دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1396 - 10:46

پشت‌پرده به تعویق افتادن سفر ولیعهد عربستان به لندن

یک پایگاه خبری در گزارشی دلیل به تعویق افتادن سفر ولیعهد عربستان را به بریتانیا فاش کرد.
کد خبر : 258708

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری عربی 21، پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی در گزارشی به‌نقل از منابع آگاه نوشت: «دلیل به تعویق افتادن سفر محمد بن‌سلمان به لندن این بود که مسئولان ریاض نگران بودند این سفر اعتراضات احتمالی و پوشش‌های جنجالی رسانه‌‌ها را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، سازمان‌های مدافع حقوق بشر به‌دلیل جنایت‌های عربستان در یمن، درباره سفر بن‌سلمان هشدار داده بودند.»


سفر سه روزه ولیعهد عربستان که مسئول اصلی جنگ یمن و سیاست خارجی تنش‌زای ریاض در سال‌های گذشته بوده است، قرار بود در ماه جاری میلادی انجام شود. این سفر اکنون و پس از آنکه مسئولان سعودی نگرانی خود را از پوشش منفی رسانه‌ای این سفر اعلام کردند، به 7 مارس (16 اسفند) موکول شده است.


طبق این گزارش، سه مستندی که ماه گذشته شبکه بی‌بی‌سی پخش کرد، خشم دیپلمات‌های سعودی را برانگیخته است. در این مستندها عملیات قلع و قمع و مبارزه با فشاد آل‌سعود زیر نظر محمد بن سلمان به نمایش درآمد و خاندان پادشاهی عربستان را «خاندان جنگ» نشان داده است. این خاندان پادشاهی حتی لحظه‌ای ثبات ندارند و با هرج و مرجی مواجه شده‌اند که پیشتر مشاهده نشده بود. آن‌ها اکنون از سویی اختلاف دیپلماتیک با قطر دارند و از سوی دیگر به مقابله با ایران وارد شده‌اند و خود را درگیر جنگ خونین یمن کرده‌اند.


میدل‌ایست‌آی نوشت:‌ «محممد بن‌سلمان بعد از صدور دستور پاکسازی در 4 نوامبر (13 آبان‌) به‌دلیل نگرانی از بروز ناآرامی‌های داخلی در زمان غیبتش، کشور را ترک نکرده است. این در حالی است که سفرش به لندن می‌تواند بخشی از سفر طولانی مدتش به پاریس و واشنگتن تلقی شود.


پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی می‌نویسد: «لندن در سال 2007 و در زمان سفر ملک عبدالله، پادشاه فقید عربستان شاهد تظاهرات بود و مخالفان سیاسی دولت زمان مراسم شام رسمی با او را تحریم کردند. سفر محمد بن‌سلمان قرار نیست سفر رسمی باشد اما احتمال می‌رود فعالان حقوق بشری از آن به عنوان فرصتی برای پررنگ کردن جنایت‌های عربستان سعودی در یمن در سایه حمایت‌های بریتانیا استفاده کنند. جنگی که تاکنون به کشته شدن 10 هزار غیرنظامی منجر شده است و فاجعه‌ای در جهان محسوب می‌شود.»


این گزارش می‌افزاید: «بریتانیا از زمان آغاز جنگ یمن مجوز فروش بیش از 6.4 میلیارد دلار تسلیحات شامل جنگنده، بمب و موشک را به عربستان صادر کرده است. لندن و ریاض در ماه سپتامبر 2017 (شهریور) یک توافقنامه دفاعی جدید امضا کردند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته