دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1396 - 17:03
مدیر کل نام‌نویسی سازمان تامین اجتماعی:

سازمان تامین اجتماعی به ادعای سوابق بیمه شدگان رسیدگی می کند

مدیر کل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی به تشریح چگونگی ایجاد و تکمیل سوابق بیمه شدگان پرداخت.
کد خبر : 258901

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از تامین اجتماعی، بهروز کریمی گفت: ارتباط بیمه‌ای و پرداخت حق بیمه ملاک اصلی ارائه خدمات به بیمه شدگان است و برای اینکه سوابق ایجاد شوند باید حق بیمه سهم کارگر و کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.


وی افزود: افرادی که برای کارفرمایی کار می‌کنند و به اصطلاح بیمه شده اجباری هستند باید کارفرما سهم خود و کارگر را محاسبه کند و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و با پرداخت حق بیمه برای کارگرانی که فهرست آنها در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد سابقه ایجاد می‌شود.این سوابق در بانک‌های اطلاعاتی تامین اجتماعی نگهداری می‌شود و در زمان مقرر بازنشستگی، بیماری و سایر خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد.


کریمی در پاسخ به سوالی در مورد تکلیف کارگرانی که برای کارفرما کار کرده‌اند و حق بیمه برای آنها پرداخت نشده و محاسبه سابقه بیمه‌ای این افراد گفت: کارفرمایان باید حق بیمه کارکنان را پرداخت کنند، اما اگر کوتاهی در این زمینه از سوی کارفرمایان انجام گیرد، سازمان تامین اجتماعی از طریق شکایتی که کارگر در خصوص ادعای سابقه انجام می‌دهد به درخواست‌های آنها در کمیته‌هایی رسیدگی می‌کند.


وی با بیان اینکه کارگران برای ادعای سابقه باید با همراه داشتن مدارک لازم به آخرین شعبه بیمه پردازی مراجعه کنند، ادامه داد: در این صورت کارگران مدارکی مانند فیش حقوقی، حکم کارگزینی، فهرستی از پرداخت کارفرما به بانک و هر مدرکی که اثبات می‌کند برای کارفرمایی کار کرده‌اند و کارفرما در پرداخت حق بیمه قصور کرده را و همچنین مشخصات کارگاه و کارفرمای مورد نظر و ایامی که حق بیمه پرداخت نشده را شعبه و ارائه کنند تا کمیته‌های رسیدگی به ادعای سوابق کارگران تشکیل شود.


مدیر کل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی گفت: قانون کارفرمایان را ملزم کرده است سر موعد مقرر حق بیمه کارکنان پرداخت کنند و اگر این تکلیف از سوی کارفرمایان انجام نشود کارکنان در هر زمان ممکن می‌توانند در خصوص ادعای سابقه شکایت خود را مطرح کنند.


کریمی با اشاره به زمان تایید و یا رد ادعای سابقه بیمه اظهار کرد: مقرر شده است سازمان تامین اجتماعی ظرف ٢ ماه رسیدگی و پاسخ خود را در مورد پذیرش یا رد ادعای سابقه اعلام کند. در صورت تایید، موضوع به کارفرما برای پرداخت حق بیمه مورد نظر ابلاغ می‌شود.


وی در خصوص خلا سوابق بیمه‌ای گفت: افرادی را که در برهه‌هایی اشتغال نداشته‌اند و میان سوابق بیمه‌ای آنها خلا ایجاد شده است، برای این افراد سابقه ایجاد نمی‌شود فقط برای کسانی که کار کرده باشند و کارفرما حق بیمه را پرداخت نکرده باشد، در صورت پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما برای ایام مورد نظر سابقه ایجاد می‌کنیم.


مدیر کل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه قانون صرفا در یک مورد که بیمه شده اشتغال نداشته و همچنین حق بیمه پرداخت نکرده، مجوز ایجاد سوابق را داده است، افزود: اگر افرادی به سن ٦٠ سال رسیده باشند و سابقه بیمه قبلی داشته باشند و می‌خواهند بازنشسته شوند، می‌توانند تا مرز ١٠ سال، با پرداخت حق بیمه از سوی بیمه شده، با ١٠ روز حقوق بازنشسته شوند.


کریمی گفت: بیمه شدگان زمانی که اشتغال ندارند با انعقاد قرارداد بیمه اختیاری با سازمان تامین اجتماعی، بیمه پردازی خود را داشته باشند تا بین سوابق بیمه‌ای آنها خلا ایجاد نشود.


وی الکترونیکی کردن پرونده‌های بیمه شدگان را از اقدامات ارزشمند سازمان تامین اجتماعی دانست و گفت: برای حذف انتقال فیزیکی اوراق و پیشگیری از هر گونه آسیب احتمالی، تمامی پرونده‌های بیمه شدگان الکترونیکی می‌شود و در حال حاضر برای بیمه شدگان جدید، پرونده الکترونیکی صادر می‌شود.


کریمی افزود: در حال حاضر الکترونیکی کردن پرونده‌های بیمه شدگان در حد مطلوبی انجام و میلیون‌ها برگ پرونده‌های بیمه شدگان اسکن شده و در برخی شعب این کار به اتمام رسیده و در دیگر شعب در حال انجام است.


مدیر کل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی توصیه کرد: بیمه شدگان برای رصد سوابق بیمه‌ای خود به سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان مراجعه و سوابق خود را از نظر کارکرد و دستمزد کنترل کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته