفاع می‌کنند.








بازگشت ظریف یک سفر برنامه‌ریزی شده بود سایر وزرا نیز به کشورهای خود می‌روند و بر می‌گردند، اینکه در ضمن این سفر گزارشی داده شده باشد یک چیز طبیعی است

وی تصریح کرد: سخنگوی کاخ سفید و دیگران هر چیز را که نسبت به مذاکرات می‌گویند به عنوان منویات خودشان است، فرزندان شجاع و متدین و غیور از منافع نظام که خیلی صریح هم بارها بیان شده است، دفاع می‌کنند.


سخنگوی دولت همچنین درباره اینکه برخی می‌گویند که ایران برای انجام توافق باید به بازدید واقعا سرزده تن بدهد، گفت: این مسائل نظر طرف مقابل است ولی نظر نظام بارها در این زمینه گفته شده است.


نوبخت با اشاره به سفر ظریف وزیر امور خارجه به کشورمان گفت: این سفر یک سفر برنامه‌ریزی شده بود. سایر وزرا نیز به کشورهای خود می‌روند و برمی‌گردند، اینکه در ضمن این سفر گزارشی داده شده باشد یک چیز طبیعی است. همچنین برای هماهنگی بیشتر همراه آقای ظریف، آقای حسین فریدون و همچنین آقای صالحی نیز به وین رفتند.


سخنگوی دولت درخصوص موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تمدید مذاکرات اظهار کرد: ما به دنبال توافق خوب هستیم این توافق اگر فردا حاصل نشود اشکالی ندارد که پس فردا باشد ولی تمدید درازمدت در سیاست جمهوری اسلامی ایران نیست.


لغو حتی یک کنسرت را در راستای امنیت اجتماعی نمی‌دانیم


وی در پاسخ به سؤالی درباره لغو کنسرت‌ها و مواضع وزیر کشور و همچنین رئیس قوه قضائیه در این زمینه تأکید کرد: مقام رسمی بررسی‌کننده شرایط برگزاری کنسرت مشخص است و این مرجع اجازه برگزاری کنسرت را می‌دهد، تا زمانی که کنسرت اجرا نشود نمی‌توان گفت که عمل غیر‌قانونی در آن صورت می‌گیرد. لغو قبل از برگزاری نوعی پیشگویی است. ما لغو حتی یک مورد کنسرت را در راستای امنیت اجتماعی نمی‌دانیم از این رو دستگاه‌های صدور مجوز باید رعایت کنند تا امنیت و آرامش در کشور برقرار شود.


نمایندگان در اطلاع‌رسانی درباره مسائل ملی توجه بیشتری داشته باشند


نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان عضو هیئت رئیسه مجلس گفته است که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، پیامی را از سوی آمریکایی‌ها برای مسئولان عالی رتبه ایرانی آورده است، ادامه داد: چیزی که قابل گفتن و رسمی باشد سخنگوی دولت آن را بیان می‌کند. این پیام اگر برای رهبری باشد ایشان دفتر و سایت دارند و اگر لازم بدانند اعلام می‌کنند. نمایندگان بر اساس قانون در اظهارنظر آزادند ولی اینکه بخواهند مسائل ملی اطلاع‌رسانی‌نشده را اطلاع‌رسانی کنند نیاز به توجه بیشتری دارد.








تا زمانی که کنسرت اجرا نشود نمی‌توان گفت که عمل غیر‌قانونی در آن صورت می‌گیرد، لغو قبل از برگزاری نوعی پیشگویی است ما لغو حتی یک مورد کنسرت را در راستای امنیت اجتماعی نمی‌دانیم

وی همچنین درباره نامه اوباما به مسئولان عالی‌رتبه گفت: اطلاعی از این نامه ندارم این نامه را تأیید نمی‌کنم. اگر لازم باشد اطلاع‌رسانی شود آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم بهتر است که در عالم سیاست در چارچوب پروتکل‌های مرسوم عمل شود.


نوبخت در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «عده‌ای معتقدند از آنجا که پرونده هسته‌ای به وزارت امور خارجه ارجاع شده است و شورای عالی امنیت ملی مسئولیت آن را برعهده ندارد، ایراد دولت درخصوص طرح الزام حفظ دستاوردهای هسته‌ای درست نیست»، پاسخ داد: مسئول مذاکره‌کننده به جای اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی باشد وزیر امور خارجه شده است. این پرونده همچنان در شورای عالی امنیت ملی مطرح است و همه مصوبات این شورا باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد. ما نمی‌توانیم این پرونده را در دولت محدود کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب