دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با سلامت آنلاین انتقاد کرد؛

دست‌های پشت پرده، مانع افزایش عوارض سیگار می‌شوند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۸ قانون جامع کنترل دخانیات سالانه باید ۱۰ درصد به قیمت محصولات دخانی از طریق افزایش مالیات اضافه شود، گفت: در کشور ما متوسط قیمت سیگار در ایران کمتر از نیم دلار یعنی کمتر از یک سوم قیمت جهانی است و اگر قیمت خرده فروشی، اساس اخذ مالیات قرار گیرد، ۱۲ هزار میلیارد تومان نصیب کشور می شود.
کد خبر : 257885

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا،‌ دکتر حسینعلی شهریاری در گفتگویی اظهار داشت: این درآمد سرشار می تواند در اختیار وزارت بهداشت و وزارت ورزش قرار گیرد تا در خدمت ارتقا سلامت جامعه باشد.


وی با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص افزایش ۱۰ درصدی سالانه مالیات سیگار اظهار کرد: مقرر بود هر ساله شاهد افزایش مالیات سیگار باشیم، اما متاسفانه دست های پشت پرده مانع از افزایش عوارض سیگار می شوند و دولت نیز کمترین توجهی به این مساله ندارد.


نماینده مردم زاهدان در خصوص تعیین مالیات هر نخ سیگار اظهار کرد: برای سیگار تولید داخل به ازای هر نخ ۳۵۰ ریال و به برای هر نخ سیگار خارجی ۵۰۰ ریال مالیات قرار داده شده که این مالیات بسیار ناچیز است و باید افزایش پیدا کند.


وی با تاکید بر کاهش مصرف سیگار و اعتیاد جوانان با عوارض خرده فروشی سیگار افزود: هم اکنون بیش از ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که مرگ سالانه ۵۵ تا ۶۰ هزار نفر را به همراه دارد. همچنین بر اساس مستندات سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی، افزایش قیمت مواد دخانی از طریق مالیات بر مبنای نرخ خرده فروشی، موثرترین گام در کاهش مصرف دخانیات است و موجب افزایش درآمد دولت ها نیز می شود.


بر اساس ماده ۸ قانون جامع کنترل دخانیات مصوب سال ۸۵ مجلس، سالانه باید ۱۰ درصد به قیمت محصولات دخانی از طریق افزایش مالیات اضافه شود، حال آنکه در ایران، متوسط قیمت سیگار در ایران کمتر از نیم دلار یعنی کمتر از یک سوم قیمت جهانی است که این مساله نارضایتی کنوانسیون مبارزه با دخانیات را نیز به‌همراه داشته است.


منبع:‌سلامت آنلاین


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته