دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1396 - 09:00
قرارهای محیط زیستی هفته دوم بهمن‌ماه؛

کودکان شیرازی «نگهبان تالاب» شدند/ دانه پاشی برای پرندگان مهاجر در حاشیه استخر لاهیجان

شیرازی‌ها در هفته دوم بهمن‌ماه که با روز جهانی تالاب‌ها همزمان شده بود به امضاء تعهدنامه «نگهبان تالاب» و اهدای نشان نگهبانی تالاب به کودکان پرداختند.
کد خبر : 258233

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در دومین هفته از بهمن‌ماه که روز جهانی تالاب در آن قرار داشت، برنامه‌های متنوعی توسط فعالان و کنشگرهای محیط زیستی در سراسر کشور برگزار شد.


گر چه محیط‌ زیست مهم‌ترین مؤلفه زیست‌محیطی به شمار می‌آید اما تاکنون ارزش واقعی و مساعدت‌های آن توسط دولت و نهادهای ذی‌ربط به‌درستی تعیین نشده است؛ لذا نیروهای داوطلب و سمن‌های محیط زیستی وارد عرصه شده و با اتخاذ برنامه‌ها و پیمایش‌های میدانی سعی دارند بر مشکلات محیط زیستی فائق آیند و ارزش حفاظت از محیط زیست را بیش‌ازپیش آشکار سازند.


ما نیز به‌رسم هر هفته تلاش داریم در قرار سبز رسانه‌ای برای تمامی فعالان محیط زیست کشور باشیم.


*به همت انجمن آبادگران روستای کلگاه علیا ممسنی در شهر ممسنی استان فارس بارویش دوباره همبستگی روستایی در زادگاه خویش بیل و کلنگ به دست ساعاتی را به گوده زنی در پارک جنگلی روستا گذرانند تا آیندگان را در لذت این روزها شریک کنند و بگویند به فکر آن‌ها هم بوده‌اند.


* 168 امین فعالیت انجمن همیاران محیط زیست و حیوانات در شهر مشهد اختصاص به غذارسانی پرندگان شهری دریکی از مناطق توریست پذیر شهر مشهد داده شد.


*نمایشگاه کاردستی با وسایل دورریختنی و بازیافتی توسط دانش آموزان دبستان دخترانه سما در شیروان خراسان شمالی انجام گرفت.


‍*جمعه 13 بهمن در پارک آزادی شیراز به همت جمعی از فعالین و 12 سمن محیط زیستی استان فارس و با همکاری سازمان مدیریت پسماند و سازمان سیما و منظر شهری شهرداری شیراز، برنامه‌ای به مناسبت روز جهانی تالاب برگزار شد.


این برنامه شامل نمایش خیابانی «آب پریا»، ساخت ماکت تالاب، نقاشی و قصه‌گویی با موضوع تالاب، نمایشگاه عکس از گذشته و حال تالاب‌های فارس و گونه‌های تالابی، امضاء تعهدنامه «نگهبان تالاب» و اهدای نشان نگهبانی تالاب به کودکان و ساخت کاردستی اسم تالاب‌ها با درب بطری بود.


در این برنامه بیش از 200 کودک و نوجوان و 400 نفر بزرگ‌سال شرکت کرده و از محتوای آن بهره‌ بردند.







*همایش سی وهفتم پاک‌سازی خیابان کاشانی با همت انجمن طنین پاکبانان شیروان که هر هفته‌ مسیری را برای پاک‌سازی انتخاب می‌کنند.


*در پی بارش برف در شهر لاهیجان استان گیلان برنامه دانه پاشی برای پرندگان مهاجر در حاشیه استخر لاهیجان توسط انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان انجام گرفت.









*به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها پاک‌سازی حریم رودخانه سراب با همراهی کارکنان اداره محیط شهرستان آبدانان به همت انجمن بانوان طبیعت دوست آبدانان ایلام انجام گرفت.


*به درخواست ستاد بازآفرینی سبزوار پنجمین کارگاه آموزش محیط زیست توسط سمن سرزمین بادغوث در دبستان فیروزه این شهر برگزار شد.


*طرح شهروند مسئولیت‌پذیر و همکاری با نهادهای اجرائی برای رفع بحران برف در سطح شهرستان لاهیجان به همت انجمن ستاد بحران شهرستان لاهیجان اجرا شد.


*به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها برنامه بازدید و دانە پاشی انجمن ژیانەوەی ژینگە از تالاب کانی برازان با همراهی جوامع محلی، سمن‌ها و اداره محیط زیست شهرستان مهاباد برگزار شد.


*گروه رفتگران طبیعت بهبهان در برنامه‌ای مشترک با گروه رفتگران طبیعت استان خوزستان اقدام به پاک‌سازی منطقه خارستان شهر بهبهان کردند.


*برگزاری کلاس آموزشی محیط زیستی با محوریت زمین و هوای پاک در مدرسه شهید شعبانی توسط آموزشیاران موسسه محیط زیست آسمان رود رحیم‌آباد در شهر رحیم‌آباد انجام گرفت.


*برنامه گردهمایی اعضای انجمن زیستمان در تالاب استیل آستارا و مطالبه حفاظت از این تالاب در آستارا انجام شد.






*گرامیداشت روز جهانی تالاب به همت تشکل پاک سازان طبیعت فارس و همراهی جمعی از اعضای شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان و با همکاری و حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در حاشیه تالاب مهارلو برگزار شد. در این مراسم که با استقبال مردم محلی و بازدیدکنندگان تالاب مهار لو قرار گرفت، تلاش شد جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری تالاب مهار لو معرفی و ظرفیت‌های این دریاچه و نقش و جایگاه آن در زندگی ساکنان نزدیک به آن و تأثیرگذاری قابل‌توجه آن بر کلان‌شهر شیراز بیان شود.


گفتنی است که در این مراسم حاشیه دریاچه مهار لو که مورد بی‌مهری گردشگران قرارگرفته پاک‌سازی شد.


* برنامه کتاب‌خوانی و قصه‌گویی با موضوع آشنایی با تالاب و پرندگان و گیاهان تالابی با رویکرد زیست‌محیطی در مهدکودک و پیش‌دبستانی در شهر لاهیجان نگاه نو برگزار شد.


*برنامه‌ گردهمایی فعالان محیط زیست کرمانشاه در تالاب هشیلان با حضور سمن پیام‌آوران اردیبهشت کرمانشاه و نماینده شورای هماهنگی سازمان‌های مردم‌نهاد و نماینده انجمن ندای قاصدک کرمانشاه، انجام شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته