دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1396 - 16:30
کلیات بودجه 97 شهرداری تهران تصویب شد؛

تداوم گرایش شهرداری به مال‌سازی و تجاری‌سازی‌هاى بزرگ/کاهش تبصره‌های تاریک در بودجه شهرداری

کلیات بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران با ۱۹ رای موافق در صحن شورای شهر تصویب شد.
کد خبر : 257745

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، کلیات بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران در صحن علنی چهل‌و‌سومین جلسه شورای شهر و در حضور محمد‌علی نجفی شهردار، با ۱۹ رای موافق تصویب شد.


محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در صحن شورا در مورد این لایحه خطاب به اعضا و خبرنگاران تاکید کرد که تنها کلیات این لایحه بدون عدد و رقم تصویب شده است.


وی تاکید کرد که همواره و در ۲۰ سال گذشته کلیات بودجه شهرداری تهران در صحن شورا مطرح و مستقیما به سمت درآمدها و هزینه‌ها می‌رفتند و ما نیز به مانند گذشته عمل می‌کنیم.


در ابتدای بررسی کلیات لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۷ شهرداری تهران مرتضی الویری، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر گفت که ۱۷‌هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان رقم پیشنهادی این لایحه است که شاهد بودجه‌ای انقباضی نسبت به امسال هستیم.


وی با بیان اینکه ۳ فصل برای درآمدهای موردنظر بودجه در سال ۹۷ درنظر گرفته شده است، افزود: در این رابطه ۵۱۷ میلیارد تومان فصل درآمدها افزایش و فصل دوم که کسب درآمد عمدتا از طریق فروش تراکم است کاهش یافته و همچنین شاهد کاهش ۲۰۰ میلیارد تومان فصل سوم که شامل وام‌ها می‌شود، هستیم.


الویری با بیان اینکه بودجه به سمت شفاف سازی رفته است، ادامه داد: تبصره‌های تاریک شفاف و کاهش یافته و از ۴۱ تبصره به ۲۴ تبصره رسیده است.


* نظرات اعضا در مورد بودجه


پس از استماع سخنان الویری، الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به عنوان مخالف بودجه سال ۹۷ گفت: نشانه‌های انسان‌ و جامعه‌‌محور بودن نسبت به سازه‌محور بودن در این بودجه کمرنگ است.


وی افزود: فکر می‌کنم به نوعی بنیان بودجه 97 مشابه بنیان‌های بودجه‌های گذشته است و به همین دلیل است که همان ایرادها، جداول و اختلاف‌هایی که در مقایسه بین سال‌های گذشته دیده شده هنوز هم وجود دارد.


وی با اشاره به نکات مثبت بودجه سال 97، تاکید کرد: چند نکته ارزنده و مثبت‌تری نسبت به بودجه‌های گذشته دارد که آقای نجفی هم به آنها اشاره کردند مثلا در مورد واریزی به سازمان‌ها و... است. چند نکته منفی برجسته جدید هم دارد. در مقایسه که نگاه کنیم در بودجه 96 تقریبا 80درصد تحقق نیافته و به نوعی بودجه متکی بر شیوه‌های تحقق‌نیافته بودجه به نوعی غیرواقعی است.


نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، گفت: شورای‌شهر و شهردار تهران تغییر پیدا کردند، ولی هنوز زیرساخت‌ها و وضعیت سازمانی‌ شهرداری آنقدر تغییریافته نیست که پیش‌بینی‌ها را به سمت تحقق پیش ببرد.


احمد مسجد جامعی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه شهرداری برای سال ۹۷ گفت: چالش اصلی مدیریت شهری دربودجه کسب درآمد است.


وی ادامه داد: ما مدیر هزینه هستیم نه برنامه، این موضوع را سیاست‌های کلان بودجه نشان می‌دهد.


وی تاکید کرد: بودجه واقعیت اجتماعی است که با شهروندان پیوند دارد و نمی‌توانیم برای کسب درآمد فقط عوارض را افزایش دهیم.


مسجدجامعی خاطرنشان کرد: افزایش عوارض باید منشا بهبود زندگی شهروندان باشد.


محمدسالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در این رابطه گفت: ۱۷۵۰۰‌میلیارد تومان بودجه ۹۷ محقق نخواهد شد و به زعم من تنها ۱۶۰۰۰ میلیارد آن تحقق می‌پذیرد است و دلایلش در ردیف‌های بودجه آمده است.


وی ادامه داد: بودجه سال 96 شهرداری تهران نیز ۱۷۹۰۰‌میلیارد تومان بود که ۱۷۲۰۰ میلیارد آن محقق شد.


وی افزود: در لایحه بودجه ای که شهرداری تهران برای سال ۹۷ ارائه کرده مبلغ بودجه ۱۷۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده که به گفته شهردار ۲/۲درصد نسبت به گذشته انقباضی بسته شده است.


سالاری با مقایسه عملکرد بودجه ۹۶ با سال ۹۵ بیان کرد: بودجه سال ۹۵، حدود ۱۷۹۰۰میلیارد تومان نوشته شده بود که تا آخر ۸ ماه ۹۳۰۰ میلیارد آن محقق شده بود و تفاوت آن با سال ۹۶ اینست که بودجه ۹۶ تا آخر ۹ ماه ۹۳۰۰ میلیارد محقق شده لذا احتمالا به اشتباه در ۴ ماه پایانی سال ۹۵ بیش از ۵۰ درصد از بودجه آن سال محقق دانسته شده، در حالی‌که ۵۰۰۰ میلیارد تومان آن از محل وام بوده؛ در صورتی‌که در بودجه ۹۶، ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل وام تامین خواهد شد.


وی گفت: بودجه سال 96 شهرداری تهران ۱۷۹۰۰‌میلیارد تومان بود که ۱۷۲۰۰ میلیارد آن محقق شد، لذا ۱۷۵۰۰ میلیارد تومان بودجه ۹۷ محقق نمی‌شود.


سالاری تاکید کرد: وقتی مبلغ تعیین شده برای بودجه قابلیت تحقق را ندارد ورود به جزئیات بررسی آن غلط است.


وی عنوان کرد: این لایحه باید برگردد تا با شهرداری به بحث و بررسی بیشتر آن بپردازیم.


علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در مورد لایحه بودجه سال ۹۷ شورای شهر اظهار کرد: رویکرد شهرداری در ردیف عوارض پذیره (پروانه‌های ساختمانی) در لایحه در صورت تصویب، به‌معناى تداوم گرایش شهرداری به مال‌سازی و تجاری‌سازی‌هاى بزرگ مقیاس در پایتخت خواهد بود.


پس از استماع نظرات مختلف اعضای شهردار تهران به دفاع از لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری پرداخت و از اعضای شورا درخواست کرد که به این لایحه رای موافق دهند و در پایان رای‌گیری در مورد کلیات این لایحه انجام و در نهایت با ۱۹ رای مثبت لایحه بودجه ۹۷ شهرداری تهران تصویب و جزئیات آن مقرر شد تا در جلسات فشرده بررسی و تصویب شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته