دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1394 - 16:48

اختلاف مواضع واشنگتن و تل‌آویو در قبال ایران از دید وزیر دفاع اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد که این رژیم ایران را به عنوان یک مشکل و آمریکا ایران را به عنوان یک راه‌حل برای مشکلات در نظر می‌گیرند.
کد خبر : 25808

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از هاآرتص، موشه یعلون با تاکید بر وجود اختلاف میان واشنگتن و تل‌آویو در قبال ایران گفت: ریشه این اختلاف از اینجا سرچشمه می‌گیرد که ما معتقدیم ایران مشکلی برای منطقه است، در حالی که واشنگتن باور دارد ایران راه‌حل مشکلات منطقه است.


وی که در یک کنفرانس خبری در تل‌آویو سخن می‌گفت، در ادامه افزود: آمریکا روایتی درباره ایران دارد که ما آن را نمی‌پذیریم. اختلاف اصلی ما در این‌باره است که آیا ایران راه‌حل است یا خود مشکل.


وزیر دفاع اسرائیل در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اسرائیل و آمریکا در زمینه انتخاب میان تلاش برای توافق در این مرحله یا افزایش فشارها بر ایران اختلاف دارند. ما مدعی هستیم که افزایش فشارها باعث شده است ایران به این نتیجه برسد که میان بمب اتم و بقای خود باید یک گزینه را انتخاب کند اما راهی که مذاکره‌کنندگان می‌روند منجر به این می‌شود که ایران از این وضعیت دشوار عبور کند به همین دلیل ما هنوز هم مخالف این روند هستیم.


یعلون تاکید کرد: اسرائیل باور ندارد که حمله سریع به ایران بهترین راه است، بلکه ما معتقدیم افزایش فشار بر تهران باید اولویت اصلی باشد. همین فشارها باعث شد ایران به پای میز مذاکره بیاید. این در حالی است که امروز نه تهدید نظامی و نه انزوای دیپلماتیک در قبال ایران وجود ندارد و حتی صحبت‌هایی درباره تسهیل فشارهای اقتصادی از زمان امضای توافق موقت مطرح شده است. با توجه به تمامی این مسائل باید گفت که این مسائل و وقایع برخلاف خواسته‌های اسرائیل است.


وی با اشاره به اینکه ایران و قدرت‌های جهانی سرانجام در آینده نزدیک به توافق دست خواهند یافت، اظهار داشت: توافق مطرح‌شده خوب نیست و تنها خطر ایران را افزایش خواهد داد. توافق باعث خواهد شد ایران حتی با وجود وقفه 10 ساله باز هم در آستانه اتمی شدن قرار گیرد. اسرائیل نگران موضوعات مختلفی است، از جمله اینکه توافق هسته‌ای هیچ راه‌حل واضحی ارائه نمی‌دهد. نگرانی ما این است که توافق هسته‌ای باعث نشود ایران فعالیت‌های خود را آشکار کند و سطح تحقیقات اتمی این کشور نیز اکنون مشخص نیست.


یعلون در پایان خاطرنشان کرد: با وجود اختلافات همچنان صداقت و کانال‌های ارتباطی میان اسرائیل و آمریکا وجود دارد و ما همواره از موارد مربوط به مذاکرات آگاهی داریم. ما همچنان خواهان تاثیرگذاری بر توافق تا جای ممکن هستیم تا برای دفاع از خود آمادگی داشته باشیم. اسرائیل پس از امضای توافق هسته‌ای، مذاکرات خود با آمریکا برای تضمین تقویت نیروهای دفاعی خود را آغاز خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته