دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1396 - 14:55
انقلاب در بهار چهلم/ مسئول حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) بابل:

واگذاری امور به ناکارآمدها و برخورد شعاری با مشکلات انقلاب را دچار آسیب کرده است

مؤسس و مسئول حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) بابل، واگذاری امور مدیریتی به افراد ناکارآمد و برخوردهای شعاری با بسیاری از مشکلات را از جمله عواملی دانست که انقلاب اسلامی ایران را دچار آسیب جدی کرده است.
کد خبر : 257900

حجت‌الاسلام حسن فلاح احمد چالی استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و مؤسس و مسئول حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) بابل به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی با خبرنگار خبرگزاری آنا به گفت وگو نشسته است که ماحصل آن را می‌خوانیم:


*با توجه سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فکر می‌کنید مهم‌ترین اهداف انقلاب ما چه بوده و تا به حال چقدر تحقق پیدا کرده است؟


عزم جدی مردم و مسئولان برای شکوفایی علمی و رونق اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی و پشتیبانی متقابل ملت و دولت از یکدیگر و ارتقای بینش سیاسی و بصیرت دینی و اعتلای فرهنگ عمومی و ... از الزامات ضروری حفظ و پیشرفت انقلاب اسلامی است

ـ با گرامیداشت سالگشت انقلاب اسلامی، باید بگویم که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی اصلی ترین و ماندگارترین شعار انقلاب اسلامی و بیانگر اهداف انقلاب و آرمان های اصیل و کلان آن بود که به درستی محقق شد؛ چراکه استقلال این نظام و وجود آزادی های مشروع و منطقی و معقول، و استقرار نظام اسلامی که همگی از جمله اهداف انقلاب اسلامی بوده اند، تحقق یافته و دوست و دشمن نیز بدان معترفند، لکن تحقق بسیاری از اهداف زیرمجموعه آنها از قبیل تحقق عدالت اجتماعی فراگیر، مقابله با فقر و فساد و تبعیض در همه سطوح و حاکمیت ارزش های انقلابی و دینی در جامعه و نهادینه شدن آنها در آحاد مردم و ... آنچنان که شایسته و بایسته این نظام مقدس و انقلاب مبارک باشد، محقق نشد هرچند که در این امور نیز در مقایسه با نظام ستمشاهی به طور چشمگیری توفیق زیادی حاصل شد؛ اما این دستاوردها در حدی نیست که در شأن این نظام مقدس و مردم فهیم ایران و وعده های داده شده و انتظارات بحق مردم باشد.


* نقش دانشگاهیان در مقطع فعلی چیست؟


ـ از آنجایی که رشد و بالندگی یک جامعه و توسعه پایدار و همه جانبه یک کشور قبل از هر چیز به رشد علمی آن جامعه وابسته و رشد علمی و تولید دانش نیز از جمله رسالت ها و مسئولیت های اصلی دانشگاهیان است پس می توان گفت نقش دانشگاهیان در این مقطع حساس، نقش انحصاری و بی بدیل و بسیار سنگین است. علاوه اینکه نقش دانشگاهیان همچون حوزویان به عنوان قشر فرهیخته جامعه و خاص الخاص در ارتقای بینش سیاسی و بصیرت دینی مردم که بیمه کننده نظام و ملت و دولت است بر کسی پوشیده نیست؛ از دیگر سو، با توجه به تحریم های گسترده و فراگیر این کشور مظلوم توسط قدرت های بزرگ اقتصادی حاکم بر جهان، نقش دانشگاهیان در برون رفت از بحران های پیش روی نقش ویژه ای خواهد بود، بنابراین از دانشگاهیان انتظار می رود با برداشتن گام های بلند علمی و انجام یک حرکت گسترده جهادی در زمینه تولید علم و دانش در علوم انسانی و تجربی زمینه تعالی و پیشرفت همه جانبه این کشور را رقم زنند چراکه به فرموده امام راحل: مقدرات کشور در دست دانشگاهیان و حوزویان است.


* اگر بخواهید از منظر آسیب شناسانه انقلاب اسلامی را بررسی کنید، مهمترین معضلات و مشکلات این مسیر چهل ساله چه بوده و راهکارها چیست ؟


ـ همانطور که شهید مطهری فرمودند: نفوذ اندیشه های بیگانه، بازگشت تدریجی به ارزش های فرهنگی طرد شده، نفوذ و رخنه دشمنان و فرصت طلبان، طرد نیروهای انقلابی و ارزشی، خودباختگی، تفرق فرزندان و یاران انقلاب، خستگی نیروهای انقلاب و از دست دادن روحیه انقلابی، تجمل‌گرایی، انحراف از مسیر و تغییر جهت انقلاب، عزل و نصب های جناحی، اختلافات و کشمکش های سیاسی شکننده، واگذاری امور مدیریتی به افراد ناکارآمد و برخوردهای شعاری با بسیاری از مشکلات و ... از جمله آسیب هایی هستند که با کمال تأسف و بدون تعارف باید بگوییم انقلاب اسلامی ایران را دچار آسیب جدی کرده است. توجه بایسته به هشدارهای پیاپی سکان دار انقلاب امام خامنه ای ـ حفظه الله تعالی ـ و تحقق منویات آن رهبر فرزانه و بصیر تنها راه آسیب زدایی جدی از انقلاب اسلامی و پویایی و ماندگاری آن بوده و امید است که مورد توجه همگان اعم از دولت و ملت قرار گیرد.



* چه الزاماتی را باید برای حفظ و پیشرفت انقلاب اسلامی در نظر گرفت؟


- تلاش مضاعف برای تحقق هر چه بیشتر اهداف و آرمان های اصیل انقلاب و امام راحل و منویات مقام معظم رهبری، از جمله، اهتمام به امور مردم و رفع مشکلات آنان و مبارزه قاطع با سه معضل رو به تزاید و نگران کننده فقر و فساد و تبعیض و عزم جدی مردم و مسئولان برای شکوفایی علمی و رونق اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی و پشتیبانی متقابل ملت و دولت از یکدیگر و ارتقای بینش سیاسی و بصیرت دینی و اعتلای فرهنگ عمومی و ... از الزامات ضروری حفظ و پیشرفت انقلاب اسلامی است و در یک جمله (و به گفته شهید مطهری) گسترش عدالت اجتماعی فراگیر، حفظ ارزش های معنوی و تحقق استقلال و آزادی از ارکان بقاء و تداوم انقلاب اسلامی است.


گفت‌وگو از عباس ولی پور افروزی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته