دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1396 - 13:22
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان گیلان مطرح کرد:

افزایش تعداد مدارس سما به یک‌هزار مدرسه تا سال 1400

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان از افزایش تعداد مدارس سما به یک هزار مدرسه تا سال 1400 در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد در حالت آرمانی سهم سما گیلان راه‌اندازی 28 مدرسه و در حالت محتمل12 مدرسه جدید است.
کد خبر : 258820

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رحمت علی صابری حقایق در نشست هم‌اندیشی با اعضای انجمن اولیای مدارس سما واحد رشت، هدف از برگزاری این جلسه را یک نگاه نو به انجمن اولیا با رویکرد ممیزی مستمر و وجود یک اتاق فکر برای مدارس سما دانست و اظهار کرد: «با طرح مباحث جدید در این جلسه، رویکرد مباحث مفید و مطرح شده در جلسه انجمن اولیا سال گذشته در مدارس سما رشت، همچنان ادامه دارد.»


وی با بیان اینکه رویکرد کلی سما به عنوان بزرگترین مجموعه مدرسه‌ای اکنون رویکرد توسعه کمی و کیفی است افزود: «اکنون بزرگترین مجموعه مدرسه‌داری در دنیا در هند با 59 هزار دانش آموز گزارش شده و این در حالیست که سازمان سما در ایران با 675 مدرسه بالغ بر 70 هزار دانش آموز دارد.»


دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان، با بیان اینکه بر اساس رویکرد توسعه کمی و کیفی در مدارس سما، بناست تا سال 1400 تعداد مدارس سما در سطح کشور یه یک هزار مدرسه افزایش یابد، خاطرنشان کرد: «از این تعداد در حالت آرمانی سهم گیلان راه اندازی 28 مدرسه و در حالت احتمالی 12 مدرسه جدید است.»


به گفته وی، در سه سال گذشته به تعداد قبلی مدارس سما در گیلان 7 مدرسه افزایش یافته است.


صابری حقایق با توجه به موضوع مدرسه در هزاره سوم به‌عنوان یکی از مهمترین مباحث مطرح روز، گفت: «در موضوع مدرسه هزاره سوم علاوه بر دغدغه رقابت‌های ناسالم، یک سری آسیب‌ها و رویکردهای جدید وجود دارد.»


وی برگزاری آزمون‌ها و سایر مبانی حافظه محور را از جمله آسیب‌های مورد بحث در مدارس امروز خواند و گفت: «در مورد پروژه حذف آزمون از مقطع دبستان به دبیرستان دوره اول متوسطه، هنوز دستورالعمل اجرائی به ما ابلاغ نشده است.»


دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان با بیان اینکه واقعیت اینست که ما در برخورد با الگوهای موفق مدرسه‌داری در دنیا با الگوی تجربه محوری مواجه می‌شویم اظهار کرد: «امروز یکی از مبانی تمرکز در مراکز اموزشی موفق دنیا، استفاده از الگوهای تجربه محور است.»


یادگیری هیجانی– اجتماعی دارای 5 بعد، خودشناسی، خودمدیریتی، جامعه شناسی، مهارت‌های ارتباطی و پاسخگویی نسبت به تصمیم‌گیری است که از جمله شاخصه های مهم لازم برای پرورش یک انسان موفق هستند

صابری حقایق استرالیا، فنلاند، ژاپن و انگلستان را جزو چهار کشور موفق در حوزه مدرسه داری در دنیا عنوان کرد و گفت: «در این مدارس بر الگوی مدرسه‌داری مبتنی بر تجربه محوری نسبت به الگوهای حافظه محور تاکید شده است.»


وی با توجه به فعالیت مدارس در 20 سال گذشته به ویژه 5سال اخیر ادامه داد: «در این سالها حجم رونق فضای یادگیری و آماده‌سازی دانش‌آموزان با استفاده از آزمون‌های مبانی نظری، افزایش بسیاری یافته است و این امر موجب شده تا تقاضای اولیا و حتی خود مدارس به سمت استفاده از مبانی کمک آموزشی سوق یابد.»


صابری حقایق با توجه به آماده‌سازی دانش‌آموزان از این طریق برای حضور در المپیادها و مدارس تیزهوشان خاطرنشان کرد: «شاید با این روش‌ها دانش آموزان شب امتحان نمره 20 کسب کنند ولی بعدها مطالب و مفاهیم از حافظه کوتاه مدتشان پاک شده و علیرغم آموزش هایی که دیده اند برخی از مباحث را بعدها به خاطر نیاورند.»


کسب بیش از یکصد مقام ورزشی دانش آموزان مدارس سما رشت در سال تحصیلی 96-97


وی با بیان اینکه در مدرسه‌داری مدعی بهترین مدرسه ها نیستیم افزود: «اما معتقدیم گستره توانایی‌های متنوع مدارس سما از بقیه مدارس بالاتر است چون در کنار آموزش به سایر وجوه موفقیت دانش آموزان نیز توجه دارد.»


صابری حقایق به توجه مدارس سما به مباحثی همچون ورزش دانش آموزان پرداخت و گفت: «امسال دانش آموزان مدارس سما رشت، در رقابت با دانش‌آموزان سایر مدارس در سطح شهر بالغ بر یکصد مقام ورزشی کسب کردند که نشان دهنده توجه ویژه مدارس سما به حوزه ورزش دانش‌آموزان است.»


وی به توجه مدارس سما به حوزه‌هایی همچون ترویج فرهنگ نماز و قرآن، فرهنگی بومی و ملی، سلامت، محیط زیست و پژوهش پرداخت و خاطرنشان کرد: «مدارس سما در این موارد نیز دارای نرمالیته بالایی نسبت به مدارس دیگر است.»


عملی شدن شعار«مسیر دانش تا توانش» در مدارس سما


دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان با بیان اینکه اخیرا در حوزه مدرسه‌داری در راستای پرورش و یادگیری دانش آموزان شعاری با عنوان «مسیر دانش تا توانش» مطرح و اجرا می‌شود تصریح کرد: «بر اساس این شعار، عبارت «چقدر می توانم بر اساس آنچه که می دانم؟!» معنی شده و تحقق می‌یابد.»


وی اضافه کرد: «بر اساس این شعار دانش‌آموز انگیزه‌های خود را بررسی می‌کند و قدرت خود را در برابر تحمل شکست‌ها می‌سنجد و انجام دادن کارگروهی را تجربه می‌کند و در نهایت دانش خود را برای بدست آوردن ثروت به‌منظور بقای زندگی خویش به کار می‌گیرد.»


صابری حقایق ویژگی های انسان هزاره سوم را تشریح کرد و گفت: «همه ما انسان هزار سوم هستیم و انسان هزاره سوم متعلق به محدوده جغرافیایی خاصی نیست زیرا انسان هزاره سوم یک انسان مشکل پسندتر، خودخواه‌تر، کم‌صبرتر و پرتوقع‌تر است و ما مجبوریم نسبت به انسان هزاره سوم یک نگاه متفاوت داشته باشیم و با استفاده از امکانات دانشگاه آزاد که در اختیار ماست در راستای تربیت یک انسان موفق تر گام برداریم.»


دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان با بیان اینکه در اتاق فکر مدارس سما باید دغدغه‌های جدید اجتماعی نیز مورد تاکید قرار گیرد، اظهار کرد: «براساس گذشت زمان دغدغه‌های جدیدی به وجود آمده که مربیان پرورشی، مدیران مدرسه و رابطان پژوهشی باید نسبت به این موضوعات دقت بیشتری داشته باشند.»


«فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب» در مدارس سما رشت


وی با بیان اینکه در مدارس سما مباحث دیگری مانند بحث فرهنگ‌سازی آب پیش از وقوع بحران در استان نیز مطرح شده است، افزود: «امروز یک دانش‌آموز سمایی در مقطع ابتدایی خیلی از مسایل مرتبط با موضوعاتی چون رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، فرهنگ رعایت محیط زیست، فرهنگ تغذیه و مراقبت از سلامت و ... را می داند.»


راه اندازی مرکز شانس در مدارس سما رشت


صابری حقایق با تاکید براینکه در اتاق فکر مدارس سما ماموریت ما اینست تا با رویکرد تربیتی بهتر و بیشتر به دغدغه‌های مهمتری بیندیشیم یادآور شد: «در یکسال اخیر مدارس سما روی یک طرح دیگر نیز متمرکز شده اند و در صدد راه اندازی یک مرکز در دل مدارس هستند.»


وی با بیان اینکه این مرکز با عنوان مرکز شانس در مدارس سما راه اندازی شده است، افزود: مرکز شانس مخفف «مرکز شتاب دهی استعداد ها و نخبه سنجی» در مدارس است که در این راستا شناسایی نخبگان علاوه بر نخبگان علمی، به شناخت دیگر استعدادهای دانش آموزان به ویژه نخبگان ورزشی، پژوهشی و ... می پردازد و امید است این مرکز تا سال آینده در مدارس فعال شوند.»


دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان توجه به بحث یادگیری هیجانی – اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: «یادگیری هیجانی– اجتماعی دارای 5 بعد، خودشناسی، خودمدیریتی، جامعه شناسی، مهارت‌های ارتباطی و پاسخگویی نسبت به تصمیم‌گیری است که از جمله شاخصه های مهم لازم برای پرورش یک انسان موفق هستند.»


وی خطاب به اعضای انجمن مدارس سما و همکاران حاضر در جلسه بر ارائه کمک‌های فکری و تقویت اتاق فکر و آموزش اولیا برای تربیت دانش آموزان تجربه محور تاکید کرد.


در ابتدای این نشست یزدانی کارشناس نظارت و ارزشیابی مدارس سما واحد گزارشی از روند اجرای فعالیت های انجمن اولیای مدارس سما واحد رشت و اقدامات توسعه ای انجام شده سال تحصیلی گذشته ارائه کرد.


در پایان نشست دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان به پرسش‌های اعضای انجمن اولیای مدارس سما واحد رشت پاسخ گفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب